Siirry sisältöön

PaaPii avaa Japanin markkinan

Jäsenuutinen

PaaPiin kuosein kuvitetut puutuotteet on asetettu myyntiin Tokiossa.

Kokkolalaisen PaaPii Designin tuotteet ovat nyt myynnissä Japanissa ensimmäistä kertaa. PaaPiin puisia tarjottimia, leikkuulautoja ja lasinalusia voi ostaa Metsä Villagesta, joka on Tokion kupeessa oleva vapaa-ajan alue. Siellä sijaitsee myös Japanin Muumilaakso, Moominvalley park. Joulun alla PaaPii-tuotteita myydään myös Pop Up kaupassa Tokiossa, Omotesandon alueella. Molemmat ovat japanilaisille Suomi-faneille tuttuja paikkoja.

Pohjoismainen tyyli viehättää Japanissa. Laadukas design, luonnolliset materiaalit, skandinaaviset värikkäätkin kuosit ja söpöys ovat tärkeitä. Pohjoismaat tarkoittaa japanilaisille usein erityisesti Suomea. Suomalaisessa ja japanilaisessa mielenmaisemassa on välimatkasta ja kulttuurista huolimatta yhteneväisyyksiä. Ehkä PaaPiin kuosit puhuttelevat juuri samoista syistä japanilaisia, miettii Anniina Isokangas, PaaPiin toimitusjohtaja ja suunnittelija.

Kaksi matkaa ja pitkäjänteistä työtä

Japanin markkina tuntuu kaukaiselta Kokkolasta katsoen, mutta vientiponnisteluiden aloittaminen tuli mahdolliseksi Viexpon yritysryhmähankkeen kautta vuonna 2019. Ensimmäinen matka Japaniin tehtiin tammikuussa 2020, huono-onnisesti juuri ennen kuin korona pysäytti maailman. Projektista tarttui mukaan kontakteja, hyvää tietoa markkinasta, ymmärrystä Japanin kulttuurista sekä suunnitelmia tulevaa ajatellen.

Toukokuussa 2022 toteutettiin toinen matka Tokioon. Sen avulla löytyivät sopivat kumppanit rakentamaan PaaPii-tuotteiden lanseerausta Japanissa. Yhteistyökumppanit ja aktiivisuus ovat tärkeitä erityisesti Japanin markkinassa. Viexpo, Business Finland ja Suomen suurlähetystö Japanissa ovat olleet apuna viennin aloituksessa. Japanin viennin tueksi on tehty esitteitä, japaninkieliset sosiaalisen median kanavat sekä nettisivu paapii.jp.

Tulevaisuudessa tuotteiden viennin lisäksi PaaPii haluaa rakentaa liiketoimintaa Japanissa lisensoinnin avulla. Lisensointi mahdollistaa uudenlaisten tuotteiden suunnittelun ja tuottamisen Japanin, maailman kolmanneksi suurimman kuluttajamarkkinan, tarpeiden mukaan. Se vaatii toisaalta tarkkuutta kumppanien valinnassa. Tuotteiden on vastattava PaaPiin kriteereitä laadusta ja vastuullisuudesta.

Lisätiedot:

Anniina Isokangas
PaaPii Design Oy
toimitusjohtaja/suunnittelija
puh. 050 594 1242 

Lisää uutisia

Uutiset

Radikaali luovuus avainasemassa Suomen kilpailukyvyn kehittämisessä

Aalto-yliopisto tarjoaa yhdessä kumppaniorganisaatioidensa kanssa kaikille mahdollisuuden hypätä radikaaliin luovuuteen Suomen kilpailukyvyn kehittämiseksi. Radikaali luovuus…
Uutiset

Uusia Avainlippu-tuotteita, -palveluita ja -verkkokauppoja

Uusia Avainlippu-merkin käyttöoikeuksia on jälleen myönnetty suomalaisille tuotteille, tuoteryhmille, palveluille ja verkkokaupoille. Katso kattava lista…
Uutiset

”Hakemusten määrä kertoo Avainlipun arvosta yrityksille”

Avainlipputoimikunnan pitkäaikainen puheenjohtaja Mikko Härkönen siirtää vuoden vaihtuessa toimikunnan vetovastuun seuraajalleen. Härkösen mielestä Avainlippu on…