Siirry sisältöön

Avainlippu-merkillä viestit luotettavasti yrityksesi kotimaisesta palvelusta ja omistuspohjasta

Nina Pohjoiskoski

Avainlippu-merkki

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Olemme jo yli 50 vuoden ajan tottuneet näkemään Avainlippu-merkkiä erilaisissa Suomessa valmistetuissa tuotteissa, mutta tiesitkö, että merkkiä myönnetään myös suomalaisomisteisten yritysten palveluille? Pandemia sekä Ukrainan sodan aiheuttama talouden epävarmuus on nostanut suomalaisen työn ja yritysten arvostuksen korkealle, joten kotimaisuudesta kannattaa nyt viestiä näkyvästi. Avainlipulla se tapahtuu luotettavasti.

Avainlippua alettiin myöntää palveluille vuonna 1995 ja nykyisen se on käytössä yli 2000 yrityksellä. Näistä lähes 90 prosentilla on alle viiden miljoonan liikevaihto. Toimialojen kirjo on laaja. On kuluttajille, yrityksille sekä julkisiin hankintoihin palvelujaan tarjoavia toimijoita.

Avainlipun kriteereinä palveluille ovat muun muassa yrityksen kotimainen omistus ja Suomessa sijaitseva pääkonttori. Tutkimuksemme mukaan suomalaiset luottavat siihen, että Avainlippu-yritykset maksavat verot Suomeen ja toimivat avoimesti ja läpinäkyvästi. Lue Avainlipun säännöt kokonaisuudessaan täältä.

Kaikki Avainlippu-palvelut sitoutuvatkin Suomalaisen Työn Liiton vastuullisuusperiaatteisiin. Ne luovat työpaikkoja Suomeen vahvistaen sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointia. Ne huomioivat tuotannon ja toiminnan vastuullisuuden sekä tukevat työntekijöiden osaamista, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.

Avainlippu on tutkitusti eniten ostamiseen motivoiva merkki ja sen tuntee yli 80 prosenttia kaikista suomalaisista ja yli 90 prosenttia yrityspäättäjistä. Lisäksi se on Suomen 12. arvostetuin brändi. Avainlippu-merkkiyritysten mukaan Avainlippu-merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä Suomen lisäksi myös kansainvälisillä markkinoilla.

Avainlippu auttaa ostajaa tekemään omien arvojensa mukaisen päätöksen. Hae Avainlippua yrityksesi palveluille nyt!

“Sain palveluilleni Avainlippu-merkin noin vuosi sitten ja olen siitä kovin ylpeä. Olen varma, että tiukassa kilpailutilanteessa kotimaisuusnäkyvyys on merkittävä tekijä yritysten pärjäämiselle.”

”Avainlipun esillä pitäminen on näin korona-aikaan tärkeää. Näin tuetaan suomalaista työtä.”

”Asiakkaamme arvostavat tänä päivänä Avainlipun erittäin korkealle, kuulemme sen myyntitapahtumissa lähes joka asiakkaalta.”

Hae merkkiä

Sitaatit on poimittu Suomalaisen Työn Liiton jäsenkyselystä

Nina Pohjoiskoski

asiakkuuspäällikkö, Avainlippu
Nina Pohjoiskoski työskentelee Suomalainen työ ry:n Avainlippu-merkin asiakkuuspäällikkönä. Nina on opiskellut markkinointia ja johtamista sekä tehnyt pitkän työuran asiakastyössä yritysten parissa. Hänelle hyvä ja luottamuksellinen asiakaskohtaaminen on kunnia-asia. Avainlipun tunnettuuden lisääminen käytännönläheisesti on agendalla joka päivä.

Lisää blogi-kirjoituksia

Blogi

Työelämän suuntaa etsimässä – skenaarioita teknologian tulevaisuudesta

Miltä suomalainen työelämä näyttää vuonna 2035? Käynnissä on useita samanaikaisia murroksia. Muutosten keskellä tarvitaan yhteistä…
Blogi

Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.

Valitse työtä Suomeen -kampanjan tarkoituksena on nostaa kotimaisen työn arvostusta ja muistuttaa, miten suuri merkitys…
Blogi

Työelämäindeksi 2025: Suomalainen työelämä vahvistuu – rakenteet jarruttavat

Suomalaisessa työelämässä on valoa ja mahdollisuuksia. Työelämäindeksin tuorein löydös (Q3/2025) kertoo, että työn merkitys, yhteisöllisyys…
Suomalainen työ