Siirry sisältöön

Kotimaisuuden arvostus nousussa – erityisesti nuorten keskuudessa

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Suomalaiset arvostavat entistä enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita. Jopa kolme neljästä suomalaisesta pitää niiden kotimaisuutta tärkeänä ostopäätöstä tehdessään. Nuoret ovat muita ylpeämpiä tuotteiden ja palveluiden suomalaisuudesta, ilmenee Suomalainen työ ry:n tutkimuksesta. 

Kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin liitetään vahvasti laatu, luotettavuus ja turvallisuus, ja ne herättävät myös isänmaallisuuden tunteita. Lähes puolet kuluttajista, 47 prosenttia, uskoo suomalaisuuden merkityksen vielä kasvavan tulevaisuudessa.

Tutkimuksen mukaan Avainlippu-merkillä on positiivisia vaikutuksia myyntiin ja alueiden elinvoimaan. Yrityspäättäjäkyselyn mukaan se auttaa tekemään vastuullisia kulutusvalintoja ja edistää paikallisten tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Tulevaisuus näyttää valoisalta Avainlipun kantajille; esimerkiksi alle 35-vuotiaat kuluttajat arvioivat Avainlipun merkityksen jopa kasvavan tulevaisuudessa.

”Epävakaina aikoina luottamus talouteen ja yhteiskuntaan on ratkaisevaa – on ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset tunnistavat kotimaisen tuotannon ja palveluiden vahvistamisen keinoksi rakentaa kestävää taloutta ja työllisyyttä”, tulkitsee tuloksia Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.  

Tuotteiden suomalaisuuden ja hinnan merkitys kulutusvalinnoissa vaihtelee eri ikäryhmien välillä. Siinä missä alle 35-vuotiaat yhdistävät suomalaisiin tuotteisiin ilmastoystävällisyyden ja vastuullisuuden, vanhemmat ikäryhmät arvostavat enemmän laatua ja luotettavuutta. Yhtä kaikki, kotimaisen valitsemisella nähdään olevan taloudellisia ja työllistäviä vaikutuksia Suomessa.   

Suomalainen työ ry teetti Aula Research Oy:llä Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimukseen vastasi 2 048 suomalaista ja 681 yrityspäättäjää koko Suomesta. Tutkimus toteutettiin sähköisinä kyselyinä Aula Researchin kuluttajapaneelissa ja yrityspäättäjärekisterissä 10.-23.2.2025. Lisäksi tehtiin fokusryhmähaastattelut alle 35-vuotiaiden ja yli 35-vuotiaiden 10-henkisille ryhmille.   

Tutustu Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen tuloksiin tästä.

Lisätietoja:   

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalainen työ ry, jokke.eljala@suomalainentyo.fi,   
p. 050 374 7410  

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Se voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle, Suomessa tuotetulle palvelulle sekä kotimaiselle verkkokaupalle. Avainlippu on luotettava keino kertoa kotimaisuudesta ja siitä, että yritys työllistää Suomessa. Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. https://suomalainentyo.fi/avainlippu-60-vuotta/ 

Lue lisää tiedotteita

Tiedotteet

Suomalaiset luottavat kotimaiseen – Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.

Perinteeksi muodostunut Valitse työtä Suomeen -päivä puhuttelee jälleen suomalaisia joulukuun ensimmäisenä perjantaina. Suomalaiset arvostavat entistä…
Tiedotteet

Työelämäindeksi: Merkityksellinen työ kohtaa toimeentulon haasteet

Suomalainen työelämä voi monella mittarilla hyvin, mutta Suomalainen työ ry:n tutkiman Työelämäindeksin tuore löydös nostaa…
Tiedotteet

Juhana Brotherus Suomalainen työ ry:n toimitusjohtajaksi 

Juhana Brotherus (KTM) on valittu Suomalainen työ ry:n toimitusjohtajaksi. Brotherus siirtyy Suomalaiseen työhön Suomen Yrittäjistä, jossa…
Suomalainen työ