Siirry sisältöön

Määrätietoinen asiakas­kokemuksen kehittäjä

Suomalaisen työn tekijät -sarja

Suomalaisen työn tekijät -esittelysarjaa jatkaa asiakaskokemusasiantuntija Sanni Okkonen.

Mitä kuuluu työhösi asiakaskokemusasiantuntijana?

Aloitin Suomalaisessa työssä asiakaskokemusasiantuntijana helmikuussa. Kehitän Suomalaisen työn jäsenten ja merkinhaltijoiden asiakaskokemusta erilaisten kehitysprojektien kautta. Lisäksi kehitän asiakasmarkkinointiamme erityisesti teknisestä näkökulmasta. Olen myös asiakkuudenhallintajärjestelmän tuoteomistaja. Minut voi tavata esimerkiksi Suomalaisen työn ständillä yhdistyksemme tai kumppaniemme tapahtumissa.

Ennen nykyistä rooliani työskentelin viiden kuukauden ajan freelancerina yhdistyksen viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä. Tämä kokemus tukee erinomaisesti suoriutumistani nykyisissä työtehtävissäni.

Mitkä asiat motivoivat sinua työssäsi?

Ehdottomasti työn merkityksellisyys. Työskentelemme hienojen suomalaisten brändien parissa sekä autamme tuomaan suomalaisen työn ja sen synnyttämän hyvän esille.

Lisäksi jatkuva kehittäminen motivoi minua, sillä olen kehittämishaluinen ihminen. Pyrin aina miettimään, voisiko jonkun asian tehdä vielä paremmin. Tämä tehtävä on unelmieni täyttymys, koska saan työskennellä isojen ja monipuolisten kokonaisuuksien parissa sekä kehittää asioita toden teolla.

Pidän myös siitä, että työllä on selkeät tavoitteet ja selvä toimintasuunnitelma, jonka avulla edetään tavoitteita kohti.

Kumman seuraavista valitsisit?

Virtuaali- vai läsnätapaaminen?

Ilman muuta läsnätapaaminen. Nautin uusien ihmisten tapaamisesta ja paikan päällä tapahtuvat kohtaamiset ovat mielestäni paljon luontevampia. Erityisesti näin vastavalmistuneena ja työuran alkupuolella on tärkeää laajentaa omaa verkostoaan sekä tutustua rohkeasti uusiin ihmisiin.

Luova kaaos vai täydellinen järjestys?

Täysi järjestys. Olen luova ihminen, mutta tykkään siitä, että asiat tehdään järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Kun on monta rautaa tulessa, tekemisen pitää olla hyvin suunniteltua. Tietysti on tärkeää olla myös joustava ja muuttaa toimintatapoja ketterästi tilanteen mukaan.

Instagram vai LinkedIn?

Vapaa-ajallani käytän kumpaakin hyvin aktiivisesti, mutta kyllä näitä kahta vertaillessa Instagram vie voiton. Olen visuaalinen ihminen ja nautin suuresti kauniiden kuvien ottamisesta erityisesti ulkomailla ollessani.

Soitto vai Teams/sähköpostiviesti?

Soitto tai toimistolla poikkeaminen toisen työpisteelle. Se on minusta paljon tehokkaampaa. Silloin saa käytyä heti läpi mahdolliset lisäkysymykset ja lopullisen vastauksen saa paljon nopeammin.

Mitkä asiat sinulle tuovat työn iloa?

Motivoiva ja merkityksellinen työ sekä innostava työyhteisö tuovat iloa. Töihin on aina kiva tulla ja koin ensimmäisestä päivästäni lähtien, että minua ja osaamistani arvostetaan aidosti. Myös onnistumiset ja pitkien projektien valmiiksi saaminen tuovat minulle suurta iloa.

Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Mihin Avainlipputuotteeseen sinulla liittyy jokin tärkeä muisto?

Tämän työn myötä olen alkanut bongailemaan yhdistyksemme merkkejä niin kaupassa käydessä kuin telkkarin mainoksia katsellessa. On ollut mahtava huomata, miten monipuolisesti merkkimme ovat esillä.

Yksi tärkeä muisto minulla liittyy Novitan käsityölankoihin, joilla jo edesmennyt mummini opetti minut virkkaamaan ja neulomaan. Mummi oli kova käsityöintoilija ja muistan hänen oppinsa elävästi edelleen. Vuosien saatossa käsitöiden tekeminen jäi omassa arjessa taka-alalle, mutta monen muun tavoin olen viime vuosina vähitellen herätellyt omaa käsityöinnostustani.

Näin työkaverit kuvailevat Sannia:

“Sanni on tuore tuulahdus työyhteisöömme. Hän on sosiaalinen, mutta myös erittäin määrätietoinen ja saa asiat sujumaan tehokkaasti.”

“Tuorein kollegamme Sanni on tuonut mukanaan meille uudenlaista osaamista ja energiaa, joka tarttuu muihinkin. Oli edessä isompi tai pienempi työtehtävä, Sanni tarttuu toimeen ja asiat etenevät. Palavereissa Sannin kanssa riittää niin puhetta kuin naurua.” 

Sanni Okkonen

Asiakaskokemusasiantuntija
Suomalainen työ ry:n asiakaskokemuksen kehittäminen, asiakasmarkkinointi, CRM-tuoteomistaja
Haastattelu

Määrätietoinen asiakas­kokemuksen kehittäjä

Suomalaisen työn tekijät -esittelysarjaa jatkaa asiakaskokemusasiantuntija Sanni Okkonen.
Haastattelu

Novitassa jokainen päätös peilataan arvojen kautta

Pohjoismaiden suurimman käsityölankojen valmistajan, perheyhtiö Novitan omistaja ja hallituksen jäsen Daniela Yrjö-Koskinen vannoo vahvojen arvojen…
Haastattelu

Commu ratkoo yhtä aikamme isoimmista ongelmista

Avun pyytäminen on vaikeaa eikä apua ole helppo tarjota ainakaan tuntemattomille. Commun mobiilisovellus auttaa avun…
Suomalainen työ