Via kampanjen Made by Finland, bjuder Förbundet för Finländskt Arbete, våra medlemmar och samarbetspartners, in alla finländare att berätta om sitt eget arbete, diskutera arbetet och dela med sej av sina berättelser. Kampanjen startar med den känsliga filmen som Klaus Härö har regisserat.
– Vårt självständiga Finland har byggts upp med hårt arbete och vi tror att samma hårda arbete bygger upp följande hundra år. Vi jobbar på många olika branscher, i många olika arbetsuppgifter och allt det vi gör har stor betydelse. Detta är en sak som är värt att fira, konstaterar Tero Lausala, VD för Förbundet för Finländskt Arbete.
Kampanjen inleds med filmen ”Följande hundra år” som Klaus Härö har regisserat. Filmen speglar fyra berättelser om framtiden för finländskt arbete genom barnens drömmar. Vad kan vi inte uppnå om vi är tillräckligt ihärdiga och tror på våra kompetenser? Vi kan utveckla vad som helst när vi stöder varandra, jobbar ansvarsfullt och dessutom gör saker tillsammans.
– Filmen blickar in i framtiden ur barnets synvinkel. Den vill framhäva, att man kan framgångsrikt lösa nuvarande och framtida problem genom att orka vara flitig, konstaterar Klaus Härö.
Filmen har gjorts i samarbete med Ivalo Creative Agency och Otto Tuotanto Ab.
Evenemang, undersökningar och sund stolthet
Under jubileums året lyfter vi fram i rampljuset intressanta berättelser om arbetare i Finland via kampanjsajten Made by Finland. Bakom personerna och berättelserna lyser klart tanken om hur värdefullt var och ens arbetsinsats är för oss alla och hela samhällets välmående.
I oktober ordnas över hela landet Öppna dörrars -dagar i företag och institutioner. Man vill bjuda in folk att bekanta sej med verksamheten och alla gör det på sitt eget sätt. Under årets lopp undersöker vi också vad människorna tycker om det finska arbetet och hur de ser på framtiden.
– Ibland känns det som om vi behöver utomstående, som berättar att vi gör saker och ting väl. Vi kan uppnå vad som helst bara vi inte själv sätter för höga gränser och krav. Vi vill uppmuntra alla att vara stolta över sej själva, över andra och över all vår kunskap, inspirerar Lausala.
Made by Finland är en officiell del av Finland 100 – år jubileumsprogram. Över 80 av förbundets medlemsföretag är med. Made by Finland samlar ihop också det finländska arbetslivets experter. Som en del av kampanjen granskar och utvecklar Förbundet för Finländskt Arbete, Tekes, Arbetslivet 2020 -projektet och Arbetshälsoinstitutet, det finländska arbetslivet tillsammans.
Tilläggsuppgifter om kampanjen och företag som är med i kampanjen finns på hemsidan www.madebyfinland.fi
Följ med på Made by Finlandia i Facebook.
Deltag i diskussionen på sociala medier med: #madebyfinland
Tillägsuppgifter:
Reetta Mentu, marknadsföringschef, Förbundet för Finländskt Arbete, tel. 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Tero Lausala, VD, Förbundet för Finländskt Arbete, tel. 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Made by Finland -kampanjen är Förbundet för Finländskt Arbete, dess medlemmars och samarbetspartners gemensamma Finlands 100 – årskampanj. Målsättningen för kampanjen är att stärka finländarnas stolthet över mångsidigt finländskt arbete www.madebyfinland.fi
Förbundet för Finländskt Arbete befrämjar uppskattningen av finländskt arbete och dess framgång. Förbundet administrerar märken som vittnar om finländskt arbete, Nyckelflaggan, Design from Finland och Ett samhälleligt företag, skapar konkurrensfördel och utmanar arbetslivet till modernisering. Förbundet är ett samfund som ger mervärde och vi har över 3 000 medlemmar. www.suomalainentyo.fi/sv