Det lönar sig att ansöka om Nyckelflaggan-märket för produkter som tillverkats i Finland eller för tjänster som tillhandahålls av ett finländskt företag. Nyckelflaggan hjälper köpare att ta ett köpbeslut enligt sin egen värdegrund – vare sig det är fråga om en konsument, en inköpsansvarig i ett företag eller i en offentlig organisation.
Finländskt arbete, kunnande och våra företag värdesätts i dag kanske mera än någonsin tidigare. Pandemin har lett till en oro för våra företag och jobben, och därmed har de värden som många redan tidigare stödde realiserats till gärningar för finländskt arbete. Företag kan gärna kommunicera öppet om de har finländska produkter och tjänster – Nyckelflaggan är ett tillförlitligt sätt att göra det.
”Det är viktigt att lyfta fram Nyckelflaggan i coronatider. Så stöder vi finländskt arbete och särskilt lokala producenter.” Källa: Enkät till medlemmarna i Förbundet för Finländskt Arbete
Nyckelflaggan togs fram år 1965 som kännetecken för en kampanj och den blev ett ursprungsmärke år 1975. Nyckelflaggan-märket kan beviljas både produkter som tillverkats i Finland och för tjänster som produceras i Finland. Dessutom ska produkten eller tjänsten vara finländsk till minst 50 procent. Läs Nyckelflaggans alla regler här .
Nyckelflaggan är det märke som mest styr köpbetendet och över 80 procent av finländarna känner till märket och över 90 procent av de som tar beslut i företag. Dessutom är Nyckelflaggan Finlands 12:e mest ansedda varumärke. Enligt de företag som har Nyckelflaggan är märket ett stöd när produkter och tjänster säljs i Finland och på den internationella marknaden.
”Vi ansökte om Nyckelflaggen till Ponsse när vi tog oss ut på internationella marknader.” Ponsse / Juha Vidgren, styrelsens ordförande
”Våra kunder värdesätter Nyckelflaggan, det säger nästan alla kunder vid säljevenemang.”
Hur få Nyckelflaggan-märket?
Du kan ansöka om användningsrättigheter till Nyckelflaggan-märket, och vår personal hjälper med att fylla i ansökan. Ansökningar behandlas sex gånger per år av en kommitté vars medlemmar är experter inom olika branscher. Användningsavgiftens belopp beror på omsättningen, du kan kalkylera avgiften med medlemsavgiftskalkylatorn. Avgiften är minst 97 euro per år.
När användningsrättigheten till märket en gång beviljats, förnyas den vart 3:e år på en enkel blankett. Varje år meddelas omsättningen till förbundet samt det som påverkar rättigheten att använda Nyckelflaggan, såsom eventuella ändringar i tillverkningsprocessen.
”Förbundet för Finländskt Arbete gav tips och tog med en aktör i nätverket för att nyttja märket.”
Hur nyttja Nyckelflaggan-märket?
Vi har mycket material och anvisningar som företag får tillgång till. Du får användarkoder till vårt extranet, där du kan ladda ner märkets logo och kommunikations- och marknadsföringsmaterial. Vi har till exempel bilder för sociala medier, mallar för pressmeddelanden, tryckfärdiga filer till exempel för utskrifter av klistermärken och affischer samt olika slags kampanjmaterial. Du kan låta trycka upp logon på produktförpackningar, etiketter, lägga till dem på din webbplats etc.
Vi ordnar regelbundet Teams-möten, där jag ger tips på hur man kan nyttja märket. Jag hjälper personligen företag som har Nyckelflaggan-märket att nyttja märket.
”Det är mycket lätt att nyttja Nyckelflaggan-märket eftersom vi har mångsidigt material som du kan nyttja i din marknadsföring.”
”Webbinarierna och anvisningarna för materialet har varit viktiga för oss eftersom vi har ständig tidsbrist. Vi fick alltså snabbt material och synlighet. Tack :)”
Mångsidiga medlemsförmåner
När du ansöker om användningsrättighet till Design from Finland- eller Ett samhälleligt företag-märket blir du samtidigt medlem i förbundet och får utöver användningsrätt till märket också alla förmåner. Du kan också bli medlem utan att ansöka om användningsrättighet till märket, för att nyttja våra medlemsförmåner.
För våra medlemsföretag har vi ett stort utbud av bland annat utbildning inom kommunikation, näthandel och ansvarsfullhet, kampanjer, kommunikationsstöd samt undersökningsresultat som gäller konsumenter, BtoB-köpare och offentliga upphandlingar, och detta kan du nyttja till exempel i din försäljning och marknadskommunikation.
”Vi har fått en bra vägkost för att kommunicera ansvarsfullhet.”
”Webbinarierna är väldigt givande, och vi har fått många praktiska tips och inspiration för vår egen verksamhet. Tack!”
Citaten kommer från en enkät till medlemmar i Förbundet för Finländskt Arbete.
Nina Pohjoiskoski
Kundansvarig, Nyckelflaggan
nina.pohjoiskoski(a)suomalainentyo.fi
050 344 6048