- Suomi
Suomalaisen työn tekijät -sarja
Suomalaisen työn tekijät -esittelysarjassa vuorossa on myyntiryhmän päällikkö Marko Ilvonen.
Mitä kuuluu työhösi Suomalaisen työn myyntiryhmän päällikkönä?
Vastaan Suomalaisen työn uusasiakashankinnasta eli kontaktoin yrityksiä, kierrän tapahtumia ja keskustelen yritysten päättäjien ja ylimmän johdon kanssa. Myynti tarkoittaa meillä sitä, että kerron asiakkaille mahdollisuudesta hakea Suomalaisen työn hallinnoimia merkkejä. Merkkejä ei osteta, vaan niitä voi hakea, jos yritys täyttää merkkikriteerit.
Mitkä asiat motivoivat sinua työssäsi?
Olen ollut myyntityössä koko työurani ajan. On tosi motivoivaa päästä näkemään asiakkaiden kautta monipuolisesti suomalaista osaamista, eri kokoisia ja liiketoiminnan eri vaiheissa olevia yrityksiä. Se on etuoikeutettua ja motivoi joka päivä.
Kumman seuraavista valitsisit?
Yksin tehtävä työ vai toisten kanssa toimiminen?
Ehdottomasti toisten kanssa toimiminen, olen aina ollut tiimipelaaja. Työni on itsenäistä, mutta teemme töitä tiiminä ja saamme yhdessä asioita aikaan.
Yhteen alaan keskittyminen vai monipuolisuus?
Monipuolisuus. Se syntyy upeasta ja laajasta asiakaskunnastamme. On yleissivistävää oppia tuntemaan hyvin erilaisia yrityksiä ja nähdä mitä kaikkea erilaista työtä Suomessa tehdään.
Uudistuminen vai perinteet?
Uudistuminen. On ollut huikeaa, miten hyvin Suomalainen työ on pystynyt uudistumaan. Avainlippu on lähes kaikkien tuntema, hieno ja ikoninen merkki, mutta talona emme ole jääneet kiinni menneisyyteen. Olemme vuosien mittaan esimerkiksi lanseeranneet Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit sekä tuoneet jäsenillemme erilaisia koulutuksia ja viimeksi tehneet brändiuudistuksen.

Mitkä asiat sinulle tuovat työn iloa?
Meillä on hyvä ja tiivis työyhteisö. Toimistolla on paljon osaamista ja toimimme ammattimaisesti. Myös organisaation kyky uudistua ja uudistaa omaa tekemistä jatkuvasti on ilahduttavaa.
Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Mihin Avainlipputuotteeseen sinulla liittyy jokin tärkeä muisto?
Muistan 1980-luvulta television tietoiskun, jossa nyrkki aukeaa ja osoittaa sormella katsojaa. Tuossa mainoksessa Suomalaisen työn edeltäjä Kotimaisen työn liitto kertoi suomalaisen työn merkityksestä. Näissä mainoksissa Avainlippu oli isossa roolissa.
Näin työkaverit kuvailevat Markoa:
”Marko on myynnin asiantuntija, jolle suomalainen työ on intohimo. Hän loistaa asiakkaiden parissa. Marko saa ihmiset tuntemaan olonsa tärkeiksi ja työkavereiden työpäivät paremmiksi. Aidosti mukava tyyppi, jonka kanssa on ilo tehdä töitä.”
”Marko on rento ja reilu työkaveri. Hänestä välittyy aidosti se, miten hän nauttii työstään. Marko huolehtii jäsenyrityksistämme ja jäsenyydestä kiinnostuneista yrityksistä aina asiakas ensin -asenteella.”
”Vapaa-ajallaan Marko on meidän työporukan ”the urheilija” – hän viilettää maailmallakin kisaamassa Ironman-kisoja myöden.”
Lue lisää blogi-kirjoituksia
Lempeä arjen turvaaja
Monipuolinen viestinnän taituri ja tiimipelaaja
