Siirry sisältöön

Commu ratkoo yhtä aikamme isoimmista ongelmista

Anna Niemelä

Työmaalla -haastattelusarja – Yhteiskunnallinen Yritys


Avun pyytäminen on vaikeaa eikä apua ole helppo tarjota ainakaan tuntemattomille. Commun mobiilisovellus auttaa avun pyytämisessä ja tarjoamisessa. Yrityksen tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä ja vähentää yksinäisyyttä.

Yksinäisyys on valtava kansainvälinen ongelma, jonka merkitys usein unohdetaan. Yksinäisyyden vaikutukset yksilön terveyteen ovat suuria. Se lisää Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan ennenaikaisen kuoleman riskiä, ahdistuneisuutta, dementiaa ja sydänsairauksia.

Suomen Punaisen Ristin Yksinäisyysbarometri kertoo, että jopa 56 prosenttia suomalaisista kokee itsensä yksinäiseksi. Yhdysvalloissa kolmasosa yli 45-vuotiaista tuntee itsensä yksinäiseksi ja neljäsosa yli 65-vuotiaista on yksinäisiä.

Tähän ongelmaan suomalainen Commu-mobiilisovellus tarjoaa apua.

”Me perustajat mietimme, miksi mummomme tuntevat koko kylän, mutta me emme tunne edes naapureitamme. Pohdimme, miten avun pyytämisestä ja antamisesta voisi tehdä helpompaa ja sitä kautta vähentää yksinäisyyttä”, Commun perustaja Karoliina Kauhanen sanoo.

Tuolloin vuosi oli 2022. Korona-ajan eristäytyminen oli kaikilla tuoreena muistissa. Korona-ajan kokemukset olivatkin tärkeitä Commun synnylle.

”En usko, että ideaamme ja yksinäisyyden vaikutusta elämään olisi ymmärretty yhtä laajasti ilman koronan luomaa kollektiivista yksinäisyyden kokemusta”, Kauhanen kertoo.

Auttamisesta ja avun pyytämisestä tulee helppoa

Commun sovelluksen ideana on tehdä auttamisesta ja avun pyytämisestä arkipäiväistä. Se on maksuton yksityishenkilöille.

Kolmessa vuodessa Commun tiimi on kasvanut 7-henkiseksi ja toimii Suomen lisäksi viidessä maassa. Sovelluksella on 100 000 käyttäjää. Commun asiakkaina on 30 suomalaista kuntaa tai kaupunkia ja useita yrityksiä.

Sovelluksella on Suomalaisen työn myöntämä Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Merkki kertoo, että yritys työllistää Suomessa ja sen tavoitteena on tehdä hyvää yhteiskunnassa.

”Meille merkin hakeminen oli itsestäänselvää. Haluamme olla yritys, joka laittaa aikaansaamansa hyvän tuottamaan lisää hyvää. Meille on ollut hyötyä myös merkin kautta saamistamme verkostoista”, Kauhanen kertoo.

Commussa uskaltaa kokeilla ja mokailla

Kauhasen mukaan Commun oma työkulttuuri on hyvin nopeatempoinen.

”Meille ovat ominaisia nopeat kokeilut ja mokailu. Olemme rakentaneet sovelluksen tyhjästä ja siksi matkalla on koko ajan pakko tehdä kokeiluja. Niistä moni myös epäonnistuu”.

Commu myy palveluaan yrityksille, jotta ne voivat vahvistaa sosiaalista vastuullisuuttaan.

”Sosiaalinen vastuullisuus on monille yrityksille vielä vieras asia. Jos olisimme pysähtyneet ensimmäiseen sataan ei-kiinnosta kommenttiin, emme olisi tässä”.

Startupissa toimiminen vaatiikin Kauhasen mukaan huomattavasti epävarmuuden kestämistä.

”Työssä on samaan aikaan tosi paljon paineita sekä uteliaisuuteen ja kokeilemiseen kannustamista. Mihinkään ei ole valmiita vastauksia, vaan vastaukset on aina keksittävä itse yrityksen ja erehdyksen kautta. Meillä on onneksi todella sitoutuneita käyttäjiä, jotka antavat paljon kehitysehdotuksia ja haluavat, että me onnistumme”.

Tukea työelämän yhteisöllisyyden rakentumiseen

Commun tavoitteena on kehittää myös työelämää antamalla yrityksille työvälineitä yhteisöllisyyden rakentamiseen sekä auttamisen kulttuurin luomiseen.

Kauhasen mukaan yhteisöllisyyden rakentaminen on työpaikalla koko yhteisön vastuulla. Se ei synny johdon päätöksellä.

”Parhaimmillaan yhteisöllisyys on työntekijälähtöistä. Commu tarjoaa helpon keinon auttaa auttaa muita ja pyytää apua niin työpaikalla kuin naapurustossa. Meidän mielestämme aika on todellakin ajanut ohi siitä, että avun pyytäminen nähtäisiin heikkouden merkkinä”, Kauhanen sanoo.

Kuva: Commu

Työmaalla-haastattelusarja

Haastattelusarjassa työelämän taiturit yritysten edustajista alansa asiantuntijoihin jakavat aitoja kokemuksiaan ja näkemyksiään työn ytimestä – joskus pilke silmäkulmassa. Jokainen artikkeli tarjoaa ainutlaatuisen ja inspiroivan näkökulman siihen, miten työelämää voi kehittää paremmaksi ja miten työpositiivinen asenne vaikuttaa sekä yksilön että organisaation onnistumiseen.

Anna Niemelä

Lisää uutisia

Haastattelu

Novitassa jokainen päätös peilataan arvojen kautta

Pohjoismaiden suurimman käsityölankojen valmistajan, perheyhtiö Novitan omistaja ja hallituksen jäsen Daniela Yrjö-Koskinen vannoo vahvojen arvojen…
Haastattelu

Commu ratkoo yhtä aikamme isoimmista ongelmista

Avun pyytäminen on vaikeaa eikä apua ole helppo tarjota ainakaan tuntemattomille. Commun mobiilisovellus auttaa avun…
Kuvassa Sanna Huovinen
Haastattelu

Aikaansaava luottopelaaja

Suomalaisen työn tekijät -esittelysarjaa jatkaa viestintäpäällikkö Sanna Huovinen.
Suomalainen työ