- Suomi
Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu
Vaikka Scandinavian Outdoorilta tilattaisiin paketti Timbuktuun, niin matkaan se lähtee aina Turusta. Kansainvälisestä nimestään huolimatta Scandinavian Outdoor on sataprosenttisesti suomalainen eikä aio muuksi muuttua.
Toimitusjohtaja Johanna Rantala, Scandinavian Outdoorin historia alkaa vuodesta 1970, jolloin partiolaiset perustivat Turkuun Partiovarusteen. Vuosien varrella yritys on kasvanut ja vaihtanut nimeäkin monta kertaa kunnes vuonna 2014 siitä tuli Scandinavian Outdoor Oy. Vuonna 2018 yritys siirtyi kokonaan Rantalan perheen omistukseen Lounais-Suomen Partiosäätiöltä. Miten partiohistoria velvoittaa Scandinavian Outdooria?
Partiohistoriasta olemme saaneet juuremme ja toisaalta siipemme. Partiolaiset ovat lähellä sydäntä. Olemme Suomen partiolaisten virallinen yhteistyökumppani ja mukana useissa partiolaisten tapahtumissa. Partiolaiset saavat meiltä myös viralliset tuotteensa ja partioalennuksen.
Mistä lähtien yrityksellänne ja sen verkkokaupalla on ollut Avainlippu-merkki?
Yli viisi vuotta, ensin tuli perinteinen Avainlippu ja sitten suomalainen verkkokauppa.
Mikä merkitys sillä on ollut teille?
Meillä on kansainvälinen nimi, ja moni mieltää meidät ulkomaiseksi ketjuksi, vaikka olemme suomalainen perheyritys. Avainlippu antaa helpon tavan kommunikoida kotimaisuudesta. On kunnia-asia olla suomalainen kauppa, ja suomalaisuuden ja kotimaisuuden kommunikointi on meille tärkeää. Avainlippu on tuonut uskottavuutta.
Onko Avainlippu tuonut teille taloudellista hyötyä? Millaista?
Taloudellista hyötyä on vaikea mitata. Avainlippu on instituutio, ja sen hyöty liittyy tunnettuuteen ja luotettavuuteen. Moni asiakas haluaa suomalaisen vaihtoehdon. Sen ansiosta Avainlippu on tuonut meille asiakkaita, jotka olisivat saattaneet mennä toisaalle. Kotimaisuus ja vastuullisuus kiinnostavat ihmisiä ja vaikuttavat ostopäätöksiin. Olemme saaneet Suomalainen työ ry:n kautta Avainlipun ympärillä sellaista televisiomainontaa, johon rahkeet eivät muuten riittäisi.
Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Paljonko Scandinavian Outdoorilla on?
Sata prosenttia, koska olemme suomalainen perheyritys. Avainlippu on yrityksellä ja verkkokaupalla.
Millainen merkitys teille on suomalaisuudella ja sillä, että te työllistätte Suomessa?
Yrityksen juuret ovat Suomessa, ja Suomessa työllistäminen on meille kunnia-asia. Kaikki toiminnot ovat Suomessa, vaikka myymme tuotteita ulkomaille. Paketti lähtee Turusta, vaikka se tilattaisiin Timbuktuun. Suomalaisuus tulee esiin myös siinä, että vastuullisuuskohteemme on metsä. Suojelemme suomalaista ikimetsää Luonnonperintösäätiön kanssa.
Mihin Avainlippua tarvitaan? Mistä se mielestäsi viestii?
Avainlippu viestii suomalaisuudesta ja sitä kautta vastuullisuudesta. Voit luottaa, että yrityksellä on homma hallussa, jos sillä tai sen tuotteella on avainlippu.
Miten Avainlipun viestit sopivat yrityksenne arvoihin ja miten toteutatte omia arvojanne arjessa ja valinnoissanne?
Tosi hyvin. Vastuullisuus on yksi arvoistamme, ja kotimainen työllistäminen on vastuullisuutta. Toinen arvo on luottamus. Avainlippu tuo luottamusta sekä kuluttajille että työntekijöille. Uskallan väittää, että kukaan meillä ei pelkää, että työ siirtyisi ulkomaille. Vastuullisuus ja luottamus sopivat yhteen. Myös asiantuntijuus on meidän arvo. Viimeinen arvomme on innostus eli inspiroimme ihmisiä menemään ulos. Siihen linkkautuu suomalainen luonto.

Mitä ajattelet Avainlippu-merkin tulevaisuudesta?
Merkki on lunastanut paikkansa. Varmasti suurin osa suomalaisista tunnistaa sen, vaikka kriteerit voivat olla epäselvät. Avainlipulla on paikkansa tulevaisuudessa. Tuskin tarvitaan enempää erilaisia kotimaisuudesta viestiviä merkkejä. Lisäarvo tulee Avainlipun kuvasta.
Mikä on henkilökohtainen suhteesi Avainlippuun? Pyritkö ostamaan Avainlippu-tuotteita aina kun mahdollista.
Pyrin. Kun lähdimme hakemaan Avainlippua meille, niin rupesin seuraamaan muita tuotteita uudella lailla ja pohtimaan omia kulutustottumuksia enemmän. Pyrin hankkimaan mahdollisimman paikallista.
Moni suomalainen verkkokauppa on mukana tässä. Meillä on iso kouluttaminen, että saamme Temu-homman loppumaan. Sen viestimisessä on meille kaikille töitä. Nuoret ovat onneksi vastuullisia, vastuullisempia kuin heidän vanhempiensa ikäluokka, ja heidän kauttaan tietoisuus lisääntyy.
Lempi Avainlippu-tuotteesi?
Dermosil, jolla on 80 Avainlipputuotetta.
Tuleeko mieleen mehevää anekdoottia tai tarinaa yrityksenne Avainlippu-historiasta?
Olemme menneet aika suoraviivaisesti eteenpäin ja pitäneet Avainlipun etusivulla alusta asti.
Mikä on ilon merkitys yrityksessänne?
Innostus on yksi arvomme, ja liitän sen iloon. Olemme onnekkaassa asemassa, sillä tuotteemme ja tekeminen tuottaa asiakkaille iloa ja innostusta. Joku kiipeää vuorelle ja joku menee lähimetsään pissattamaan koiraa. Molemmat saavat iloa tekemisestään. Emme mene suoritusten, vaan elämysten kautta. Se näkyy myös työterveystilastoissamme. Jengi on töissä innoissaan, suuri osa on itsekin vihkiytynyt lajeihin ja jakaa intohimoaan asiakkaille. Sanomme, että tuomme ripauksen seikkailua jokaiseen asiakaskohtaamiseen.
Minä aloitin vapaalaskun lumilaudalla lähes 50-vuotiaana. Ajattelin, että nyt tai ei koskaan. Se on kokonaan uusi aluevaltaus minulle.
Millainen yrityksenne on kymmenen vuoden kuluttua?
Se on kotimainen retkeilykauppa, oudoor-alan monikanavainen kauppa. Verkko on isossa roolissa, mutta kivijalka seisoo myös tukevasti tarjoten ainutlaatuista asiakaskokemusta ja ripauksen seikkailua. Siksi asiakas haluaa tulla juuri meille.
Teksti: Kati Haapakoski
Kuvat: Scandinavian Outdoor
Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.
Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.
Lisää uutisia Avainlipusta

Suomalaisen verkkokaupan kilpailuvaltit ovat luotettavuus ja reiluus

Sidoste on ja pysyy Suomessa
