- Suomi
Työmaalla-haastattelusarja – Avainlippu
Pehmoheijastimia valmistavan Saintexin kiireisin kausi on syksyllä, jolloin päivät alkavat lyhentyä ja pimeä kausi alkaa. Tuolloin henkilöstön määrä kaksinkertaistuu, jotta yritys pystyy toimittamaan kaikki tilaukset.
Muovialan perheyrityksen Saintexin kiivain kausi ajoittuu syksyyn: yritys on erikoistunut pehmoheijastimien ja brändituotteiden valmistukseen, ja pimeän tullen heijastimien kysyntä suorastaan pomppaa. Myynti- ja markkinointipäällikkö Mika Sahikallion mukaan työt hoituvat kausiluonteisuudesta huolimatta sujuvasti.
”Meillä on hieno ammattilaisten tiimi. Kevät on rauhallisempaa aikaa, ja silloin mennään omalla porukalla. Kun syksyllä valmistetaan heijastimia oikein urakalla, väkimäärä saattaa ajoittain jopa tuplaantua”, Sahikallio kertoo.
Koko omistajaperhe eli Blomqvistin perhe työskentelee Saintexissä. Kaikkiaan yrityksessä on 12 työntekijää. Saintexin toimipiste sijaitsee Kurkimäessä Helsingissä.
Pieni ja ketterä heijastinyritys toimittaa tilaukset nopeasti
Saintex on ainoa suomalainen pehmoheijastimia valmistava yritys. Sahikallion mukaan se on ylpeästi suomalainen yritys, jonka arvot ovat ihmisläheinen, rehellinen ja luotettava. Sille on myönnetty myös Suomalaisen työn Avainlippu-merkki, mikä tarkoittaa, että se työllistää Suomessa ja on luotettava.
”Olemme pieni ja ketterä. Pystymme toimittamaan 2 000 heijastimen tilauksen kymmenessä arkipäivässä. Se on suoraviivaista toimintaa asiakkaan ideasta valmiiksi tuotteeksi”, Sahikallio kertoo.
Sahikallion mukaan kaikille saintexläisille on selvää, että he työskentelevät asiakkaita varten. Se näkyy palvelualttiutena läpi koko tuotannon. Tuote menee suoraan asiakkaalle, joten laadun täytyy olla erinomaista, jotta loppuasiakas on tyytyväinen.
Myynti ohjaa Saintexin tuotantoa. Se tarkoittaa, että Saintex räätälöi jokaisen tilauksen asiakkailleen ja valmistaa tuotteet vasta tilauksesta. Saintexin asiakkaita ovat muun muassa liikelahjoja myyvät yritykset ja tukkuliikkeet.
Tiimihenkeä ylläpitää yhteinen toiminta. Lisäksi työntekijöiden hyvinvoinnista huolehditaan eri tavoin, esimerkiksi hieroja käy tehtaalla parin viikon välein.
”Ja kun aina välillä huuli lentää, niin kaikilla on mukava tehdä töitä”, Sahikallio sanoo.
Brändi uudistettiin tänä keväänä
Saintex uudisti keväällä brändiään muutaman vuosikymmen jälkeen.
”Brändiuudistusta tuodaan ihan konkreettisesti toimistoon ja tuotantoon kädet savessa -tyyppisesti. Rapsuttelemme ikkunoista vanhat teipit pois ja maalaamme lattioita. Kohotamme ilmettä myös työpaikalla. Uusi ilme näkyy tietysti somessa ja kaikissa materiaaleissa sekä osana arkea”, Sahikallio toteaa.
Saintexin slogan kuuluu: ”Valaisemme maailmaa yksi heijastin kerrallaan.” Tämä mielessään yritys aikoo Sahikallion mukaan lähteä myös orastaville vientimarkkinoille.
Vienti on tarkoitus aloittaa Ruotsista ja muista Pohjoismaista, joissa heijastimien käyttö on jo tuttua. Sen jälkeen matka jatkuu kenties muuallekin maihin, joissa on pimeää aamuisin ja iltaisin ja olisi syytä käyttää heijastinta.
”Ensin meidän pitää myydä heijastin ideana ja sitten itse tuote. Tavoite on iso ja siinä riittää tekemistä. Meidän täytyy löytää oikeat kumppanit.”
Sahikallio aloitti Saintexissä reilu vuosi sitten. Aiemmin työuransa aikana hän on edustanut Saintexin asiakasta. Asiakkaan näkökulman tuntemisesta on apua myös uudessa työssä.
Artikkelikuvassa: Asiakkuuspäällikkö Piia Määttä, toimitusjohtaja Susanna Blomqvist ja myynti- ja markkinointijohtaja Mika Sahikallio.
Teksti: Kati Haapakoski
Kuva: Soldeman / Pasi Rahikka
Lisää uutisia
Lempeä arjen turvaaja
Monipuolinen viestinnän taituri ja tiimipelaaja
