Suomalaisuus DNA:ssa

transparent image

Fiskars tekee huippudesignia, jota ei ole tarkoitettu takanreunalle.

– Haluamme tehdä tuotteita, jotka vielä 40 vuoden päästä tekevät sen, mitä niiltä odotetaan. Pahinta olisi käyttäjän kokemus siitä, ettei tuote toimikaan sille tarkoitetussa ympäristössä. Varsinkin nuorempi sukupolvi taistelee kertakäyttökulttuuria vastaan, mikä on hieno juttu, toteaa Fiskarsin puutarhaliiketoiminnan tuotekehityksestä ja designista vastaava tuotekehitysjohtaja Petteri Masalin.

Tuotteissa näkyy ja tuntuu suomalaisuus ja luonnonläheisyys. Tunnistettavat muodot syntyvät Fiskarsin suunnittelutiimien käsissä.

– Olemme kansainvälinen yhtiö, joten luonnollisesti haemme myös tuntumaa siitä, mitä Fiskarsin tuotteilta halutaan muissa maissa. On ollut hauska kokea, miten suunnittelijamme omaksuvat tietyn suomalaisen suunnittelutavan ja ajattelun – se on Fiskarsin DNA:ssa. Mitä etelämmäs mennään, sitä suurempi lisäarvo suomalainen eksotiikka on. Yksinkertaisuus mielletään kaikkialla laadukkuuden merkiksi, Masalin sanoo.

Vuosien saatossa Fiskarsin plakkariin on kertynyt monia maailman arvostetuimpia muotoilupalkintoja.

– Se, että tuotteemme mielletään eri kilpailuissa huippudesigniksi, on suuri kunnianosoitus. Tuotteemme on kuitenkin tehty työkäyttöön eikä takanreunaa koristamaan, Masalin tähdentää.

Maaliskuussa Fiskarsin neljälle huippubrändille – Fiskarsille, Iittalalle, Arabialle ja Hackmanille – myönnettiin Design from Finland -merkin käyttöoikeus. Masalin käyttää merkkiä jo presentaatioissaan, kun hän kiertää maailmalla puhumassa Fiskarsin tuotteista. Jatkossa merkki on tarkoitus tuoda laajemminkin mukaan tuotteiden markkinointiin.

– Haimme Design from Finland -merkkiä monestakin syystä. Fiskars juhlii tänä vuonna 365-vuotista taivaltaan, ja haluamme tietoisesti tuoda esiin filosofiaamme ja suomalaisuuttamme. Olen huomannut, että muutkin yritykset ovat alkaneet korostaa yrityksen ja muotoilun alkuperää yhä enemmän. On ilo nähdä, että sillä alkaa olla merkitystä, Masalin sanoo.

www.fiskars.fi

Jaa artikkeli