Suomalaiset uskovat teknologian mullistavan tulevaisuuden työelämän, mutta mullistuksen vaikutus omaan työhön pelottaa. Toisaalta teknologiassa nähdään myös mahdollisuuksia uusien työpaikkojen syntyyn, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä kyselytutkimuksesta.
Ajankohtaista aiheesta: Tutkimus
Itäsuomalainen tarttuu suomalaiseen tuotteeseen muita useammin
Suomalaisista kuluttajista reilu enemmistö valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen kun saatavilla on sekä suomalaisia että ulkomaisia tuotteita. Kotimaisuuden merkitys ei ole niin korostunut, kun ostolistalla on käyttö- ja sisustustavaroita. Aktiivisimmin kotimaisia tuotteita suosivat itäsuomalaiset, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton tuore tutkimus.
Kuka sanoo kyllä suomalaiselle työlle?
Olet jo varmaankin nähnyt tai kuullut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjasta. Kampanjan viesti jokaisen ostopäätösten työllistävästä vaikutuksesta saattaa kuulostaa häkellyttävältä. Jos me kaikki ostamme 10 eurolla lisää suomalaista työtä joka kuukausi, voimme yhdessä luoda Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa.
Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus
Suomalaisen Työn Liitto tutki osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin sekä kotimaisuuden merkitystä kuluttajien ostopäätöksissä.
Nuoretko laiskoja vai työtä arvostavia ja ahkeria?
Suomalaisen työelämän murros näkyy jokaisella työpaikalla. Teknologia myllää kokonaisia toimialoja uuteen uskoon. Samaan aikaan muun muassa ikärakenteen muutos on johtamassa tilanteeseen, jossa joillakin aloilla on puutetta työvoimasta.
Yhteiskunnalliset yrittäjät – haaveilijoita, hulluja vai helmiä?
Hulluja yhteiskunnalliset yrittäjät tietysti ovat, koska he ovat yrittäjiä. Vain hullu ryhtyy yrittäjäksi – tätä mieltä on lähes puolet suomalaisista EVA:n tuoreimmassa arvo- ja asennetutkimuksessa.