Kelopuu kohtaa kännykän

transparent image

Kelopuuta, poronnahkaa, visakoivua ja kalannahkaa – suomalaisista luonnonmateriaaleista syntyy mobiililaitteiden Lastu-suojakuoria, joita valmistaa uniikisti oululainen Droplet Hitech Design. Vuosittain tuotetuista 8 000 Lastu-kotelosta yli puolet lentää maailmalle.

Tarina alkaa tammipuisesta iPhonen suojakuoresta, jonka luonnossa viihtyvät kaverukset Sakari Arffman ja Jussi Patopuro ideoivat vuonna 2011. Lastu-nimisten kuorien ympärille syntyi pian pöhinää ja nopeasti myös verkkokauppa. Nyt tuotteita myydään yli 20 maahan, erityisesti Ruotsiin, Saksaan, Ranskaan, Iso-Britanniaan ja Yhdysvaltoihin.

Kuluvana syksynä Suomalaisen Työn Liitto palkitsi yrityksen Vuoden designteko -palkinnolla. Palkitsemisperusteissa yritystä kiitettiin laadukkaasta muotoiluosaamisesta ja uusiutuvan raaka-aineen, eli suomalaisen puun kekseliäästä hyödyntämisestä. Huomiota sai myös se, että omaleimainen tuote on onnistunut tunkeutumaan erittäin kilpailluille markkinoille.

– Erotumme maailmalla näillä luonnonmateriaaleilla. Amerikkalaisilla on bambua, mutta kenelläkään muulla valmistajalla ei ole aitoa visakoivua tai linnunsilmävaahteraa, lohennahasta puhumattakaan. Oli korkea aika tuoda suomalaiset puulajit ja nahat esille, sanoo globaaliksi syntyneen yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Sakari Arffman.

– Avainlippu ja Design from Finland -merkki ovat verkkokaupassamme reilusti esillä ja olemme niistä ylpeitä. Uskon, että asiakkaamme näkevät ne laadun ja huolellisuuden takeena.

Mobiililaitteiden oheistuotteiden markkinasta 95 % on kiinalaisten hallussa, ja tarjolla on pääsääntöisesti massatuotantona valmistettuja muovikuoria. Suomalaiset käsityönä viimeistellyt Lastu-caset erottuvat niistä kuin yö päivästä.

– Kokoonpano, laadunvalvonta, viimeistely, kaiverrukset ja pakkaaminen – jopa 90 %
tuotteesta on käsityötä. Vain puun leikkaaminen tehdään koneellisesti, sanoo Arffman.

Hands-on-mies tuntee tuotteensa ja niiden työvaiheet, sillä muotoilu ja materiaalivalinnat ovat lähtöisin hänen päästään. Tuotannon lisäksi myös tuotekuvaukset, -videot ja verkkosivusto tehdään omin voimin. Arffmanin ja Patopuron lisäksi yrityksessä on sesongista riippuen 1–3 työntekijää.

– Harvinaista, mutta yrityksemme on aloittanut ja kasvanut ilman minkäänlaista valtion tukea. Olemme päässeet eteenpäin oman myynnin myötä, hän kertoo.

Mobiilimarkkinalla uusia tuotteita ilmestyy joka kuukausi, ja pienen yrityksen on mietittävä, mihin asti mallisto venyy. Tuotekehitystyö ja demot vievät aina aikaa. Tällä hetkellä tuotannossa on reilut 10 mallia puulajivariaatioineen. Ne on suunnattu isoimpien valmistajien lippulaivapuhelimille ja -tableteille, joiden elinkaari on pitkä.

– Loppuvuodesta tulee kiireinen, sillä Applen uusi puhelinmalli tuli vastikään kauppoihin, ja nyt kuluttajat haluavat siihen nopeasti kuoria. Lisäksi laajennamme mallistoamme, ja uusina brändeinä myös Samsung ja Sony saavat suomalaista puuta ympärilleen.

Droplet Hitech Designin nokka on nousussa, ja arvion mukaan liikevaihto lähes kolminkertaistuu viime tilikauden 45 000 eurosta.

– Meillä on ollut sekä alamäkeä että nyt ylämäkeä. Ajattelen, että pieni hätä voi olla voimavarakin, ja alamäen tuoman buustin voi käyttää luovasti hyödyksi, Arffman miettii.
Yhtenä uutena ideana hän on nostanut kalannahan käytön vahvasti poron- ja hirvennahan rinnalle. Maailmalla eksoottinen suomalainen lohennahka on ylellisen ohutta ja kestävää eikä repeydy millään.

– Emme ole valinneet materiaaleja sattumalta. Puussa, nahassa ja suomuissa on aito tuntu.

Kuva: Sakari Arffman ja Jussi Patopuro

www.lastucase.com

Jaa artikkeli