Siirry sisältöön

Heidi Hietala tarttui toimeen ja uudistaa nyt vaatealaa

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Design from Finland

Kun Heidi Hietala innostuu jostain, hän tarttuu toimeen ja toteuttaa ideansa rohkeasti. Se on nähty vuosien varrella useamminkin, ja muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen naisella on jälleen vauhti päällä. Tällä kertaa työnä on uudenlainen vaatekauppa nimeltään Original Story.

Juttu alkaa luistaa heti, kun Hietala avaa oven yrityksensä showroomiin. Yrittäjän innostus loistaa kauas.

Hietala ei ole kulkenut perinteistä muotialan polkua. Hän opiskeli ekonomiksi Vaasan yliopistossa ja teki uransa teknologiayhtiö Nokian palveluksessa Oulussa, Dallasissa ja Helsingissä. Sen jälkeen hän perusti Balmuirin, jonka hän myi Luhdalle viisi vuotta sitten.

Vaatteista hän on ollut kiinnostunut aina. Kiinnostuksen käsillä tekemiseen ja neulomiseen hän peri äidiltään Sinikalta, joka myös opetti hänelle nämä taidot.

”Nuoruudessani tein vaatteita myös kahdelle sisarukselleni”, Hietala kertoo hymyillen.

Yrittäjäksi hän lähti Nokiasta, ulkopuolisten mielestä jopa yllättäen. Hänelle itselleen ratkaisu oli selkeä ja tuntui heti omalta. Myös oma perhe tuki Hietalan päätöstä.

Hietalan tausta kansainvälisessä myynnissä vaikutti siihen, että hän alkoi saman tien myydä Balmuirin tuotteita ulkomaille, ei Suomeen. Uuden yrityksensä kanssa hän toimii toisin, ja yritys lähtee liikkeelle kotimaan markkinoista.

”Olemme esitelleet malliston lehdistölle jo Ruotsissakin, ja norjalaisia on käynyt kylässä meillä Helsingissä”, Hietala kertoo.

Suomessa Original Storyn tuotteet on suunniteltu nimenomaan suomalaisille naisille sopiviksi.

Hietala haluaa tehdä vaatteita suomalaisille naisille

”Idea tästä alkoi kyteä viitisen vuotta sitten, kun oli italialaisessa putiikissa ja ihastelin siellä vaatteita. Mietin, miksi kukaan ei tee yhtä kauniita vaatteita minun kokoiselleni ja muotoiselleni naiselle”, Hietala kertoo.

Ajatus jäi kytemään ja kehkeytyi lopulliseen muotoonsa Oulussa pidetyn tekoälykoulutuksen jälkeen. Tuolloin hän päätti ryhtyä toteuttamaan visiotaan vaatekaupasta, joka yhdistää vastuullisuuden, muotoilun ja uuden teknologian ja jonka vaatteet on suunniteltu suomalaiselle naiselle.

Hietala haluaa tuoda uutta ajattelua vaatealalle

Hietalan mielestä vaatealalla on paljon kehitysmahdollisuuksia. Hän haluaakin omalta osaltaan tuoda alalle kaivattua uutta ajattelua, mutta yksin sekään ei riitä. Uusia tekijöitä on hyvä löytää kokonaan alan ulkopuolelta.

”Tälle alalle tarvittaisiin insinöörejä. He toisivat uutta näkökulmaa ja ravistelisivat toimintatapoja”, hän toteaa.

Hietala puhuu intohimoisesti vaatealan mahdollisuuksista.  Omalla työllään hän haluaa haastaa varastointiin ja ylituotantoon nojaavan toimintamallin.

”Emme tee vaatteita yli tarpeen, koska emme halua tuottaa liikaa. Tulevaisuuden haaveenamme on, että vaatteita valmistetaan vain tilausten perusteella. Haluaisimme toimia samalla tavalla kuin vaikkapa autoteollisuus”, hän sanoo.

Tämä lähestymistapa näkyy kaikessa: kestävämmät materiaalit kuten kashmir, alpakka ja japanilainen triasetiitti-satiini, tarkkaan mietitty mitoitus sekä vaatteiden huoltoon suunnitellut omat tuotteet, jotka valmistetaan Suomessa.

Original Storyn vaatteilla on Design from Finland -merkki, mikä tarkoittaa, että yritys työllistää Suomessa ja tuotteet on ammattimaisesti muotoiltu. Vaatteiden huoltotuotteilla puolestaan on Avainlippu, joka viestii luotettavuudesta ja siitä, että ne on tehty Suomessa.

Vaatteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan Euroopassa ja Pohjois-Kiinassa.

Original Story on kolmen hengen tiimin yhteistyötä

Hietala muistuttaa, että Original Story ei ole yksin hänen luomuksensa, vaan kolmen hengen tiimin yhteistyötä. Visionäärin rinnalla toimivat Kimmo Pirhonen ja verkkokaupan vetäjä Ellen Uusi-Autti. Kokenut mallimestari Tuula Lönnqvist huolehtii, että jokainen vaate istuu juuri niin kuin pitää.

”Haluamme palata siihen, mistä vaateala joskus alkoi: ateljeemaiseen palveluun, jossa asiakkaan tarpeet ja vaatekaapin kokonaisuus mietitään yhdessä”, kuvailee brändi- ja mallistojohtaja Kimmo Pirhonen.

Original Story myy tuotteitaan verkkokaupassa ja 14 kivijalkamyymälässä eri puolilla Suomea. Oulussa toimii yrityksen oma myymälä. Showroom sijaitsee Helsingin Katajanokalla.

Teksti: Kati Haapakoski
Kuvassa: Heidi Hietala, Kimmo Pirhonen ja Ellen Uusi-Autti

Lisää uutisia

Uutiset

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta. Tuotteet ja palvelut, joille merkki on myönnetty,…
Uutiset

Kesäkuun 2025 tavaramerkki: Avainlippu

Patentti- ja rekisterihallitus on valinnut Avainlipun kuukauden tavaramerkiksi. Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden…
Avainlippu-logo
Uutiset

Uusia Avainlippu-tuotteita, -palveluita ja -verkkokauppoja

Uusia Avainlippu-merkin käyttöoikeuksia on jälleen myönnetty suomalaisille tuotteille, tuoteryhmille, palveluille ja verkkokaupoille. Katso kattava lista…
Suomalainen työ