”Saan olla rakentamassa Suomi-kuvaa, johon itse uskon”

Tekijät esiin! -juttusarjassa Suomalaisen Työn Liitto nostaa esiin työntekijöitään ja esittelee heidän tekemäänsä työtä. Millaista työtä liitossa tehdään? Mitä liiton toimistolla Fennia-talon koristeellisten seinien sisäpuolella oikein tapahtuu? Tällä kertaa omista tehtävistään kertoo Johanna Lahti, Design from Finland -merkin Brand Manager.

Sinnikäs symppis, Duracell-pupu, laaja-alainen, ihmisläheinen… Kollegat luonnehtivat Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkin Brand Manageria Johanna Lahtea monin kehuvin sanankääntein, eikä suotta: suomalaisesta muotoilusta kertovaa merkkiä luotsaava Johanna surffaa vaihtelevien työtehtäviensä aalloilla suurella innolla ja energialla.

”Aloittaessani työssäni Design from Finland -merkin vetäjänä vuonna 2015, koin suurta riemua siitä, että pääsen tekemään ’ihmisen kokoista työtä ihmisten kanssa’. Silloin merkinhaltijayrityksiä oli 176.

Tässä työssä minulla on suuri etuoikeus nähdä laajasti suomalaiseen yrityskenttään – harvalla on mahdollisuus kurkistaa nyt jo yli 450 merkinhaltijayrityksen ovesta sisään. Yritykset edustavat monia eri toimialoja ja onkin upeaa nähdä designin arkipäiväistyneen ja tulleen kiinteäksi osaksi liiketoimintaa. Saan olla välillä läheisenkin kumppanin roolissa monelle ja nähdä ihmisten intohimon ja innostuksen omaa työtään kohtaan. Saan olla osaltani ja yritysten kautta rakentamassa sellaista Suomi-kuvaa, johon itse uskon – kansainvälistä, osaavaa, innovatiivista, edelläkäyvää ja kuitenkin juurevaa, ihmisläheistä ja suomalaisuuden ytimeen kiinnittyvää. Olen osa valtavaa ihmisten verkostoa, joita yhdistää Design from Finland -merkki ja sen hyödyntäminen kunkin yrityksen liiketoiminnan tukena. Olen todella ylpeä näistä suomalaisista yrityksistä ja ihmisistä niissä.

Työni on suloinen sekamelska kaikenlaista: neuvon merkinhakijoita, autan nykyisiä jäseniä hyödyntämään merkkiä entistäkin paremmin, luon ja toteutan toimenpiteitä, joiden ajattelen tuovan lisäarvoa jäsenyrityksille sekä huolehdin Design from Finland -merkin brändiarvosta monella tapaa. Kaikki tähtää siihen, että Design from Finland -merkki tuo pysyviä hyötyjä jäsenille ja tukea liiketoiminnalle. Itse merkin tulee vaikuttaa aina vain vahvemmin ostopäätöksiin.

Tämä työ sopii hyvin ihmiselle, joka innostuu työn vaihtelevuudesta ja kaikesta uudesta, haluaa jumpata aivonystyröitään jatkuvasti ja surffata sujuvasti strategisen suunnittelutyön ja käytännön rappaamisen välillä. On nähtävä koko ajan iso kuva ja kaikki pienet yksityiskohdat sen osana.

Henkilökohtaisesti on upeaa, että kaikki osaaminen mitä minulle on työvuosieni aikana kertynyt, saa olla käytössä. Tässä hommassa on hyötyä markkinointiosaamisesta, brändinrakentamisesta, asiakkuudenhoitamisesta ja kuluttajatutkimuksien ymmärryksestä. Omin vahvuuteni on ihmisten kanssa toimiminen, toisten innostaminen ja uuden luominen – tässä työssä ne ovat täysillä käytössä. Olen kiitollinen kaikesta uudesta, mitä opin. Puolitoista vuotta sitten en tiennyt esimerkiksi virtuaalitodellisuudesta tai palvelumuotoilusta paljoakaan – nyt tiedän jo jotain ja koko ajan opin lisää.

Jäsenmäärän kasvu ja merkin imu tuntuu hyvälle, mutta luo myös paineita ja odotuksia. Itse taidan olla suurin niiden aiheuttaja. Meillä on hieno työporukka, jossa saa olla oma itsensä. Työssäni on häivähdys yrittäjyyttä – kuitenkin vakaan yrityksen sisällä – minä ja merkki olemme kuin sisäinen start-up vahvan tukijoukon ympäröimänä. Kollegani luonnehtivat minua energiseksi, ihmisläheiseksi, positiiviseksi, laaja-alaiseksi ja sinnikkääksi symppikseksi, hienoja määreitä joista olen jokaisesta otettu. Sain myös kontolleni unelmoijan, ihanan Duracell-pupun ja fiksun putoushahmon määreet. Ihastuttavan avoinkin kuulemma. Taidan olla siis samanlainen sekamelska erilaisia asioita kuten työnkuvanikin; sovimme siis hyvin yhteen.

Syksy käynnistyy jo perinteiseen tapaan Habitare-messujen ympärillä. Messuille rakentuu kokonainen Design from Finland -kortteli ja kiertokävelyin tutustutamme yleisöä eri puolilla messuhalleja sijaitseviin jäsenyrityksiimme. Kansainvälisiä vieraitakin odotamme runsain joukoin. Vuoden Designteko -tunnustuksen saajakin julkistetaan jälleen.

Ensi vuotta suunnittelemme jo myös kovasti. Tulossa on virtuaalitodellisuutta hyödyntävän talomme lisäksi monenlaista uutta, erityisesti jäsenyritystemme kansainvälistymisen tueksi. Erityisen innostavaa on merkinhaltijaperheen laajentuminen eri toimialoille. Kaiken tekemisen kotipesä löytyy verkkosivuiltamme www.designfromfinland.com. Käypä tutustumassa!”

 


Faktalaatikko

Kuka: Johanna Lahti, Design from Finland -merkin Brand Manager
Mitä tekee: Vastaa Design from Finland -merkistä, mm. hallinnoinnista ja markkinoinnista
Tausta: KTM, työura teollisuudessa, telekommunikaatio- sekä media-alalla ennen nykyistä työtehtävää.
Parasta työssä: Oman osaamisen kehittäminen ja taitojen monipuolinen hyödyntäminen, hieno työporukka
Jos olisit joku hahmo, mikä olisit? ”Jaa-a. Tätä pitäisi kai kysyä muilta. Mutta sisäisen Tanhupalloni haluaisin aina säilyttää.”

Ota yhteyttä:

Johanna Lahti
Design from Finland -merkin Brand Manager
puh. 040 591 6143
johanna.lahti@suomalainentyo.fi
LinkedIn

 

 

Tutustu Avainlipun Brand Manager Nina Pohjoiskoskeen: ”Parasta työssäni ovat ihmiset”

Tutustu projektipäällikkö Merja Mantilaan: ”Innostus on liiketoiminnan paras ajuri”

Tutustu tutkimuspäällikkö Jokke Eljalaan: ”Tulevaisuus on jo täällä”

Tutustu hallintopäällikkö Erja Antelliin: ”Asiakkaiden kanssa työskentely on parasta”

Tutustu viestintäpäällikkö Sanna Huoviseen: ”Mielekkäintä viestintätyössäni on monipuolisuus”

Tutustu verkkoviestinnän asiantuntijaan Laura Kakkoseen: ”Some on tiiviisti läsnä jokaisessa päivässä”

Tutustu viestintäpäällikkö Hanna Maliseen: ”Suomalaisen työn menestystarinat ovat ehtymätön lähde, josta ammentaa”

Tutustu toimitusjohtaja Tero Lausalaan: ”On suuri etuoikeus päästä tekemään tätä työtä”

Tutustu markkinointipäällikkö Reetta Mentuun: ”Suomessa on valtavasti osaamista, joka ansaitsee tulla näkyväksi”

Tutustu Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manageriin Niina Ollikkaan: ”Tehtäväni on nostaa hyvät yritykset näkyviksi”

Tutustu hallintoassistentti Päivi Ikoseen: ”Yksikään työpäivä ei ole samanlainen”