Hihassa kieppuu saukko, hupusta kurkkii karhu, ja tasku tuntuu miltei odottavan kelpo hiekkakakkuannosta. Seikkailu on leikkijää vaille valmis, kun naulakossa on Reiman vaatteita. Ne on suunniteltu pienintä yksityiskohtaa myöten lasten iloksi, innostamaan leikkiin ja ulkoiluun säällä kuin säällä.
Suomalaisille Reima on tuttu merkki jo vuosikymmenien takaa. Monet tämän päivän isovanhemmista on aikoinaan puettu käänteentekevän käteviin Enstex-asuihin, ja nuoret aikuiset ovat kohdanneet syksyn ja talven vaihtelevat säät teknisissä Reimatec-haalareissaan.
”Tänä päivänä me olemme kansainvälinen, pohjoismaisuudesta ponnistava brändi, joka haluaa mahdollistaa maailman lapsille mukavan ulkoilun ja leikkimisen ja tukea koko perheen aktiivista outdoor-elämäntapaa”, Reiman Chief Creative Officer ja suunnittelutiimin vetäjä Sari Perttunen tiivistää.
Tekninen täydellisyys ruokkii riemua
Suomessa suunniteltujen Reima-vaatteiden filosofia on kaksikerroksinen. ”Toimivuus, mukavuus, istuvuus, kestävyys, huollettavuus ja lukuisat tekniset yksityiskohdat, pienintä nappia myöten, ovat perusta”, Sari sanoo. ”Vaatteissamme pitää olla kaikki tarpeellinen, mutta ei mitään lasten kannalta turhaa. Esimerkiksi puhelintaskuja Reiman vauvoille suunnitelluissa vaatteissa ei ole.”
Sari mainitsee myös kansainvälisten turvallisuusmääräysten olevan Reiman erityisosaamisalue. ”Voimme esimerkiksi ylpeinä kertoa, että vaatteemme ovat syötäviä: käytämme vain turvallisia painovärejä ja viimeistelyaineita.”
Toimivan perustan päälle luodaan lasten mielikuvitusta ruokkivat tarinat. Ne syntyvät Reiman kuoseista, jotka ovat Sarin mukaan yhtiön arvokkain osaamisalue ja usein myös ovenavaaja uusille markkinoille. ”Suunnittelemme ne aina itse. Mietimme joka sesongille teeman, jonka ympärille rakennamme kivan tarinan. Esimerkiksi Suomen luonnon eläimillä voimme tuoda ripauksen salaperäisyyttä myös kaupunkilaislasten elämään.”
Inspiraationa brändi, kompassina ajattomuus
Reiman designtiimiin kuuluu kymmenisen omaa suunnittelijaa. Lisäksi yritys käyttää satunnaisesti freelance-suunnittelijoita. ”Teemme töitä orgaanisesti, hiukan ameebamaisesti”, Sari naurahtaa. ”Meillä on myös ihanan inspiroiva brändi, jolla on pitkä tausta. Nämä auttavat alkavien sesonkien starteissa, jolloin alamme miettiä, millaisia uusia tarinoita kertoisimme ja miten parantaisimme jo nyt täydelliseltä tuntuvaa. Joka kerran on onnistuttu!”
Miettimistä riittää, sillä Reiman mallisto vaihtuu puolivuosittain. Joukossa on toki aina myös rakastettuja klassikoita. Onnistumisista kertovat monet muotoilu- ja laatupalkinnot.
Sari Perttusen mukaan on vapauttavaa pitää kiinni yrityksen omasta missiosta, kulkea omaa tietään. ”Toki taustalla ovat trendit: vastuullisuus, kaupungistuminen, ilmastonmuutos, välikausien piteneminen.”
Näihin haasteisiin Reima vastaa muun muassa suunnittelemalla lapselta toiselle kestäviä vaatteita turvallisista ja vastuullisesti hankituista raaka-aineista sekä kehittämällä mielenkiintoisia innovaatioita, joista uusimpia ovat viilentävästä materiaalista valmistetut asut.
Reima-vaatteisiin puetut lapsetkin tekevät osansa: mukavat, iloa tuottavat vaatteet yllä on helppo liikkua aktiivisesti ja kasvaa hyvinvoivaksi aikuiseksi, joka vie vuorollaan maailmaa eteenpäin.
Mutta juuri nyt on tärkeintä, että he saavat olla lapsia ja leikkiä – vaikkapa veikeän saukon kanssa, joka on suunnittelua Suomesta, Design from Finland.