No ehkä sisu ja sauna, mutta hurmokseltaan jääkiekko yltää suomaisuusasteessa korkealle – ja nyt jääkiekon SM-Liiga Oy voi virallisesti liputtaa sinivalkoisuuttaan myös Avainlipulla.
SM-Liigan 15 seuraa täplittävät Suomen kuin kiekot jäällä konsanaan. Liiga on maan seuratuimman urheilulajin ykköstuote, joka työllistää noin 430 ihmistä eli noin puolet Suomessa asuvista ammattiurheilijoista.
Suomalaisen Työn Liiton mukaan on hienoa saada Avainlipun käyttäjäksi Liiga, joka tuottaa suomalaisille mieleenpainuvia urheiluelämyksiä.
Liigan viestintä- ja PR-päällikkö Antti Pärnäsen mukaan kotimaisuus on heille erittäin tärkeä arvo.
– Avainlipulla on näinä aikoina suuri periaatteellinen merkitys. Olemme suomalainen yritys, joka tuottaa suomalaisia palveluja suomalaisille. Se on ehdottomasti ylpeyden aihe, Pärnänen sanoo.
Todella tärkeätä on myös jääkiekon tuottama yhteisöllinen ja positiivinen henki, jonka voi Liigan kautta kokea Suomen joka kolkassa. Vaikutus kattaa myös ne 200 000 lajin harrastajaa sekä juniori- että seuratoiminnan yli 73 000 pelaajaa tulouttaen yhteiskunnalle vuosittain noin 105 miljoonaa euroa verotuloja.
SM-Liiga starttasi uuteen kauteensa syyskuussa. Tällä kaudella Liigassa on uutta otteluohjelman muuttuminen, sillä enää on vain yksi maaottelutauko Karjala-turnauksen aikana.
– Joulutauko on näin aiempaa lyhyempi. Saimme uudeksi pelipäiväksi muun muassa tapaninpäivän, mikä tuo kalenteriimme väljyyttä, Pärnänen kertoo.
Kaukalosta Liiga on siirtynyt myös entistä tiiviimmin sosiaaliseen mediaan, jossa seuraajia palvelevat #Someliiga ja #ValitseMut.
Teksti: Maria Öfverström
Kuva: SM-Liiga