Siirry sisältöön

Suomalaisen verkkokaupan kilpailuvaltit ovat luotettavuus ja reiluus

Kuvassa Jokke Eljala

Jokke Eljala

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Verkkokauppa on siirtynyt pysyvästi suomalaisten arkeen – mutta miten se säilyttää elinvoimansa kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa? Kotimaisen verkkokaupan kohtalonkysymykset ratkaistaan nyt arvojen, läpinäkyvyyden ja asiakaskokemuksen avulla. 

Verkkokaupasta on tullut suomalaisille luonteva ja ensisijainen ostokanava. Vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä julkaistu Vilkas Groupin Verkkokauppaindeksi osoittaa, että ala jatkoi kasvuaan ostovoiman vahvistuessa. Samaan aikaan geopoliittinen epävarmuus ja pelko kauppasodasta voivat kuitenkin uhata kehityksen jatkuvuutta. Nyt ei riitä, että kasvetaan – on määriteltävä suunta uudelleen. 

Hinnalla kilpailu on mahdotonta

Temu ja AliExpress ovat jo lunastaneet paikkansa suomalaisten verkkoshoppailijoiden arjessa. Ne myyvät tuotteitaan jopa 30–40 % halvemmalla kuin suomalaiset verkkokaupat. Samoin Eurooppalainen Zalando pärjää verkkokauppakilpailussa hyvin laajan valikoimansa ja nopean toimituksen ansiosta hyvin. Kansainvälisten verkkokauppojen suosiosta kertoo se, että lähes 39 % suomalaisista ostaa ulkomailta vähintään kuukausittain. Suomalaiset verkkokaupat eivät pysty kilpailemaan hinnalla kansainvälisiä jättejä vastaan. Tämä kaikki tekee pelikentästä haastavan – mutta ei mahdottoman. 

Arvot rakentavat luottamusta

Verkkokauppa ei ole onneksi enää vain logistiikkaa ja teknologiaa. Se on entistä vahvemmin arvoihin perustuvaa liiketoimintaa. Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksemme mukaan jopa 52 % suomalaisista tunnistaa Avainlippu-verkkokauppamerkin. Arvoissa alle 35-vuotiaat korostavat erityisesti yritysten eettisyyttä, kotimaisuutta ja työllistävyyttä. Vanhimmat kuluttajat taas arvostavat laatua ja luotettavuutta. Tämä avaa kotimaisille verkkokaupoille selkeän mahdollisuuden erottautua: kertoa omasta tarinastaan – ja tehdä arvoistaan näkyviä. 

Laatu, läpinäkyvyys ja kotimaisuus eivät saa jäädä tuotesivun alaviitteiksi. Ne ovat verkkokaupan strategista ydinviestintää. Hinta ei yksin kanna. Menestys rakennetaan sen varaan, mitä rahalla saa: 

  • reilumpaa työelämää 
  • läpinäkyviä toimintamalleja 

Vaikka tämä vaatii panostuksia, se rakentaa myös vahvempaa ja uskollisempaa asiakassuhdetta. 

Verkkokauppa on osa yhteiskuntaa – ei sen reunalla

Verkkokauppa on nyt vedenjakajalla. Tulevaisuus voi rakentua joko globaalien jättien dominoimaksi hintakilpailuksi, tai suomalaisen osaamisen ja arvopohjaisen liiketoiminnan menestystarinaksi. 

Jos haluamme säilyttää itsenäisen ja elinvoimaisen suomalaisen verkkokaupan, meidän on muutettava ajattelutapaamme: verkkokauppa ei ole vain ”kauppaa verkossa”, vaan osa yhteiskuntaa, työtä ja talouskasvua. Sen mukaisesti meidän on myös toimittava. 

Kuvassa Jokke Eljala

Jokke Eljala

tutkimuspäällikkö
Jokke on yhdistyksen tutkimuspäällikkö, ja hänen tutkimustausta on asiakaskokemuksen mittaamisessa, tulevaisuus- ja markkinatutkimusten tekemisessä ja niiden analysoimisessa tulevaisuuden mahdollisuuksiksi. Jokke on on keskittynyt suomalaisten, yrityspäättäjien ja julkisista hankinnoista vastaavien ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden selvittämiseen.

Lue lisää blogi-kirjoituksia

Blogi

Suomalaisen verkkokaupan kilpailuvaltit ovat luotettavuus ja reiluus 

Verkkokauppa on siirtynyt pysyvästi suomalaisten arkeen – mutta miten se säilyttää elinvoimansa kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa?…
Blogi

Trumpille mokakin on voitto – suomalainen ohittaa onnistumisensa

Moni meistä aloittaa työpäivänsä avaamalla koneen viimeistään aamukahdeksalta ja istuu ruudun ääressä myöhään iltapäivään asti,…
Blogi

Nollatilanteesta töihin

Muistatko, kun aloitit? Kun katsoit itsevarmasti – tai epävarmasti – ensimmäistä esihenkilöäsi silmiin työhaastattelussa. Sinussa…
Suomalainen työ