Tämä firma pitää huolen siitä, että Avainlippu-tunnus koristaa monen suomalaisen peppua. Delipap Oy on pieni yritys, joka uskoo isoon laatuun.
Perheyritys Delipap Oy tekee jotakin, minkä ei pitäisi edes olla mahdollista. Se valmistaa Suomessa kertakäyttötuotetta, joka on kallis valmistaa, tekee sen mahdollisimman suomalaisilla raaka-aineilla ja kotimaisella työllä. Ja elää tällä työllä.
Ai niin, lisätäänpä keitokseen vielä se, että kilpailijat ovat hieman eri kokoluokassa.
– Rakkaiden kilpailijoidemme mainosbudjetti on luultavasti enemmän kuin meidän koko liikevaihtomme. Painimme aivan eri sarjassa, väistyvä toimitusjohtaja Oskari Nuortie toteaa tyynesti.
– Se tarkoittaa, että meidän pitää olla heitä nopeampia, tehdä asioita eri tavalla ja paremmin. Meillä on oma segmenttimme, emme kisaa hinnalla.
– Vaippa on monimutkainen ja kallis tuote tehdä. Kansainvälisillä firmoilla on se etu puolellaan, että jos vaippamarkkinoilla tehdään tappiota, voidaan voitto ottaa muusta tuoteperheestä. Me elämme tällä tekemisellä ja tarjoamme tällä tekemisellä työpaikkoja Suomessa, myyntijohtaja Katarina Hanell täydentää.
Perheyritys on mennyt eteenpäin kovalla yrittämisellä ja uskomalla suomalaiseen työhön.
– Haluamme jatkaa tätä firmaa perheyrityksenä ja haluaisimme antaa yrityksen vielä paremmassa kunnossa seuraavalle sukupolvelle. Toivomme, että he ajattelevat samalla tavalla kuin me: haluavat, että yritys pysyy Suomessa, haluavat olla yrittäjiä ja kantaa yhteiskunnallista vastuuta työpaikkojen säilyttämisestä, Oskari Nuortie kiteyttää.
Syksyn uusi asia on myös toimitusjohtajan vaihtuminen. Oskari Nuortie siirtyi lokakuun alusta konsultoivaan rooliin ja sisar Sanna Karhu toimitusjohtajaksi. Sisarussarjan kolmas jäsen Riikka Nuortie vastaa edelleen tuotantopäällikkönä Veikkolan tehtaan tuotannosta.
Työtä Suomeen
Pienessä yrityksessä uudistukset ja investoinnit tehdään yksi kerrallaan. Viime vuoden iso investointi oli uusi Muumi Baby -teippivaippa ja tänä vuonna tehdään Vuokkoset-tuoteperheen uudistus.
Vuokkoset-tuoteperheen raaka-aineita ja pintamateriaaleja on parannettu, ja tuloksena onkin mahdollisimman pehmeä ja ilmava lopputulos. Näkyvin muutos on pakkausten design. Tuotteet löytyvät jatkossa kauppojen hyllyltä raikkaissa, vaaleissa pakkauksissa.
– Vuokkoset-pakettien kyljessä on nimensä mukaisesti aina ollut kukka. Teetimme markkinointitutkimusta Haaga-Helian opiskelijoilla, ja joku kysyi, mikä tuo keräkaali on. Nyt pakkaukset esiintyvät ilman kukkakuvaa, Sanna Karhu naurahtaa.
Tammisaareen saatiin uusi teippivaippakone, jolla valmistuu nyt vaippoja myös kaikkein pienimmille.
– Tämä on ollut pitkä prosessi. Emme ole aiemmin päässeet vaippamarkkinoille käyttökaaren alusta, mutta nyt on tarjolla myös Newborn-vaippakoko, Katarina Hanell kertoo.
Vuokkosten pakkausuudistuksen myötä syntyi myös uusi suomalainen yritys: graafikkopariskunta, joka suunnitteli Delipapille pakkausuudistuksen, perusti oman firman.
Hallittua kasvua
Delipapin tavoitteena on vakaa kasvu, mikä tarkoittaa noin kymmenen prosentin vuosittaista kasvua kotimaassa.
Kotimaan markkinoiden lisäksi suomalaisia Muumi-vaippoja myydään Kiinaa ja Koreaa myöten. Uusin aluevaltaus on Thaimaa.
– Viisitoista vuotta sitten meillä oli suuri pelko, että Kiinasta tuodaan tuotteita niin halvalla, ettemme pärjää. Kävikin niin päin, että me viemme tuotteita Kiinaan. Vuokkoset-siteitä löytyy sieltä Stockmannin tapaisista tavarataloista, Sanna Karhu kertoo.
Kansainvälisillä markkinoilla suomalaisilla tuotteilla on hyvä maine.
– Suomalaiset tuotteet mielletään turvallisiksi. Esimerkiksi Kiinassa se on iso myyntivaltti: voidaan luottaa, että vaippoihin ja hygieniatuotteisiin ei laiteta ylimääräisiä kemikaaleja.
Massatuotetta ei Muumi-vaipoista tai Vuokkoset-tuoteperheestä tule ulkomaillakaan. Markkinoilta voidaan löytää oma siivu, ja se riittää.
– Etsimme maita, joissa meidän arvoillamme on merkitystä. Jos isosta massasta löytyy viisi prosenttia ihmisiä, joille meidän arvomme ovat tärkeitä, silloin me olemme heidän valintansa, Sanna Karhu toteaa.
Ekologista laatua
Kaikki Delipapin tuotteet ovat saaneet Avainlippu- ja Joutsen-tunnukset sekä Allergia- ja astmaliiton hyväksynnän.
– Olemme oman segmenttimme edelläkävijä, aika harvalla yrityksellä on kaikkia näitä merkkejä. Olemme myös mukana maatuvien materiaalien kehittelyssä. Uskon, että jollain aikajänteellä meillä on käytössämme puusta tehtyä muovia, Oskari Nuortie visioi.
Tuotannossa ympäristökysymykset on mietitty tarkasti, eikä kaatopaikkajätettä synny lainkaan. Prosessijäte syötetään roskapuristimeen ja toimitetaan Raumalle, jossa se poltetaan energiaksi. Paluulähetyksenä Delipapille toimitetaan puhdasta, suomalaista selluloosaa hygieniatuotteiden raaka-aineeksi.
Firman linja on selvä: laadusta ei tingitä ympäristövastuullisuuden kustannuksella.
– Jokainen pienen lapsen vanhempi tietää, että jos lapsen vaippa vuotaa ja sen takia herätään joka yö, ei kukaan jaksa ajatella ekologisia arvoja. Ja lieneekö kovin ekologista pestä patjaa joka yön jälkeen, Sanna Karhu hymähtää.
– Hygieniatuotteet eivät ehkä ole se maailman seksikkäin puheenaihe, mutta nämä ovat arjessa jatkuvasti mukana olevia tuotteita. Niiden pitää olla laadukkaita, joka päivä!
Laatu selkäytimessä
Raili Kaasik tuli taloon töihin kymmenen vuotta sitten. Pakkaajan työssä firman arvot eli laatu- ja ympäristökysymykset ovat läsnä joka päivä.
– Laadun huomioiminen pitää olla jokaisen selkärangassa! Meiltä saa lähteä vain moitteettomia tuotteita, hyvin pakattuina ja määrien pitää olla oikein, Kaasik kiteyttää.
Työssä tarvitaan tarkkaavaisuutta ja nopeutta.
– Tuotteet tulevat koneesta, ne pakataan käsin myyntierälaatikoihin ja siitä eteenpäin lavalle. Koneenhoitaja suorittaa laaduntarkistuksen kerran tunnissa ja pakkaaja myös kerran tunnissa, eli laatu tarkastetaan puolen tunnin välein. Pakkaajat ja markkinointi tekevät meillä paljon töitä yhdessä. Tänä aamunakin olin rakentamassa uusien sidepakkausten näyttelytelinettä, Kaasik kertoo.
Syksyn uudistukset näkyvät käytännön työssä ja mielialassa.
– Saan hyvää mieltä siitä, että firma kehittyy. Työyhteisö on minulle kuin toinen perhe. Kerron usein ystävilleni, että ”me” olemme taas kehittäneet jotain uutta! Ja jos me teemme työt hyvin, myös firmalla menee hyvin, Kaasik päättää.
Teksti: Maija Kajanto
Kuva: Tommi Tuomi / Otavamedia