Yksinkertaisesti nerokasta

transparent image

Väitetään, että arki on arkista kaikkialla. Pentagon Design muotoilee sen uudelleen niin Istanbulissa, Tukholmassa kuin Helsingissäkin.

”Ajatus siitä, että teemme arjen tuotteita ja ratkaisuja tavallisille ihmisille, on ollut meille tärkeä alusta asti. Se on edelleen relevantti ja oikea lähestymistapa, sanoo Design Director Sauli Suomela, toinen Pentagon Designin perustajista.

Pentagonlaiset hakevat töihinsä ”näinhän sen pitääkin olla” -efektiä, eli uuden toiminnallisuuden kiteytystä tuotteessa tai palvelussa.

– Se on suunnittelun parasta antia: käyttäjälähtöiseen innovaatioon perustuva idea, joka on niin yksinkertainen ja nerokas, että se vaikuttaa lopulta itsestään selvältä, Suomela kuvailee.

Pentagon Designin suunnittelussa korostuvat selkeys ja yksinkertaiset ratkaisut. Pelkkä visuaalinen yksinkertaisuus ei kuitenkaan ole heidän näkökulmansa.

– Lopputuloksessa täytyy aina olla jokin juju; jotakin ekstraa siihen äärimmäiseen pelkistämiseen, joka meille on tyypillistä. Se jokin tekee tuotteesta uutuuden ja kiinnostavan kaupan hyllyllä.

Pentagon Designin tyyli on herättänyt vastakaikua eri puolilla maailmaa. Yritys on kasvanut 15 vuodessa yhdeksi Pohjoismaiden johtavista muotoilutoimistoista. Sen kädenjälki näkyy niin Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa kuin Kaukoidässäkin. Kiinan suurimpiin lukeutuvan suunnittelutoimiston LKK:n kanssa solmittiin hiljattain puitesopimus.

Yhtiön suurimmat projektit ovat tällä hetkellä Turkissa, jonne ovet aukesivat noin viisi vuotta sitten. Se on kymmenkertainen markkina Suomeen verrattuna ja skandinaavisen muotoilun ystäviä löytyy paljon.

– Teemme turkkilaiselle VitrA:lle hanakonseptointia ja laattasuunnittelua. He ovat halunneet pohjoismaista näkökulmaa tuotteisiinsa: uudenlaista, modernia ilmettä ilman paikallisia, etnisiä vaikutteita, Suomela kuvailee.

Suomi-designin sankariajat ja muotoiluperinne ovat Suomelan kokemuksen mukaan arvossaan maailmalla, samoin maine luotettavina yhteistyökumppaneina: tehdään, mitä luvataan ja vähän enemmänkin. Siksi suomalaisuus on luonteva kärki myös kansainvälisissä esiintymisissä.

– Olimme viime syksynä Shenzhenissä Kiinassa Kaukoidän merkittävillä teollisen muotoilun messuilla yhdessä viiden muun suomalaistoimiston kanssa. Mietimme, mikä olisi se yhteinen, meidät hyvällä tavalla kokoava juttu – ja tokihan se silloin on suomalaisuus, Suomela kertoo.

– Design from Finland -merkistä tuli se virallinen kokoava asia ja meidän kaikkien statusta nostava brändi. Esiinnyimme messuilla kokonaisuutena, emmekä kilpailevina yrityksinä, Suomela kertoo.

www.pentagondesign.fi

Jaa artikkeli