Siirry sisältöön

Avainlippu

Avainlippu kertoo siitä, että tuote on valmistettu Suomessa tai palvelu tuotetaan suomalaisomisteisen yrityksen toimesta. Avainlippu-merkki verkkokaupan yhteydessä kertoo siitä, että verkkokaupan varasto sijaitsee Suomessa ja sen ylläpitäjä on suomalainen yhtiö.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä.

Millainen tuote, palvelu tai verkkokauppa voi saada Avainlipun?

Avainlippu-merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle, Suomessa tuotetulle palvelulle tai suomalaiselle verkkokaupalle.
Merkin saaminen edellyttää tuotteelta, palvelulta tai verkkokaupalta vähintään yli 50 prosentin kotimaisuusastetta.

Avainlippu-tuotteet, -palvelut ja -verkkokaupat

Ensimmäisiä Avainlippu-tuotteita 1970-luvulla olivat Norlynin sukkahousut, Finnmatchin tulitikut ja Nokian wc-paperi. Nykyään Avainlippua käyttää yhteensä noin 8750 yritystä (joulukuu 2024) ja käyttöoikeuksia on myönnetty:

 

  • Valmistettu Suomessa – 4600 kpl
  • Suomalaista palvelua – 6300 kpl
  • Suomalainen verkkokauppa – 400 kpl
Katso merkkiluvat

Toimikunta myöntää käyttöoikeuden

Avainlipun käyttöoikeuden myöntää hakemusten perusteella Avainlippu-merkin toimikunta kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

 

Merkin käyttöoikeuteen vaadittavat tiedot tarkistetaan yrityksiltä vuosittain.

Tutustu toimikuntaan
Avainlippu-toimikunnan sihteeri Nina Pohjoiskoski

Avainlippu auttaa valitsemaan suomalaisen vaihtoehdon

Avainlippu on ikoninen brändi, joka on kannustanut suosimaan suomalaisia tuotteita ja palveluita jo lähes 60 vuotta. Se on ollut mukana nostamassa Suomea 1990-luvun lamasta, 2000-luvun taantumista ja koronakuopasta, juhlimassa jääkiekon maailmanmestaruuksia, Lordin Euroviisuvoittoa ja Suomen 100-vuotispäivää.  Se on kiinteä osa Suomen historiaa ja tulevaisuutta olemalla mukana suomalaisten arjessa ja juhlassa.

Avainlippu vaikuttaa tutkitusti ostopäätöksiin. Monille kuluttajille ja päättäjille se on paitsi laadun tae myös arvovalinta. Valitsemalla Avainlippu-tuotteita tai -palveluita he haluavat edistää ja tukea suomalaista työtä, työllisyyttä ja työkulttuuria. Monille se on myös eettinen, ekologinen ja vastuullinen valinta.

Tutkittua: Miksi hakea Avainlippu-merkin käyttöoikeutta?


Avainlipun nähdessään asiakas tietää yhdellä silmäyksellä, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa. Merkki myönnetään vain sellaisille tuotteille ja palveluille, jotka täyttävät merkin kriteerit. Sen sijaan Suomen lipun käyttöä tuotteiden tai palveluiden yhteydessä ei valvota, joten Avainlippu kertoo suomalaisuudesta luotettavammin kuin Suomen lippu.

Avainlippu-merkki kuvastaa suomalaisille tutkimuksen mukaan seuraavia asioita:
suomalainen, luotettava, laadukas, vastuullinen, rehellinen, työllistävä, kestävä, arvovalinta.

5.

Avainlippu-merkki
on 5. arvostetuin
brändi Suomessa




Lähde: Brändien Arvostus 2024,
Taloustutkimus

94%

Avainlippu-merkkiyrityksistä sanoo merkin tukevan tuotteiden ja palveluiden myyntiä Suomessa



Lähde: Jäsenkysely 2023

63%

Merkin tuntevista
sanoo, että Avainlippu
-merkki vaikuttaa työnantajamielikuvaan



Lähde: Kulutusmuutokset 2022,
Taloustutkimus