Reklamaatio merkin väärinkäytöstä

Suomalaisen työn liiton reklamaatioprosessi merkkien väärinkäyttöön liittyen

Liiton myöntämien merkkien käyttö edellyttää aina Suomalaisen työn liiton jäsenyyttä sekä voimassa olevaa merkkitoimikunnan myöntämää käyttöoikeutta. Saadakseen merkin, tulee y-tunnuksen omaavan hakijan osoittaa hakemuslomakkeella täyttävänsä merkin kriteerit ja sitoutua antamaan oikeat ja riittävät tiedot tuotteesta ja/tai palvelusta, jolle merkin käyttöoikeutta haetaan.

Merkkien väärinkäyttöön liittyvät reklamaatiot tulee aina tehdä kirjallisesti ja omalla/yrityksen nimellä. Nimettömiä reklamaatioita emme käsittele. Kaikki tieto reklamoijasta on luottamuksellista, mutta jos perättömästä reklamaatiosta aiheutuu reklamoinnin kohteelle taloudellista haittaa ja siitä aiheutuu oikeusprosessi, on tieto julkinen.

Miten tehdä reklamaatio merkin väärinkäytön epäilystä?

Mikäli epäilet, että Avainlippu-, Design from Finland – tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä käytetään väärin, toimi näin:

  1. Tee ilmoitus aina kirjallisesti alla olevan lomakkeen kautta tai suoraan sähköpostilla stl@suomalainentyo.fi
  2. Kerro selkeästi mitä yritystä ja mitä sen tuotetta/palvelua reklamaatio koskee.
  3. Liitä viestiisi todisteet merkin väärinkäytöstä, kuten kuvia ja/tai linkkejä verkkosivuille. Pelkkään kuulopuheeseen tms. emme voi reagoida.

Täällä voit tutustua merkkien käyttöehtoihin.

Voit lukea tietosuojaselosteen tästä.