- English
- Suomi
Verkkokauppa – Avainlippu
Verkkokaupasta on tullut suomalaisille luonteva ja ensisijainen ostokanava. Kansainvälisen kilpailun kiristyessä monet ulkomaiset verkkokaupat ovat lunastaneet paikkansa suomalaisten verkkoshoppailijoiden arjessa. Tuotteiden halvempi hinta ja joidenkin verkkokauppojen laaja valikoima ja nopea toimitusaika ovat saaneet monet suomalaiset (lähes 39 prosenttia) ostamaan ulkomailta vähintään kuukausittain. Suomalaiset verkkokaupat eivät pysty kilpailemaan hinnalla kansainvälisiä jättejä vastaan.
Kun pelkkä hinta ei riitä – arvot ja asiakaskokemus avainasemassa
Verkkokaupasta on tullut kuitenkin myös entistä vahvemmin arvoihin perustuvaa liiketoimintaa. Suomalainen työ ry:n Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen mukaan jopa 52 prosenttia suomalaisista tunnistaa Avainlippu-verkkokauppamerkin. Sertifioiduille verkkokaupoille on kysyntää eri perustein eri ikäryhmissä. Arvoissa alle 35-vuotiaat korostavat erityisesti yritysten eettisyyttä, kotimaisuutta ja työllistävyyttä. Vanhemmat kuluttajat puolestaan arvostavat laatua ja luotettavuutta. Tämä avaa kotimaisille verkkokaupoille selkeän mahdollisuuden erottautua: kertoa omasta tarinastaan ja tehdä arvoistaan näkyviä.
”Tuotteen laatu, läpinäkyvyys ja kotimaisuus eivät saa jäädä suomalaisen verkkokaupan tuotesivun alaviitteiksi. Ne ovat verkkokaupan strategista ydinviestintää. Vaikka hinta ei yksin kanna, menestys rakennetaan sen varaan, mitä rahalla saa, eli reilumpaa työelämää, läpinäkyviä toimintamalleja, tuoteturvallisuutta ja turvallista verkko-ostamista, kertoo Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Verkkokaupan tulevaisuus voi rakentua globaalien jättien dominoinnin sijaan myös suomalaisen osaamisen ja arvopohjaisen liiketoiminnan näyttämöksi. ”Verkkokauppa on osa yhteiskuntaa, suomalaista työtä ja talouskasvua”, Eljala muistuttaa.
Suomalainen työ ry teetti Aula Research Oy:llä Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimukseen vastasi 2 048 suomalaista ja 681 yrityspäättäjää koko Suomesta. Tutkimus toteutettiin sähköisinä kyselyinä Aula Researchin kuluttajapaneelissa ja yrityspäättäjärekisterissä 10.-23.2.2025. Lisäksi tehtiin fokusryhmähaastattelut alle 35-vuotiaiden ja yli 35-vuotiaiden 10-henkisille ryhmille.
Tutustu Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen tuloksiin tästä.
Tutustu verkkokauppaa koskeviin tutkimustuloksiin tästä.
Suomalainen työ ry:n päätehtävä on pitää huolta siitä, että suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan. Yhdistys hallinnoi Avainlippu-, Design from Finland-, ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkejä ja toimii kotimaisen työn asiantuntijuutta ja työpositiivisuutta edistävänä äänenä. www.suomalainentyo.fi
Lue lisää tiedotteita
Suomalaiset luottavat kotimaiseen – Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.
Työelämäindeksi: Merkityksellinen työ kohtaa toimeentulon haasteet