Hei, meilläkin on tuo!

transparent image

Tätä toteamusta on vaikea välttää Plastexin tehtaalla ikonisten käyttötavaroiden – suppiloiden, kastelukannujen ja vesiastioiden – synnyinsijoilla. Paras tietämys hyvistä käyttötavaroista ammennetaan asiakkailta.

Lohjalainen Plastex teki persoonallisia muovituotteita jo 30-luvulla. Perheyritys nojaa historiatietoon ja ottaa vauhtia verkostoista.

1 Lämpimät, iloiset värit ja käytettävyys käsikynkässä.

Yrityksen filosofiaan kuuluvat pirteät värit, ja klassikkotuotteitakin tarjoillaan nykyään kauden trendiväreissä.

– Tuotteitamme ostetaan niiden käytettävyyden vuoksi, mutta miksei niistä voi samalla tehdä silmää miellyttäviä? Tämä ajatus tiivistyy sloganissa ”Design my everyday life”, kertoo Plastexin markkinoinnista vastaava Arto Ant-Wuorinen.

Hänen mukaansa tämän päivän kuluttajilla on voimakas nostalgian kaipuu, mutta toisaalta esimerkiksi värien osalta trendien vaihtelu on hyvin lyhytjänteistä. Plastexin käyttämällä muovilaadulla on mahdollista saada aikaan suomalaista silmää miellyttäviä pastellivärejä.

Toimitusjohtaja Lauri Ant-Wuorisen mukaan kuluttajatuotteidenkin trendivärit tulevat pitkälti muodin maailmasta, ja Suomessa ollaan noin vuosi jäljessä kansainvälisiä trendejä. Tulevaa värimaailmaa tunnustellaan muun muassa messuilla ja Pinterestissä.

2 Huonoa ei kannata tehdä.

Plastexilla on ollut Avainlippu-merkki vuodesta 1994, ja sitä käytetään kaikissa kuluttajatuotteissa. Veljesten Laurin ja Arton isä, isänsä tavoin 25 vuotta Plastexin toimitusjohtajana ollut ja nykyään hallituksen puheenjohtajana toimiva Jyrki Ant-Wuorinen korostaa, että esimerkiksi Venäjän jälleenmyyjien ehdoton vaatimus on ollut säilyttää etiketit sellaisinaan, suomenkielisinä. Suomalainen alkuperä viestii laadusta ja puhtaudesta, ja halpakopiot, joita valitettavasti on markkinoilla paljon, eivät toimi yhtä hyvin kuin aidot tuotteet.

Tehtaalla tuotannon hukkalämpöä käytetään sekä tuotantotilojen että varaston lämmitykseen, ja tuotteiden valmistus tapahtuu mahdollisimman ekologisesti: ylimääräistä ei tehdä ja materiaali on kierrätettävää muovia. Materiaalikierrossa muovi voidaan muuttaa energiaksi. Olennaista on, että se ei päädy luontoon tai mereen.

– Taistelemme kertakäyttökulttuuria vastaan. Maailmassa on niin paljon käyttötavaraa, että huonoa ei kannata tehdä. Käytämme paksumpaa, parempaa muovia, joka kestää aikaa. Meiltä saa myös varaosia, eli uutta ei tarvitse ostaa vain koska kansi puuttuu. Kuluttajatkin ovat viisastuneet – enää ei välttämättä osteta kaikkein halvinta, Arto Ant-Wuorinen sanoo.

3 Digitaalinen kehitys sataa Plastexin laariin

Digitalisaatio on myllertänyt myös muoviteollisuutta. Viimeisten kahden vuoden aikana Plastexilla on tapahtunut enemmän muutoksia kuin niitä edeltäneiden kahdenkymmenen vuoden aikana. Yksi niistä on viime keväänä toteutettu Hookie-amppeliruukun joukkorahoituskampanja. Ennakkotilausten perusteella tuote päätyi valmistuslinjalle.

– Joukkorahoitus on parhaimmillaan loistava työväline, jolla voi selvittää, onko tuotteelle kysyntää. Jos on, tuotantokustannuksista saadaan minimiosa katettua, ja jos ei ole, tuotetta ei tuoda markkinoille. Aiomme jatkossa kysyä yhä enenevässä määrin kuluttajilta, sanoo Arto Ant-Wuorinen.

Ideoita kuluttajilta tulee jo nyt viikoittain, vaikka ideoinnin mahdollisuutta ei erityisemmin vielä ole mainostettu. Ensin pitää varmistua, että yritys on valmis vastaamaan tuoteideoiden prosessointiin.

4 Tulevaisuudessa arvo muodostuu verkostosta.

Tehtaan oheen kaavaillaan luovan talouden tehdasta.

– Kyse on matalan kynnyksen työskentelytilasta, joka kokoaa yhteen paikallisia luovia yrittäjiä – esimerkiksi mainostoimisto tai 3D-tulostusfirma – sekä kuluttajia. Nykyinen showroom laajenee Plastexin outlet-myymäläksi, jossa voidaan esimerkiksi testata hyllykonseptia käytännössä, Lauri Ant-Wuorinen kertoo.

Teknologia tekee kaikesta helpompaa – kuluttajapalautteen keräämiseen riittää, että 3D-mallinnokset ladataan sosiaaliseen mediaan. Lähitulevaisuudessa 3D-tulostus tulee vielä muuttamaan asioita paljon, varsinkin tuotekehityksen ja piensarjatuotannon osalta. Toimitusjohtajan visiossa Plastex on tulevaisuuden interaktiivinen käyttötavaravalmistaja, joka tekee tiivistä yhteistyötä muotoilijoiden ja kuluttajien kanssa.

– Meillä on käsissämme aivan uudenlainen yhteys kuluttajiin. Jokainen suomalainen on tavalla tai toisella tuotekehittäjä, ja jokainen tuote on heille käyttöliittymä Plastexiin. Siinä meille päämäärä, hän lataa.

– Hyvä esimerkki on EKO-suppilo. Kuluttaja ilmaisi meille tarpeen suppilolle, josta bensa ei läiky huojuvassa veneessä. Muotoilija Dick Wickström tarttui toimeen, ja tuloksena on suppilo, josta läikkyminen on lähes mahdotonta.

Rivit suoriksi kaupassa

Laatupäällikkö Kari Palmu tuli Plastexille vuonna 2005. Hänen laajaan työnkuvaansa kuuluvat muun muassa koneiden tuotevaihdot. Virkaiältään Palmu on nuorimmasta päästä Plastexilla.
– Moni teknisen puolen henkilökunnassa on ollut täällä 20 vuotta, eli aika hyvin on viihdytty.

Tuotevaihto tarkoittaa sitä, että koneen muotti ja asetukset vaihdetaan tuottamaan toista tuotetta. Vaihtoja tehdään tarkkaa tuotantosuunnitelmaa noudattaen muutama viikossa. Muotit painavat viidestä jopa kuuteen sataan kiloa, ja vaihto kestää tunnista päivään. Jos väri vaihtuu, koneen puhdistaminen voi viedä parikin päivää.

Ajatus luovan talouden tehtaasta nykyisen tuotantolaitoksen yhteydessä kuulostaa Palmusta hyvältä.

– Se on interaktiivista toimintaa, jossa hyödynnetään tehdasympäristöä. Jos lähialueen tekijöitä saadaan hyvin mukaan, voidaan yritykselle saada paljon positiivista näkyvyyttä.

Plastexin tuotteisiin on helppo törmätä myös työajan ulkopuolella.

– Kaupassa käyn kyllä katsomassa tuotteita, ja jos ne on huonosti aseteltu, kääntelen ne suoraan. Minua ärsyttää, jos tuotteet ovat pölyisiä, vaikka harvoin niin kyllä on. Lauri ja Arto ovat satsanneet myymäläkonseptin kehittämiseen menestyksekkäästi; Plastexin brändi ja kotimaisuus tuodaan nykyään hyvin esiin. Se on tärkeää koko henkilökunnalle.

www.plastex.fi

Jaa artikkeli