Genelec ui vastavirtaan

transparent image

Kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu Genelec valmistaa tarkkailukaiuttimia ja äänentoistojärjestelmiä Suomessa ja vie niitä maailmalle, muun muassa Kiinaan. Miten tämä on mahdollista, kun kilpailijat tuntuvat uskovan, että vain päinvastainen suunta kannattaa?

Kotimaiseen työhön tukeutuvan Genelecin menestystarina on jatkunut jo 35 vuotta. Tässä ovat sen toiminnan tukipylväät.

1 Suomalaisuus on tärkeä arvovalinta

– Arvojamme ovat laatu, kestävä kehitys sekä ympäristön ja ihmisten kunnioittaminen. Elämme niiden kanssa tehdessämme valintoja ja ne rikastuttavat kaikkea tekemistämme. Genelec on vahva kansainvälinen brändi, eikä meidän tavoitteemme ole kilpailla pelkällä hinnalla. Tuotteidemme laatu on erinomainen ja meistä on tullut kansainvälisesti referenssi muille alan yrityksille, Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian kertoo.

Iranissa syntynyt Naghian tuli Suomeen 1980-luvulla opiskelemaan ja meni töihin Nokialle. Hän sai tuotekehitysjohtajan paikan Genelecissä vuonna 2004 ja toimitusjohtaja hänestä tuli vuonna 2011.

– Viihdyn Suomessa todella hyvin ja pohjoismainen arvomaailma – kuten tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus – on lähellä sydäntäni. Minusta Genelec on hyvin suomalainen ja savolainen yritys, jonka välitön työkulttuuri heijastelee tuotantolaitoksen ympärillä olevaa järvimaisemaa. Olemme jalat maassa suunnitelmissamme, teemme kestävää kehitystä edistäviä valintoja tuotannossamme ja olemme luotettava kumppani asiakkaillemme, Naghian kertoo erinomaisella suomen kielellä.

Avainlippu ja Design from Finland -merkit kertovat näistä valinnoista. Genelec suunnittelee oikeudenmukaisten työolosuhteiden esiintuontia entistä vahvemmin myös kansainvälisessä markkinoinnissa. Yrityksen päätuotteen, 8000-sarjan kaiuttimien, menestyksessä Harri Koskisen muotoilulla on ollut merkittävä rooli.

2 Suunnittelu ja tuotanto toimivat käsi kädessä

Genelecin tuotteiden suunnittelu, tuotekehitys, tuotanto ja kokoonpano tehdään Suomessa. Jopa mahdollisimman suuri osa komponenteista ladotaan täällä.

– Jos tuotanto on toisaalla, tuotekehityksen osaaminen haihtuu ja jää pinnalliseksi. Nyt voimme testata saman tien, mitä haluamme, ja kävellä suoraan tuotannon puolelle keskustelemaan osaavien ihmisten kanssa. Johtamisen kannalta tämä tarkoittaa ketterää päätöksentekoa ja unelmien rakentamista ruohonjuuritasolta käsin, Naghian pohtii.

Tuotekehitys on keino pitää etumatkaa kilpailijoihin nähden, ja sitä tehdään yhteistyössä tuotannon kanssa.

– Miksi työ olisi vähempiarvoista tuotannossa kuin tuotekehittelyssä? Suunnittelun tulee lähteä siitä, että tuote tehdään Suomessa, ja suuremmat työkustannukset on huomioitava alusta alkaen.

3 Emme myy pelkkää tuotetta vaan palvelupaketin

– Meillä on vastuu tuotteen laadusta ja siitä, miten hyvin se auttaa asiakkaita onnistumaan työssään. Olemme vastuussa olosuhteista, joissa tuote on tehty, ja siitä, miten paljon se kuormittaa ympäristöä.

Tuotteen lisäksi asiakas saa korjauspalvelun, jossa asiakassuhde säilyy pitkään.

– Genelecin tuotteet eivät ole kertakäyttötavaraa, vaan ne on tehty kestämään vuosikymmeniä vaativissa ammatti-audion olosuhteissa. Jos on tarpeen, korjaamme edelleen myös ensimmäisiä valmistamiamme laitteita. Kun 35-vuotias laite saadaan tehtaalle, oma porukka haluaisi ostaa sen, Naghian naurahtaa.

4 Verkosto tukee vientiä

Iisalmen tehtaan lisäksi Genelecillä on tytäryhtiöt Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Maahantuojien verkosto on levittäytynyt yli 70 maahan, ja tavarantoimittajia on tuhansia.

– Olemme lähtökohtaisesti hyvin kansainvälinen yritys ja voimme painottaa sitä markkinaa, joka vetää. Oma tiimimme on tietysti tärkeä, mutta viennin kannalta laaja verkosto on välttämätön. Tällä hetkellä 80 prosenttia tuotannostamme menee vientiin, vaikka kotimaan markkina onkin kasvava.

Mutkatonta menoa ja muurinpohjalettuja

Tuotantojohtaja Piia-Riitta Bergman aloitti työt Genelecissä tammikuussa 2013.

– Genelecissä on suomalainen laadun tekemisen kulttuuri. Tuotannon työntekijöillä on todella korkea ammattitaito ja syvällinen ymmärrys tuotteista. Jokainen tekee parhaansa ylittääkseen asiakkaan odotukset. Koen työssäni joka päivä, kuinka saumattomasti tuotanto ja suunnittelu toimivat yhdessä.

Genelec on paitsi perheyritys myös perhemäisen kiinteä työyhteisö.

– Työntekijöihin suhtaudutaan täällä kokonaisina ihmisinä. Jokainen saa olla sellainen kuin todella on, ja jokaista arvostetaan. Genelecin arvot, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvoisuus, ovat oikeasti läsnä arjessa, Bergman toteaa.

Esimiehenä Bergman haluaa olla helposti lähestyttävä, eikä pidä hierarkkisesta johtamistavasta. Hän kannustaa osallistuvaan tiimityöskentelyyn. Hänen mielestään Genelecillä on mutkaton tekemisen meininki.

– Työntekijöillä on monenlaisia yhteisiä harrastuksia, erityisesti bändejä. Lisäksi työpaikalla nostatetaan henkeä vaikkapa paistamalla muurinpohjalettuja, Bergman hymyilee.

Kuva: Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian.

www.genelec.com

Jaa artikkeli