Lähetti tuo ovelle verkkokauppalöydön, joka on kääritty vahvasti muoviin, paperiin ja pahviin. Helppo ostos ilahduttaa, mutta kertakäyttöpakkauksen valmistuksen hiilijalanjälki kaihertaa: se on paljon isompi kuin esimerkiksi kuljetuksen. Suomalainen RePack muuttaa kuitenkin maailmaa, kyyti kerrallaan.
RePackin idea syntyi toistakymmentä vuotta sitten, suunnittelija Juha Mäkelän mukaan ympäristöajattelun, jalkatyön ja havainnoinnin summana: ”Olimme Petri Piiraisen kanssa tekemässä Postille hanketta, jossa kehitettiin logistiikan välineitä. Panimme merkille, että terminaaleissa pyöri hirvittävät määrät kertakäyttöisiä pakkauksia. Pystyisiköhän niistä edes osan korvaamaan useampaan kertaan käytettävillä?”
Kysymys kiinnosti myös Jonne Hellgreniä, joka oli tekemässä Postille ympäristölaskentaa. ”Pantiin firma pystyyn ja ruvettiin miettimään”, Juha Mäkelä kertoo RePackin synnyn taustoista. Myöhemmin joukkoon liittyi vielä Ilari Laitinen.
Palvelu näyttäytyy pakkauksena
Kuluttajalle RePack näyttäytyy tukevana polypropyleenipussina, jossa hän saa vaikkapa Globe Hopen verkkokaupasta tilaamansa tuotteet ja jonka hän voi palauttaa lähimmän postilaatikon kautta. Mutta pakkaus kätkee jotain paljon suurempaa: ”RePack on verkkokaupoille suunniteltu kokonaisvaltainen logistiikkapalvelu, jolla rakennetaan pakkausroskaavähentävä suljettu kierto”, Juha Mäkelä muistuttaa.
Osana kiertoa yksi maailman vanhimmista sopimuksista
Miten aletaan muotoilla palvelua, joka on ensimmäinen laatuaan koko maailmassa? ”Kokeillen, oppien, erehtyen ja taas uutta oppien”, Juha Mäkelä tiivistää. Motivaatiota repackilaisilla riitti: ”Jokaisen suunnittelijan unelma on kehittää jotain uniikkia.” Isoin työ ei Mäkelän mukaan ollut itse pakkauksen suunnittelu, joskin siitäkin tehtiin satakunta prototyyppiä, vaan olemassa olevaan infraan soveltuvan logistiikka-, palautus- ja palvelujärjestelmän luominen.
Uudenlaista, kestävää ajattelua edustava pakkauspalvelu nojaa yhteen maailman vanhimmista sopimuksista. Kirjeenkantosopimuksen perusteella kuluttajat kaikkialla maailmassa voivat sujauttaa litteäksi taittelemansa RePackin postilaatikkoon, josta se palaa koodien ohjaamana takaisin hubiin ja uudelleen kiertoon. Sittemmin rinnalle on kehitetty vaihtoehtoisia palautuskanavia.
Juha Mäkelän mukaan suunnittelutyössä on pitänyt miettiä paljon myös viestintää: miten osataan ohjeistaa kuluttaja niin hyvin, että hän tekee osansa ja palauttaa pakkauksen kiertoon? Onnistumisesta kertoo se, että parhaimmillaan yksi pakkaus käy maailmalla ainakin 20 kertaa.
Hämmentyneen innostunut vastaanotto
Matkalla startupista scaleup-yritykseksi RePack on saanut ihastuneita ihmettelyjä –”eikö tällaista siis ole aiemmin ollut olemassa?” –ja tunnustuksia, muun muassa Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon vuonna 2017. Tunnustuksiin voitaneen lukea sekin, että täysin palvelleista RePackeista tehtyjä trendilaukkuja on esitelty Vogue-lehdessä.
Alussa tekemiselle antoi uskoa suunnittelijoiden ajatus siitä, että kuluttajilla on oltava oikeus valita uudelleenkäytettävä kuljetuspakkaus. Nyt myös yritysten ajattelu on muuttumassa, ja kestävää toimintaa tukevat valinnat nähdään tärkeinä investointeina. RePackilla on toista sataa asiakasta Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Pilotti- ja testailuhankkeet maailmanisoimpien verkkokauppojen kanssa avaavat mielenkiintoisia tulevaisuudennäkymiä. Sellaisia saattaa olla Juha Mäkelällä ja Petri Piiraisellakin, jotka ovat palanneet liikkeenjohtotehtävistä takaisin suuren rakkautensa eli suunnittelun pariin. Kenties seuraavissakin innovaatioissa on suomalaisesta suunnittelutyöstä kertova Design From Finland -merkki? 💙