Ostaisitko suomalaiseen omakotitaloon ikkunat ja ovet, jotka on suunniteltu Keski-Euroopan ilmastoon? Ehkäpä et. Siksi onkin hyvä, että Lammin ikkunat ja ovet valmistetaan Suomessa, suomalaisella työllä ja suomalaiseen säähän.
1. Laatua mittojen mukaan
Ikkunoiden helinää on kuultu Lammilla jo yli neljäkymmentä vuotta. Vuonna 1972 perustetun firman alkuperäinen toimintamalli oli tehdä sen kokoisia ja sen näköisiä ikkunoita, joita asiakas ja rakennus tarvitsivat.
– Toimintaa on kehitetty sieltä asti samalla ajatuksella. Nykyään pystymme tuottamaan isoja volyymeja ja yksilöllisiä tuotteita kaikkien kokoluokkien asiakkaille, toimitusjohtaja Hannu Saarinen kertoo.
Ja tämä kaikki tehdään ilman, että asiakkaan täytyy olla miljonääri.
– Moni saattaa ajatella, että jos tuote on kotimainen ja vielä uniikki mittatilaustuote, sen on pakko olla kallis. Mutta tuotannossamme ikkunoiden valmistustekniikka on optimoitu niin, että se mahdollistaa vakiomalleista poikkeamisen kustannustehokkaasti, volyymista riippuen, markkinointivastaava Jenni Vesalainen kertoo.
2. Eremitaasista omakotitaloon
Yksi Lammin Ikkuna Oy:n isoimmista kohteista sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa.
– Kampin keskukseen tilattiin meiltä pari tuhatta ikkunaa, ja suunnittelijalla oli paljon toiveita liike- ja asuinhuoneistojen ikkunoiden suhteen, Saarinen muistaa.
Ikkunoita viedään myös Suomen ulkopuolelle. Eremitaasin taidevarasto Pietarissa osti remontin yhteydessä uudet ikkunat Lammilta. Toiveita oli kullansävyisistä alumiiniosista lähtien.
Tällä hetkellä tehtaalla eniten puhuttava projekti on Helsinkiin nouseva uusi lastensairaala.
– Olemme ylpeitä tästä hankkeesta. Oli hieno juttu tulla valituksi ikkunatoimittajaksi näin suureen ja paljon pinnalla olleeseen rakennusprojektiin, Vesalainen toteaa.
– Sairaala on toimintaympäristö, jossa ei voi rampata tekemässä takuuremontteja. Aikataulujen ja toimitusten täytyy pelata saumattomasti, Saarinen lisää.
3. Raaka aineet Suomesta, työtä sydämellä
Lammilla on ikkunoiden teossa panostettu puuraaka-aineeseen, laatuun ja optimointiin. Tuotteet tehdään kotimaisesta sahatavarasta.
– Suomeen tuodaan yllättävän paljon puuta ulkomailta. Me emme näe sitä kiinnostavana vaihtoehtona, Saarinen toteaa.
Kangasniemen tehtaalle raaka-aine tulee pääosin Korkeakosken sahalta. Tukit lajitellaan röntgenillä ja niistä sahataan materiaali, joka istuu ikkunapuitteisiin parhaiten.
– Hankintaketju on meillä periaatteessa tiedossa puun kannolle saakka, Saarinen naurahtaa.
Tärkeä elementti ikkunoiden valmistuksessa on lasi, jota Lammin Ikkunat ostaa Lasiliiriltä Riihimäeltä. Yhteistyö perheyrityksen kanssa on jatkunut jo 25 vuotta.
4. Vaalitaan kotimaista
Lammilla Avainlippu on iso juttu markkinoinnissa ja mainonnassa.
– Meillä henkilöstön ei ole tarvinnut harjoitella hissipuhetta – jokainen tietää, missä tuotteet tehdään ja että Avainlippu-tuotteet valmistuvat asiakkaiden tarpeiden mukaan. Sen verran olemme asiasta rinta rottingilla, Vesalainen sanoo.
Kun tuote syntyy seinän takana ja valmistusprosessi on tuttu, on helppo luottaa siihen, että maailmalle lähtee hyvää työnjälkeä.
– Jos materiaalit ostettaisiin kaukaa tai valmistustyö tehtäisiin muualla kuin Suomessa, olisimme paljon epävarmemmalla pohjalla sen kanssa, miten laadukas tuote lopulta on. Paljon puhutaan siitä, että Suomessa valmistaminen ei kannata. Mutta toisaalta on paljon perusteollisuutta, jota ei kannata tuottaa muualla, Hannu Saarinen toteaa.
Ikkunabisneksen lähiruokaa
Myyntipäällikkö Markku Hallami ja tuotantopäällikkö Eija Ala-Savikota ovat katselleet maailmaa ikkunaruudun läpi jo pitkään; molemmille on kertynyt yli vuosikymmenen työkokemus Lammilta. Tärkeimmät asiat eli työn laatu ja kotimaisuus eivät ole kuitenkaan muuttuneet.
– Yllättävän moni kysyy, missä meidän ikkunamme on tehty. On saanut sitten kertoa, että kyllä Lammin ikkunat tehdään Lammilla, Markku Hallami naurahtaa.
Eija Ala-Savikota muistuttaa, että monilla rakennustarvikefirmoilla on nykyään ulkomaiset omistajat.
– Meidän tuotteemme ovat kotimaisia ja Hämeen alueella paikallisia. Tämä on niin sanotusti lähiruokaa!
Sekä myynnissä että tuotannossa ollaan yksimielisiä siitä, että kotimaisuudella on markkina-arvoa. Kun myös raaka-aineiden kotimaisuus ja jäljitettävyys voidaan kertoa asiakkaille, se lisää luotettavuutta.
– Kyllähän ulkomaalaisiakin raaka-aineita olisi tarjolla, mutta itselleni on helpompaa luottaa siihen, että esimerkiksi kotimaiset saranat kestävät paremmin kuin kiinalaiset, Eija Ala-Savikota kiteyttää
Teksti: Maija Kajanto
Kuvat: Aki Loponen/Loma Graphics Oy