Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 1.12. Teemapäivänä ostetaan vain suomalaista ja tehdään siitä tapa. Suomalaisen työn liiton järjestämään teemapäivään voivat osallistua kaikki suomalaista työtä tekevät yritykset. Myös Design from Finland -merkki liputtaa vahvasti suomalaisen työn puolesta.
Ajankohtaista aiheesta: Suomalainen muotoilu
Muotoilija Harri Koskinen näkee muotoilun yhteistyönä
Muotoilija Harri Koskisen juuret ja sielunmaisema ovat pienessä Karstulan pitäjässä Keski-Suomessa. Lapsuudenkodistaan Koskinen oppi tekemisen mallin ja kollegoiltaan yhteistyön voiman. Koskinen kertoi Design from Finland -yritysten syystapaamisessa matkastaan kansainvälisesti tunnetuksi muotoilijaksi.
Muotolevy Tilaratkaisut Oy:lle myönnetty Design from Finland -merkki
Muotolevy Tilaratkaisut Oy:n Module-tiloille on myönnetty Design from Finland -merkki pitkäjänteisestä työympäristöjen vetäytymistilojen suunnittelutyöstä. Muotolevy Tilaratkaisut Oy on kehittänyt mallistoaan yhteistyössä sisustusarkkitehtien ja muotoilijoiden kanssa 2000-luvun alusta lähtien. Modernin työelämän haasteisiin suunnitellut Module-tilat ovat esimerkki suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta.
Osta työtä Suomeen -päivänä juhlistetaan suomalaista designia
Itsenäisyyspäivä lähestyy. Se on tietenkin 101-vuotiaan Suomen valtion merkkipäivä, mutta heti itsenäisyyspäivän jälkeen 7.12. juhlistetaan myös Osta työtä Suomeen -päivää. Tiesitkö, että ostaessasi suomalaisen design-tuotteen tai -palvelun luot työpaikkoja Suomeen ja tuet kotimaista työtä?
Suomalainen design ratkoo arjen ongelmia ja saa lapset liikkeelle
Kotimaiset Gymi Furniture -monitoimikalusteet on kehitetty lisäämään lasten jokapäiväistä, luonnollista liikkumista – ja tätä kautta mm. oppimista sekä tuomaan sallitun liikkeen avulla työrauhaa oppimisympäristöön. Kalusteet vastaavat uuden opetussuunnitelman tavoitteisiin ja auttavat kouluja toteuttamaan hallituksen kärkihankkeisiin lukeutuvaa Liikkuva koulu -ohjelmaa.
Muoto2 – suomalaista muotoiluosaamista Lahdesta
Muoto2 on lahtelainen muotoilu- ja huonekalualan toimija, joka yhdistää suunnittelun, valmistuksen ja tuotteiden kehityksen saman katon alle. Avainlippu- ja Design from Finland -perheisiin kuuluva yritys tekee kodin huonekalujen ja piensisustustuotteiden lisäksi yksilöllisiä projektikalustuksia yrityksille ja yksityishenkilöille.
Kotimainen design saa oman kodin Helsingin Telakkarannan historiallisesta konepajahallista
Ensimmäinen vain ja ainoastaan suomalaiseen muotoiluun keskittynyt konseptimyymälä avaa ovensa Helsingin Telakkarannassa, historiallisessa arkkitehti Sune Maconin suunnittelemassa punatiilisessä konepajahallissa vuodelta 1916. Showroomin ja myymälän yhdistelmä esittelee Suomessa suunniteltuja ja suurelta osin myös valmistettuja huonekaluja ja sisustustuotteita.
Saako suomalaisesta muotoilusta olla ylpeä?
Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä enemmän suomalaisia. Samaan aikaan työelämää ravistelevat muutosvoimat tekevät yhä vaikeammaksi määritellä tarkkaan, minkä maalainen joku tuote tai palvelu on.
Design from Finland -tunnustus: Finndent ja Bond Creative Agency palkittiin suomalaisesta muotoilusta
Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkkitoimikunta on myöntänyt hammashoitolaitteistoja suunnittelevalle ja valmistavalle Finndentille ja suunnittelutoimisto Bondille ansioituneesta suomalaisesta muotoilusta Design from Finland -tunnustuksen, joka oikeuttaa Design from Finland -merkin käytön vuodeksi. Tunnustuksen tarkoituksena on lisätä suomalaisen muotoilun ammatillisuutta, tunnettuutta ja kiinnostavuutta kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla.
Seurantatutkimus: Mitä design merkitsee yrityksille 2013
Designin merkityksestä yrityksille on toistaiseksi tuotettu vähän empiiristä tietoa. Suomalaisen Työn Liiton tekemä Mitä design merkitsee yrityksille 2012 ja sitä seurannut seurantatutkimus 2013 ovat olleet tärkeässä roolissa, kun puhutaan designin merkityksestä. Molemmissa tutkimuksissa yrityksiltä kysyttiin, mitä design pohjimmiltaan on. Muotoilu ja innovatiivisuus nousivat vahvasti esiin, sekä designin tuoma kilpailukyky. Designin tuoma käytettävyys ja asiakaslähtöisyys nousivat huomattavasti vuodesta 2012.