Maailmanlaajuisen Jolla-yhteisön rakkauden kohteella on suomalainen sydän.
Jollan tarina on koukuttava: nerokas tuote jäi globaalien jättiläisten bisneskuvioissa jalkoihin, mutta sen kehittäjät päättivät, ettei hyvää ideaa päästetä kuolemaan. Innostus ja usko omaan tekemiseen tarttuivat ja synnyttivät kansainvälisen Jolla-ilmiön jo kuukausia ennen tuotteen lanseerausta. Jollan ympärille rakentunut faniyhteisö on ollut myös ideoinnin, teknologian kehitystyön sekä jakelun keskiössä.
Marraskuussa 2013 Jollat purjehtivat markkinoille. Nokian tuotekehityksen spin-offina syntynyt Jolla on upea esimerkki suomalaisesta mobiiliteknologia- ja design-osaamisesta. Sekä käyttöjärjestelmä Sailfish että itse puhelin ovat saaneet Design from Finland -merkin.
– Design from Finland -merkki viestii tuotteemme tärkeistä ominaisuuksista. Se alleviivaa jo ensisilmäyksellä Jollan älypuhelimen laatua ja suunnittelun tärkeyttä sekä muistuttaa asiakkaitamme siitä, että olemme suomalainen yritys. Käytämme merkkiä markkinointimateriaaleissamme, verkkosivut mukaan lukien, kertoo Jollan markkinointijohtaja Tim McDonald.
Design from Finland -merkin ensisijaisina kriteereinä ovat yrityksen investointi muotoiluun, investoinnin tuomat hyödyt tuotteen kilpailukyvylle, erottautumiselle ja liiketoiminnalle sekä muotoilun käyttäjälähtöisyys. Jollan tuote kiistatta täyttää nämä kriteerit, mutta monia saattaa silti askarruttaa, miten suunnittelutyön suomalaisuus määritellään?
– Suunnittelu katsotaan suomalaiseksi, kun sitä hyödyntävän yrityksen pääkonttori on Suomessa ja suunnittelutyö työllistää Suomessa, selventää Brand Manager Rilla Engblom Suomalaisen Työn Liitosta.