Siirry sisältöön

5 vinkkiä, joiden avulla viet kauppasi menestyksekkäästi kivijalasta verkkoon

Verkkokauppa

Koko kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat siirtyvät verkkoon kiihtyvällä tahdilla. Kivijalkakauppa sekä kauppakeskukset ovat menettäneet myyntiä kotimaisille ja ulkomaisille verkkokaupoille. Iso osa myös kauppiaista on siirtynyt verkkoon asiakkaiden mukana, mutta edelleen Suomesta löytyy yllättävän paljon kauppiaita, jotka eivät ole syystä tai toisesta halunneet laajentaa kaupankäyntiään verkkoon. Onko nyt sen aika vai joko se juna meni? Ei suinkaan, sillä aina ehtii mukaan.

Mitä sinun tulisi huomioida, kun siirryt kivijalasta palvelemaan asiakkaita myös verkossa? Olen listannut kivijalkakauppiaalle viisi tärkeää asiaa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun siirrät kauppaasi verkkoon.

1. Pyri pitämään asiakaskokemus samanlaisena

Säilytä ilmeesi samanlaisena myös verkkokaupassa. Käytä kivijalasta tuttuja värejä ja tuttua logoa. Voit käyttää jopa samantyylistä puhetapaa verkkokaupan teksteissä, kuin mihin olet totuttanut asiakkaasi kivijalassa. Muista kuitenkin, että verkkokaupassa asiakkaiden kanssa kommunikointi on hyvin erilaista, koska fyysinen kanssakäyminen puuttuu. Yleensä kommunikointi tapahtuu sähköpostin tai chatin avulla. Mutta on hyvä huomata, että niidenkin takana on aina ihminen, ellei käytössäsi ole tekoälyrobotti esimerkiksi chatissa. Muista kohdella kaikkia asiakkaitasi ystävällisesti ja tasapuolisesti!

2. Kassan ja verkkokaupan integraatio

Yleensä kauppiaan varasto on myymälässä, missä saldot vaihtelevat päivittäin. Tuotteiden hinnatkin voivat vaihdella usein. Sinun tulee hallita jotenkin tätä monikanavaisuutta. Paras tilanne olisi, että tämä tapahtuisi automaattisesti kassan ja verkkokaupan yhdistelmällä. Manuaalinen päivitys saattaa tehdä pidemmän päälle sinut epätoivoiseksi.

3. Paikallinen hakukonenäkyvyys

Paikalliset haut ovat kasvaneet viime vuosien aikana dramaattisesti. Suomessa ylivoimainen hakukone Google on tuonut yrityksille MyBusiness -palvelun, minkä avulla yritys voi hallinnoida omia yritystietojaan Googlessa. Google nostaa nämä tulokset erittäin aktiivisesti asiakkaille. Jos sinulla on kivijalkamyymälä, tämä palvelu kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön.

Videosisällön kuvaus:

Paikallinen hakukonenäkyvyys -video

Elementti ohitettu

4. Markkinointi

Muista ristiinmyydä kivijalassa verkkokauppaa ja toisin päin. Tämä lähtee ikkunateippauksista ja flyereista. Lisäksi kuitissa ja ostoskasseissa kannattaa olla verkkokaupan osoite. Pyydä lisäksi asiakkaita kirjautumaan verkkokauppaan myymälässä esim. tabletilla ja motivoi tätä jollakin kivalla porkkanalla, vaikka ilmaisella kangaskassilla. Näin opit tuntemaan asiakkaasi paremmin ja pääset tekemään jälkimarkkinointia!

5. Hyvä palvelu molemmissa kanavissa riittää

Tarjoa asiakkaalle vaivatonta, turvallista ja ystävällistä palvelua kaikissa kanavissa. Jos pystyt pitämään palvelutason vakiona ja mieluummin hyvällä tasolla, olet tehnyt tiimisi kanssa asiat erittäin mallikkaasti. Tähän kannattaa pyrkiä ja asiakkaat kiittävät sinua uskollisella asiakassuhteella.

Vieraskynän kirjoittaja:

Markku Korkiakoski, Vilkas Group Oy

Vilkas on se kotimainen verkkokauppa-alusta, johon luottaa jo yli 2000 asiakasta Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.


Voit hakea Avainlippu-merkkiä nyt myös verkkokaupalle!
Lue lisää 

Markku Korkiakoski

Markku Korkiakoski on kotimaisen verkkokauppa-alusta Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja, jolla on alalta jo yli 20 vuoden kokemus. Vilkkaan toimitusjohtajan tehtävien lisäksi hänellä on kokemusta myös useista omista verkkokaupoista vuodesta 2005 alkaen.

Lisää blogi-kirjoituksia

Blogi

Työelämän suuntaa etsimässä – skenaarioita teknologian tulevaisuudesta

Miltä suomalainen työelämä näyttää vuonna 2035? Käynnissä on useita samanaikaisia murroksia. Muutosten keskellä tarvitaan yhteistä…
Blogi

Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.

Valitse työtä Suomeen -kampanjan tarkoituksena on nostaa kotimaisen työn arvostusta ja muistuttaa, miten suuri merkitys…
Blogi

Työelämäindeksi 2025: Suomalainen työelämä vahvistuu – rakenteet jarruttavat

Suomalaisessa työelämässä on valoa ja mahdollisuuksia. Työelämäindeksin tuorein löydös (Q3/2025) kertoo, että työn merkitys, yhteisöllisyys…
Suomalainen työ