Siirry sisältöön

Hyviä valintoja – kaikkina aikoina

Kuvassa Katri Viippola

Katri Viippola

Kotimaisten valintojen vaikutukset

Muistan elävästi, miten kävelin lapsena Lahden Seppälässä ja sain kauan haaveilemani pinkin neuleen. Elettiin 90-luvun alkua. Samaan aikaan Simo Vaatehuoneelta myi silkkipaitoja hintaan ysiysi ja urheilukaupungissamme viiletettiin kahisevissa tuulipuvuissa joka paikkaan. Jumppasimme ystäväni Katin kanssa itsekudotuissa säärystimissä Anne Sällylän tahtiin. Ja hiukset oli tietysti krepattu, kuinkas muuten.

Nostalgiamatkat ovat hauskoja, mutta myös mielenkiintoinen tapa tarkastella aikojen (ja muodin ) muutoksia. Edellä kuvaamanani aikana elettiin lama-aikaa ja aarrevaatteita oli vain muutamia, mutta ne olivatkin sitä tärkeämpiä. Tänä keväänä olen jännittänyt oman lapseni ylioppilaskirjoituksia, ja lukionuoren rinnalla kulkien olen huomannut uudempien sukupolvien olevan valveutuneita ja tarkkoja valinnoissaan. Yhä useampi vaate on kierrätetty ja valinnoissa on palattu jälleen tarkan harkinnan aikaan. Ollaan siis vahvasti hyvien valintojen äärellä.

Elämme positiivisen valinnanvapauden aikaa, ja jokaisen kuluttajan ulottuvilla onkin mahdollisuus toteuttaa omien (muoti-) unelmien rinnalla myös kuluttamiseen liittyvää kansalaisaktivismia. Kotimaiset valinnat ovat matalan kynnyksen keino vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan, ja jos suurin osa meistä muovaa kuluttamistaan edes hieman vastuullisempaan suuntaan, sillä alkaa olla merkitystä. Vaikka kuluttajien luottamus omaan ja yleiseen taloustilanteeseen on ollut kovilla, on kotimaisuuden arvostus asennetasolla pysynyt vahvana: 76 % kuluttajista ilmoittaa suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita. Suomalaisen työn liiton tutkimusten mukaan nyt eletäänkin markkinaosuuksien uusjakoa, ja ilahduttavasti tässä muutoksessa kotimaiset toimijat pärjäävät. Tämä on vahva viesti siitä, että silloin kun ostamme, ostamme suomalaista.

Kesäkuun alussa meillä juhlitaan valkolakkia. Kesän juhla-aikaan on ilo tehdä hyviä valintoja ja ostaa juhliin ja lahjaksi suomalaisia palveluja ja tuotteita. Ja samalla tavalla kuin nyt muistelen 30 vuoden takaista ajankuvaa, voin ennustaa, että 30 vuoden päästä joku keksii kaivaa Instagram-tililtäni vanhoja postauksiani ja hymyilee vienosti asuvalinnoilleni. Mitähän hauskaa ja mieleenpainuvaa sitä keksisi päälleen?

Iloisia kevään ja kesän hetkiä kaikille!

Katri Viippola

P.S. Hyvien valintojen viikkoa vietetään 29.4.–5.5. Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit ovat taatusti hyviä ja hyvää tekeviä valintoja.

Lisää uutisia

Blogi

Syty!-seminaari kokosi ihmisiä yhteen työpositiivisuuden äärelle

Suomalaisen työn järjestämässä seminaarissa Helsingin Bio Rexissä ruodittiin suomalaisen työelämän olemusta faktojen, tarinoiden ja vähän…
Blogi

Arvojohdettu Lundia haluaa pitää valmistuksen Suomessa vaikka se vaatii paljon työtä ja taloudellisia kompromisseja

Kun taloudessa menee heikosti, arvojen merkitys korostuu. Näin ajattelee Lundian toimitusjohtaja Karri Koskelo. Johtamisessa hän…
Blogi

Onko perheen ja työn yhdistäminen pikkulapsiperheen vai koko työyhteisön asia?

Heti alkuun täytyy ravistella ajatusta siitä, että mikä on perheystävällinen työpaikka. Työn ja perheen yhteensovittaminen…