Ulkomaille asuvalle ystävälle lähetettäisiin Suomesta mieluiten ruisleipää. Rukiisen herkun lisäksi pakettiin pistettäisiin suomalaista designia sekä salmiakkia, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Ajankohtaista aiheesta: Tutkimus
Tältä näyttää tulevaisuuden työ: monikulttuurisuus kasvaa – kuten myös stressi
Suomalaisen Työn Liiton teettämän selvityksen mukaan suomalaiset uskovat monikulttuurisuuden ja verkostoitumisen yleistyvän entisestään tulevaisuuden työelämässä. Myös stressin määrän uskotaan suurenevan.
Tutkimus: Tämän tuotteen valmistuksesta suomalaiset eivät halua luopua
Suomalaisten mielestä ruisleipä on ehdottomasti valmistettava Suomessa. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kyselytutkimuksen mukaan myös Fazerin ja Valion tuotteiden sekä jäänmurtajien tulisi kansalaisten mukaan valmistua edelleen kotimaisin voimin.
Suomalaisuutta kuvaa parhaiten Suomen lippu
Suomen lippu ilmentää parhaiten suomalaisuutta, paljastaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittänyt Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus. Kärkiviisikkoon kiilasi myös suomalaisia miellyttäviä makuja sekä muotoilua.
Sää näkyy suoraan suomalaisten kulutuksessa
Kesäsää vaikuttaa merkittävästi suomalaisten tuotteiden menekkiin. Esimerkiksi alkukesän kylmä sää vähensi selkeästi jäätelöiden, etenkin kerta-annosten myyntiä. Ilmojen lämmetessä jäätelökin maistuu suomalaisille.
Suomalainen haluaa hemmotella itseään saunalla, suklaalla ja oluella
Kun suomalainen haluaa hemmotella itseään, hän menee saunaan. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kysetutkimuksen mukaan miehet ja naiset eroavat tavoissaan hemmotella ja palkita itseään.
Kyselytutkimus: juhannuksen tekee grillimakkara
Suomalaisen Työn Liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn perusteella makkara on juhannuksen tärkein elintarvike. Suomalaisten mukaan parasta juhannuksessa ovat kesä, loma ja juhla hyvässä seurassa. Juhannus näkyy ruokakaupoissa grillituotteiden ja tuoreiden vihannesten kysyntäpiikkinä.
Tutkimus: Tämä on hienointa, mitä Suomessa on suunniteltu
Hienoin Suomessa suunniteltu tuote on kansalaisten mielestä sauna, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä kysely. Suomalaiset arvostavat käytännönläheistä suunnittelua, jota Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa edustavat käyttötavaran tuotteet.
Ruisleipä on suomalaisin elintarvike
Joka neljäs suomalainen on sitä mieltä, että ruisleipä on suomalaisuutta parhaiten kuvaava elintarvike. Seuraavaksi eniten ääniä saavat Fazerin sininen sekä karjalanpiirakka, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton teettämä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus.
Work in Finland under change
Työelämän murros näkyy suomalaisten suhtautumisessa työelämään ja uusiin teknologioihin. Suomalaiset uskovat teknologian mullistavan tulevaisuuden työelämän, mutta mullistuksen vaikutus omaan työhön pelottaa. Toisaalta teknologiassa nähdään myös mahdollisuuksia uusien työpaikkojen syntyyn. Yli 80 prosenttia suomalaisista uskoo teknologian korvaavan ihmisten tekemää työtä ja 27 prosenttia pelkää oman työnsä kärsivän teknologiasta.