- Suomi
Työmaalla-haastattelusarja – Avainlippu
Suomalainen perheyritys CHS Air & Sea Oy kuljettaa rahtia maalla, merellä ja ilmassa. Jotta homma toimisi luotettavasti, yritys tarvitsee toimivat välineet ja osaavan henkilöstön. CHS on toimittanut muun muassa useita palveluita sotilasliitto NATOn harjoituksiin Suomessa. CHS:n toimitusjohtajan ja omistajan Juha Harjulan mukaan yrityksen paras valtti on onnellinen työntekijä, sillä se näkyy ja kuuluu asiakkaalle.
CHS Air & Sea on erikoistunut mannertenvälisiin lento- ja merirahteihin, erityisesti Aasian, Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä. Se tuo tuotteita Suomeen ja vie suomalaisia tuotteita maailmalle.
Perusrahtitoimintojen lisäksi CHS:llä on oma erikoislogistiikan osasto, joka huolehtii esimerkiksi lääkekuljetuksista, lämpösäädellyistä kuljetuksista, messulogistiikasta, projekteista ja puolustuslogistiikasta.
Se on virallinen NATOn logistiikka- ja hankintavirasto NSPA:han rekisteröity yritys. Se on esimerkiksi toimittanut jo useita kuljetus- ja erikoislogistiikkapalveluita NATOn järjestämiin harjoituksiin Suomessa. NSPA on NATOn pääasiallinen palveluntarjoaja, joka toimittaa laajan kirjon integroituja palveluja.
Näiden kaikkien onnistunut toteuttaminen edellyttää erityistä osaamista, ammattitaitoa ja huolellisuutta. Esimerkiksi lääketeollisuuden ja terveydenhuoltoalan tarpeisiin CHS tarjoaa alan kattavimmat kuljetus- ja huolintaratkaisut.
”Toimitamme lämpötila-, kosteus- ja aikaherkät sekä vaarallisiksi luokitellut lääkkeet, näytteet ja muut farmaseuttiset tuotteet turvallisesti perille sovitun aikataulun mukaan. Kuljetamme päivittäin useita biologisia näytteitä ja lääkkeitä suurille kotimaisille toimijoille sekä kansainvälisille tutkimuksille ympäri maailman”, Harjula toteaa.
CHS kuuluu myös arvostettuun kansainväliseen messulogistiikan verkostoon. Koska messut ja tapahtumat ovat ainutkertaisia, niiden logistiikan täytyy onnistua kerralla. CHS on huolehtinut myös useiden talvi- ja kesäolympialaisten rahdeista jo vuosia.
CHS:n kulttuuri perustuu matalaan hierarkiaan, avoimuuteen ja yhdessä tekemiseen
Harjula korostaa, että asiakas on aina ykkönen, myös vaikeina aikoina.
”Korona-aikana meiltä ei jäänyt yhtään lähetystä toimittamatta. Vaikka lentoasemia suljettiin ja satamia oli kiinni, keksimme keinot ja toimitimme kaiken perille”, Harjula kertoo.
Harjulan näkemyksen mukaan yritys on yhtä vahva kuin sen työyhteisö ja arvot.
Niinpä CHS:n kulttuuri perustuu matalaan hierarkiaan, avoimuuteen ja yhdessä tekemiseen. Yrityksen arvot ja toiminnan kulmakivet ovat rehellisyys, avoimuus ja luottamus.
”Olemme luoneet arvot yhdessä henkilöstön kanssa. Rakensimme koko strategian alhaalta ylöspäin. Työntekijät kertoivat, mitkä asiat ovat heille merkityksellisiä. Etenkin rehellisyys, avoimuus ja luottamus nousivat esiin. Niihin henkilöstö sitoutuu”, Harjula kertoo.
Harjulan mukaan arvot näkyvätkin konkreettisesti arjessa ja asiakastyössä. Jokainen työntekijä huolehtii asiakkaiden luottamuksesta ja pitää tämän ajan tasalla.
”Haluamme erottua kilpailijoistamme siten, että jokaiselle yritysasiakkaalle annetaan henkilökohtainen yhteyshenkilö. Jos työntekijä on onnellinen työssään, se kuuluu jo hänen äänestään. Kun ihminen tuntee olevansa arvostettu, niin se näkyy esimerkiksi siinä, kuinka hän toimii asiakkaan kanssa. Siitä hyötyvät asiakkaat ja yritys”, Harjula kuvailee.
CHS työllistää kaikkiaan noin 50 ammattilaista ja kouluttaa työntekijänsä itse.
”Jokaiselle uudelle työntekijälle tehdään perehdytyssuunnitelma. Alalla ei ole valmista koulutuspolkua, joten panostamme paljon sisäiseen oppimiseen. Se on meillä iso juttu”, Harjula sanoo.
Suomalaisten yritysten aito kumppani kansainvälisessä liiketoiminnassa
”Haluamme olla suomalaisille yrityksille aito kumppani kansainvälisessä liiketoiminnassa. Asiakas voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa, kun me hoidamme logistiikan”, Harjula kertoo.
CHS:n palvelulle on myönnetty Avainlippu-merkki, jonka voi saada Suomessa tuotettu palvelu. Edellytyksenä on, että palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia ja yrityksellä on merkittävä kotimainen omistusosuus ja Suomessa toimiva johto. Pääkonttorin täytyy sijaita Suomessa. Avainlipun avulla yritys viestii luotettavuudesta ja siitä, että se työllistää Suomessa.
Harjulan mukaan Avainlippu-merkki ja suomalaisuus ovat CHS:lle todella tärkeitä.
”Meillä on globaalit verkostot kunnossa, mutta samalla ymmärrämme suomalaisen kulttuurin ja tarpeet. Se erottaa meidät kansainvälisistä jättiläisistä. Olemme aito oikea suomalainen kumppani”, Harjula sanoo.
Kuva: Marianne Harjula
Lisää uutisia
Lempeä arjen turvaaja
Monipuolinen viestinnän taituri ja tiimipelaaja
