- Suomi
Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu
Avainlippu-merkkiä vuosikymmeniä kantanut Sidoste valmistaa Tampereella sukkia, jotka eivät hajoa edes hankaustestissä. Valmistuksen pitäminen Suomessa on arvovalinta, josta ei haluta luopua.
Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen, olet neljännen polven perheyrittäjä. Onko sinulle aina ollut selvää, että teet työurasi isoisovanhempiesi perustamassa yrityksessä?
Kyllä se on ollut selvää. Jollain tavalla olen aina tiennyt, että haluan jatkaa sitä työtä, jonka isoisovanhempani sodan jälkeen aloittivat. Aloitin Sidosteella kesätyöt 14-vuotiaana hoitamalla tehtaan puutarhaa. Vastuita tuli pikkuhiljaa lisää. Kahdeksan vuotta sitten ryhdyin toimitusjohtajaksi. Äiti on yhä mukana hallituksen puheenjohtajana ja veljeni vastaa viennistä ja tuonnista.
Mistä lähtien Sidostella on ollut Avainlippu-merkki?
Ihan tarkkaa ajankohtaa en tiedä, mutta hyvin varhaisessa vaiheessa olemme merkin saaneet.
Mikä merkitys Avainlipulla on teille?
Kyllä sillä on iso merkitys. Avainlippu on merkki kotimaisesta valmistuksesta ja työllistämisestä, mikä oli yksi isoisovanhempieni tärkeimmistä motivaattoreista sodan jälkeisessä Suomessa. He halusivat tarjota työtä suomalaisille. Nykyisin työllistämme noin 30 työntekijää, joista 25 työskentelee tekstiilivalmistuksessa. Olemme harvinaisuus, sillä Suomessa ei juurikaan enää tehdä tekstiilejä.
Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Paljonko Sidostella on?
Reippaasti yli sen ollaan. Tuotteiden valmistus on sataprosenttisesti Tampereella. Pakkausmateriaalit tulevat Suomesta. Raaka-aineet tulevat pääasiassa Italiasta, Saksasta ja Romaniasta. Poikkeuksena 7 veljestä -sukkien lanka, joka tulee Novitalta. Se on meidän kotimaisin tuote.
Onko Avainlippu tuonut teille taloudellista hyötyä?
Siinä mielessä kyllä, että sen avulla pystymme perustelemaan asiakkaille sen, miksi meidän sukat maksavat enemmän kuin halpamaissa tehdyt sukat.
Mitä muuta hyötyä Avainlipusta on?
Se on merkki luotettavuudesta, laadusta ja hyvästä maineesta. On myös hyödyllistä osallistua erilaisiin kumppanitapaamisiin, joissa voi tavata muita yrittäjiä ja saada jeesiä yrittämisen haasteisiin.
Millainen merkitys teille on suomalaisuudella ja sillä, että te työllistätte Suomessa?
Emme ole koskaan edes harkinneet sitä vaihtoehtoa, että siirtäisimme valmistuksen muualle. Olemme pysyneet samoilla tonteilla Tampereen Koivistonkylässä yli 50 vuotta ja tässä haluamme pysyä tulevaisuudessakin. Yritys perustuu isoisovanhempieni perinnölle, ja niitä arvoja haluamme vaalia.
Mitä ajattelet Avainlippu-merkin tulevaisuudesta?
Uskon, että sen merkitys on tulevaisuudessa entistä suurempi. Maailma on sellaisessa myllerryksessä, että kotimaisuuden merkitys kasvaa sekä kuluttajille että yrityksille.
Ostatko itse Avainlippu-tuotteita?
Pyrin kaikessa ostokäyttäytymisessäni suosimaan kotimaista, suomalainen yrittäjä kun olen. Meidän täytyy pitää huolta toisistamme ja näyttää tietä omilla teoillamme.
Lempi Avainlippu-tuotteesi?
Sidoste-sukat tietysti. No, voisin mainita myös naapuritontilta Kiilto-tuotteet, joita tulee käytettyä paljon. Novitan ja Orthexin tuotteita ostan myös.
Laatulupauksenne on aina ollut kestävyys. Miten kauan Sidoste-sukka kestää reikiintymättä?
Mitään tiettyä aikaa emme lupaa mutta kaikilla tuotteilla on laatutakuu. Se tarkoittaa, että jos asiakas on sitä mieltä, että tuote ei vastaa laatulupausta, korvaamme sen hänelle.
Helsingin Sanomissa oli hiljattain juttu, jossa Sidosten ja H&M:n sukat laitettiin hankauskoneeseen kestävyystestiin. H&M:n sukat menivät heti rikki, Sidosten sukat kestivät niin pitkään, että testi lopetettiin. Se ehkä kertoo meistä kaiken olennaisen.
Mikä on kestävyyden salaisuus?
Erinomaiset raaka-aineet ja valmistustapa. Jos raaka-aine ei ole riittävän laadukasta, ei voi tehdä hyvää sukkaa. Lisäksi kudonnan pitää olla tiivistä. Halpasukissa säästetään tekemällä harvempaa neulosta, jolloin tuote on edullisempi mutta hajoaa nopeammin. Meillä on kohta 80 vuoden kokemus siitä, miten sukkia tehdään kestävästi. Menetelmät on moneen kertaan testattu ja hiottu.
Miten niinkin tylsästä tuotteesta kuin sukasta tehdään kiinnostava?
Sukkahan nimenomaan ei ole tylsä. Se antaa mahdollisuuden joko revitellä tai tai ilmaista omaa identiteettiään hillitysti. On värejä, kuvioita ja statementteja.
Kiinnostavuutta lisää se, että pystymme tarttumaan trendeihin hyvin nopeasti. Ketteryydestä kertoo paljon esimerkiksi se, kun Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden 2019. Voitto tuli sunnuntaina, Mörkö-sukat olivat myynnissä maanantaina. Ideasta valmiiseen tuotteeseen meni 12 tuntia.
Kesän sukkatrendit?
Tennissukat kuoseilla tai teksteillä on hitti tänäkin kesänä.
Teksti: Miia Savaspuro
Kuva: Eino Ansio
Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.
Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.
Lisää uutisia Avainlipusta

Suomalaisen verkkokaupan kilpailuvaltit ovat luotettavuus ja reiluus

Sidoste on ja pysyy Suomessa
