Hoppa till innehåll

Nyckelflaggan

Nyckelflaggan anger att produkten är tillverkad i Finland eller att tjänsten produceras av ett finskägt företag. Nyckelflaggan-märket i samband med en webbutik anger att webbutikens lager finns i Finland och att det är ett finländskt bolag som upprätthåller det.

Nyckelflaggan är ett tecken på finländskt arbete.

En hurdan produkt, tjänst eller webbutik kan få Nyckelflaggan?

Nyckelflaggan-märket kan beviljas en produkt som tillverkats i Finland, en tjänst som produceras i Finland eller en finländsk webbutik.

För att beviljas märket krävs det att produkten, tjänsten eller webbutiken är inhemsk till minst 50 procent.

Nyckelflaggan-produkter, -tjänster och -webbutiker

Bland de första Nyckelflaggan-produkterna på 1970-talet var Norlyn strumpbyxor, Finnmatch tändstickor och Nokia wc-papper. Numera används Nyckelflaggan av sammanlagt cirka 8 750 företag (december 2024) och användningsrätter har beviljats enligt följande:

 

  • Tillverkat i Finland – 4 600 st.
  • Finländsk service – 6 300 st.
  • Finländsk webbutik – 400 st.
Se märkestillstånd (på finska)

Kommittén beviljar användningsrätten

Användningsrätten till Nyckelflaggan beviljas av kommittén för märket Nyckelflaggan för tre år åt gången på basis av ansökan.

 

Uppgifterna som krävs för att få använda märket kontrolleras årligen av företagen.

Bekanta dig med kommittén
Nyckelflaggan-kommitténs sekreterare Nina Pohjoiskoski

Nyckelflaggan hjälper dig välja ett finländskt alternativ

Nyckelflaggan är ett ikoniskt varumärke som har uppmuntrat människor till att gynna finländska produkter och tjänster över 60 år. Märket har bidragit till att lyfta Finland ur lågkonjunkturen på 1990-talet, konjunkturnedgångarna och coronagropen på 2000-talet samt varit en del av festligheterna i samband med världsmästerskapen i ishockey, Lordis vinst i eurovisionsschlagerfestivalen och Finlands 100-årsjubileum.  Märket är en beständig del i Finlands historia och framtid genom att det ingår i finländarnas vardag och fest.


Nyckelflaggan påverkar genuint köpbesluten. För många konsumenter och beslutsfattare är det förutom en kvalitetsgaranti även ett värdeval. Genom att välja Nyckelflaggan-produkter eller -tjänster vill de främja och stödja det finländska arbetet samt sysselsättningen och arbetskulturen i Finland.

Undersökningar: Varför ansöka om rätt att få använda märket Nyckelflaggan?


När en kund ser Nyckelflaggan vet denne genast att produkten är tillverkad eller tjänsten producerad i Finland. Märket beviljas endast för sådana produkter och tjänster som uppfyller kriterierna för märket. Däremot övervakas inte användningen av Finlands flagga i samband med produkter eller tjänster, varför Nyckelflaggan är ett mer tillförlitligt tecken på finländskhet än Finlands flagga.

5.

Märket Nyckelflaggan är det femte mest ansedda varumärket i Finland




Källa: Brändien Arvostus 2024,
Taloustutkimus

94%

Av företagen som har Nyckelflaggan-märket anser att märket stöder försäljningen av produkter och tjänster i Finland



Källa: Medlemsenkät 2023

63%

Av dem som känner till märket anser att Nyckelflaggan-märket påverkar uppfattningen om arbetsgivaren



Lähde: Källa: Kulutusmuutokset 2022,
Taloustutkimus

Suomalainen työ