Lahtelainen Kemppi Oy tahtoo omalta osaltaan tehdä maailmasta turvallisemman paikan. Ja varmistaa, että hitsauslaitteista ja designista voidaan puhua luontevasti samassa lauseessa.
1. Pioneerihengessä ulkomaille
Kemppi Oy on tullut pitkän matkan niistä ajoista, jolloin Kempin veljekset hitsasivat kottikärryjä vuonna 1949. Yritys uskoo rohkeasti suuriin tavoitteisiin.
– Me olemme olemassa siksi, että mahdollistamme turvallisemman infrastruktuurin rakentumisen maailmaan. Omalta osaltamme haluamme olla varmistamassa, että sillat eivät romahda ja stadionit pysyvät pystyssä, toteaa yrityksen hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama.
Kemppi on suuntautunut ulkomaille yrityksen alkuajoista lähtien; Teresa Kemppi-Vasaman ukki vei yrityksen koneita esimerkiksi Vietnamiin jo 50-luvulla. Nykyään Kempillä on tytäryhtiöitä 16 maassa ja tuotteita viedään 70 maahan.
Intiaan on perustettu tuotantolaitos tekemään tuotteita Aasian markkinoille, muuten kaikki tuotanto on edelleen Suomessa. Seitsemän vuotta sitten tehtiin 25 miljoonan euron investoinnit: uusi elektroniikkatehdas rakennettiin ja tehtaat modernisoitiin.
Entä mitä ukki sanoisi tästä kehityksestä?
– Kyllä hän varmaan olisi ihan tyytyväinen, Teresa Kemppi-Vasama naurahtaa.
– Yritys kehittyy ajan myötä mutta perusajattelu ei ole muuttunut. Panostamme yritteliäisyyteen ja eteenpäin menevään ajatteluun. Olemme oman alamme edelläkävijä ja tietty pioneerihenkisyys kulkee meillä geeneissä!
2. Aasian vauhdissa
Hitsausalalla kilpailua on valtavasti. Kymmenen vuotta sitten Kemppi oli tienristeyksessä.
– Jos olisimme jääneet perinteiseen konekauppaan, olisimme hukkuneet punaiseen mereen, sillä alalla on todella kova kilpailu. Totesimme, että meidän täytyy miettiä uusi tulokulma; miten voimme tehdä asioita, joita kaikki eivät pysty tekemään. Aloimme pohtia asiakkaiden kanssa, mitkä ovat hitsaustuotannon johtamisen pullonkaulat.
Vastaus löytyi softasta. Hitsauksen laadunhallintaohjelmistot ovat maailmalla uutta. Kemppi on alan edelläkävijä; kilpailijoilla ei ole yhtä laajaa tuotetta. Kiinnostusta on ollut erityisesti Aasiassa.
– Monet kysyvät, emmekö ole huolissamme siitä, että kiinalaiset kopioivat meiltä tuotteita. Olen vastannut, että se on paha päivä, jolloin he lakkaavat kopioimasta. Niin kauan, kun joku kopioi, meillä on jotain uutta annettavaa.
3. Muotojen matkassa
Muotoilua harvoin ajatellaan samassa lauseessa hitsauslaitteiden kanssa. Kempillä muotoilu on luonnollinen osa tuotekehitysprosessia ja muotoilijat ovat alusta saakka mukana, kun uutta tuotetta aletaan suunnitella.
– Monessa yrityksessä ollaan hieman epäluuloisia muotoilijoita kohtaan. Ajatus on, että muotoilija sotkee asiat, häipyy paikalta ja jättää insinöörit ratkomaan ongelmia, muotoilupäällikkö Jari Kettunen naurahtaa.
– Totta kai täälläkin pitää asiat perustella, mutta kliseemäiseen ennakkoluuloon muotoilijoita kohtaan ei törmää. Muotoilun on nähty tarjoavan lisäarvoa asiakkaille ja meille.
Käytettävyys ja muotoilu ovat asioita, joita on Kettusen mukaan hyvin keinotekoista erottaa toisistaan. Mekaniikkasuunnittelija ja muotoilija toimivat koneita kehitellessä usein työparina; hieno design ei lohduta ketään, jos työkalun ergonomia on huono tai se ei ole kestävä. Samoin käyttöliittymiä suunniteltaessa mukana on aina moniammatillinen tiimi, jotta tuote olisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen.
Mutta ei tuotteiden tarvitse myöskään olla tylsiä.
– Kun käytettävyys ja toiminnallisuus ovat huolella mietittyjä, saadaan pienillä asioilla tuotteisiin särmää ja omaleimaisuutta. Tämä tekee tuotteista viimeisteltyjä, laadukkaita ja tunnistettavia Kemppi-tuotteita, joka taas tukee Kempin brändiä luotettavana hitsauskoneen valmistajana.
4. Lähestyttävyys ensin
Hyvällä muotoilulla halutaan palvella ennen kaikkea asiakasta. Jokaisen uuden tuotteen suunnittelu alkaa asiakastutkimuksella ja avainasiakkaiden edustajat ovat usein mukana sparraamassa tuotekehitystiimiä. Kempillä tehdään myös aktiivista yhteistyötä Muotoiluinstituutin ja muiden alan oppilaitosten kanssa.
– Nuorille tarjoutuu mahdollisuus saada jalka työelämän ovenrakoon ja meille tarjoutuu mahdollisuus niin sanottuun helmenkalastukseen: voimme löytää parhaat tekijät meille, Teresa Kemppi-Vasama kiteyttää.
Ja kun puhutaan muotoilusta ja käyttäjäystävällisyydestä, puhutaan aina myös palvelusta – ja ihmisistä.
– Meidän pitää olla helposti lähestyttäviä ja meidän työntekijöidemme kanssa pitää olla helppo tehdä töitä. Se on yksi tämän yrityksen perusarvoista, Teresa Kemppi-Vasama toteaa.
Muodon vuoksi
Muotoilija Tommi Neuvonen tuli Kemppi Oy:lle tekemään lopputyötään ja jäi taloon töihin. Ensimmäinen mielikuva Kempistä olivat oranssit hitsauslaitteet; sittemmin mielikuva on vähän laajentunut.
– Yrityksenä Kemppi näyttää oman pöytäni takaa katsottuna vakaalta, kansainvälistä ja muotoilullisestikin asioista kiinnostuneelta yritykseltä. Muotoilijalle ensimmäisenä työpaikkana Kemppi on todella opettavainen ja tuotekehityksen maailmaa avava paikka.
Hitsauslaitteita ei yleensä ajatella erityisesti muotoilun kukkasina. Neuvonen näkee asian toisin.
– Itselläni on vasta lyhyt kokemus hitsauskoneiden suunnittelusta, mutta näen, että muotoilussa on paljon potentiaalia vanhentuneiden tottumusten murtamisessa. Muotoilun yksi tärkeimpiä tehtäviä on mielestäni kyseenalaistaa vanhaa, keksiä uutta ja kommunikoida muiden ammattikuntien välillä, Neuvonen kiteyttää.
Teksti Maija Kajanto
Kuvat Aki Loponen/Pictuner Oy