Elämme digitaalisen kaupankäynnin aikaa, jossa verkkokauppojen merkitys kasvaa huimaa vauhtia. Ostamisen helppous, digitaitojen lisääntyminen ja verkkomyynnin arkipäiväistyminen lisäävät kiihtyvällä vauhdilla verkkokauppojen määrä. Mutta mitä vaaditaan, jotta verkkokauppa menestyy kovassa kilpailussa?
Ajankohtaista aiheesta: Tutkimus
Suomalaisyritykset halukkaita toteuttamaan vastuullisuustekoja
Suomalaisyritysten sitoutuminen ja halukkuus toteuttaa käytännön vastuullisuustekoja on suuri, vaikka monet yritykset ovat vielä alkutaipaleella vastuullisuustyössään. Yritysten vastuullisuusteot näkyvät eniten tuotteiden valmistamisessa ja palveluiden tuottamisessa sekä tuotantoketjun läpinäkyvyydessä, vähiten puolestaan esim. biodiversiteetin suojelun saralla.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimukset selvittävät eri asiakasryhmien ostovalintoihin vaikuttavia tekijöitä
Olet varmaan kuullut, että suomalaisuuden suosiminen on ollut ennätysluvuissa viime aikoina? Niin on myös suomalaisuudesta kertovien merkkien tunnettuus, kuten Avainlippu- ja Design from Finland -merkkien.
Tutkimus: yritysten vastuullisuus merkitsee eri asioita nuorille ja vanhemmille
Valtaosa suomalaisista pitää tärkeänä, että tuotteen tai palvelun tarjoava yritys pystyy osoittamaan vastuullisuutensa. Eroja vastuullisuuden luonteessa esiintyy kuitenkin eri ikäryhmien välillä – nuoria kiinnostaa yritysten voitonjako ja työntekijöistä huolehtiminen, vanhempia taas kuluttamisen vastuullisuus.
Tutkimus: Ostopäätöksiä ohjaavat yksilölliset valinnat ja vastuullisuus
Tämän päivän kuluttajien tärkeimpiä valintoja ohjaavia tekijöitä ovat yksilöllisyyden kokemus, omaan ja perheen hyvinvointiin panostaminen sekä helppo ja mukava asiointi, selviää tuoreesta Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimuksesta. Arjen valinnoilla halutaan kantaa myös vastuuta.
Tulevaisuuden työelämää koskeva selvitys
Mitkä ovat työntekijöiden tärkeimmät ominaisuudet tulevaisuuden työelämässä ja yritysten tärkeimmät vetovoimatekijät? Teimme tutkimuksen työikäisten suomalaisten ja työnantajien parissa koskien arvostuksia työelämässä ja tulevaisuuden työelämää.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus
Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisuuden ja paikallisuuden merkitystä kuluttajille.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus: Kotimaisuuden merkitys ostopäätöksissä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten suomalaiset suhtautuvat tuotteiden alkuperämaahan ostaessaan elintarvikkeita tai käyttötavaroita. Lisäksi selvitettiin mikä motivoi ostamaan suomalaisia tuotteita ja millainen vaikutus oli joulukuussa 2015 ensimmäisen kerran osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa järjestetyllä Osta työtä Suomeen -teemapäivällä. Lisäksi selvitettiin, pitäisikö julkisissa hankinnoissa tai yritysten hankinnnoissa suosia suomalaisia tuotteita.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus
Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2015 osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa tuottamaan tietoa suomalaisten suhtautumisesta kotimaisiin tuotteisiin sekä suomalaiseen kotiin liittyen.
Avainlipun käyttäjistä jo yli puolet palveluyrityksiä: suomalaisuus korostuu terveys- ja hyvinvointipalveluissa
Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisuuden merkitys ja suomalaisen toimijan valitseminen on myös palveluiden kohdalla tärkeää. Vastaajista 83 prosenttia korosti suomalaisuuden merkitystä etenkin terveys- ja hyvinvointipalveluissa ja 79 prosenttia rakentamisessa ja remontoimisessa. Kolmelle vastaajalle neljästä myös ravintolapalveluiden kotimaisuus merkitsi vähintään jonkun verran tai paljon.