Siirry sisältöön

Avainlippu 60 vuotta: Luottamuksen symboli nyt ja tulevaisuudessa

Kuvassa Jokke Eljala

Jokke Eljala

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Avainlippu-merkki on ollut osa suomalaisten arkea jo vuosikymmeniä. Se herättää monissa meissä lämpimiä muistoja ja ylpeyttä suomalaisuudesta.

Monille Avainlippu tuo mieleen lapsuuden hetket, kun äiti tai isä osti laadukkaita suomalaisia tuotteita. 

”Varhaisimmat muistoni Avainlipusta vievät minut takaisin lapsuuteen, kun olin mukana perheeni kanssa ostoksilla lähikaupassamme. Muistan, kuinka isäni tarttui leipäpussiin ja osoitti sinivalkoista Avainlippu-merkkiä sanoen: ’Tämä on suomalainen tuote, täällä tehty.” Se hetki jäi mieleeni, sillä siinä hetkessä opin, että Avainlippu ei ollut pelkkä logo – se oli lupaus laadusta ja kotimaisesta työstä.”

Tällaiset muistot ovat syvällä sydämissämme ja kertovat Avainlipun pitkästä historiasta. Myönteiset muistot ja kokemukset Avainlipusta herättävät luottamusta, isänmaallisuuden ja turvallisuuden tunteita, jotka tässä epävarmuuden ajassa ovat erittäin tärkeitä valintoihin vaikuttavia tekijöitä.

Tänä päivänä suomalaisuutta arvostetaan

Nykyään Avainlippu on hyvin tunnettu ja arvostettu alkuperämerkki, joka herättää monissa meissä ylpeydentunteita ja vaikuttaa ostopäätöksiimme.

”Aina kun näen lipun, minulle tulee turvallinen olo, ylpeä suomalaisuudestani!”
 ”Olen ylpeä suomalaisesta tuotteesta ja palvelusta.”

Yrityspäättäjätkin ovat huomanneet Avainlipun merkityksen. Moni heistä pitää Avainlippua myynnin edistäjänä ja kilpailuetuna. Avainlippu voi olla ratkaiseva tekijä, kun suomalaiset valitsevat kotimaisen tuotteen ulkomaisen sijaan. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun yhä useampi on entistä tietoisempi tuotteiden alkuperästä ja haluavat tukea kotimaista työtä.

”Vertailutilanteessa ulkomaisiin tuotteisiin Avainlippu saattaa olla ratkaiseva tekijä.”

Mitä Avainlipun tulevaisuudesta ajatellaan?

Useat vanhemman sukupolven edustajat uskovat Avainlipun merkityksen vähenevän tulevaisuudessa, koska nuorten ei uskota tunnistavan tai arvostavan merkkiä. Kuitenkin nuorten alle 35-vuotiaiden omat näkemykset kertovat, että Avainlippu ei ole painumassa unholaan – päinvastoin sen merkityksen koetaan vahvistuvan tulevaisuudessa.

Avainlippu ei ole vain merkki, vaan se on symboli luottamuksesta, suomalaisuudesta ja kotimaisesta työstä. Se kertoo tarinan suomalaisesta osaamisesta ja ylpeydestä. Tämä luo luottamusta ja varmuutta, kun teemme valintoja ostaessamme tuotteita ja palveluita. Avainlipulla on hieno 60-vuotias historia, mutta ennen kaikkea tulevaisuus näyttää jatkuvan valoisissa merkeissä luotettavana suomalaisesta työstä kertovana merkkinä tulevillekin sukupolville.

”On tärkeää, että huolehdimme suomalaisista tuotteista ja niiden merkityksestä suomalaisille. Ne pitävät pyörät pyörimässä ja takaavat muun muassa työpaikkoja.”

Tutustu tarkemmin Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen tuloksiin tästä linkistä.

Lisää uutisia Avainlipusta

Kuvassa Katri Viippola
Haastattelu

Sinnikäs ja inspiroiva johtaja

Suomalaisen työn tekijät -esittelysarjassa vuorossa on toimitusjohtaja Katri Viippola.
Uutiset

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta. Tuotteet ja palvelut, joille merkki on myönnetty,…
Blogi

Trumpille mokakin on voitto – suomalainen ohittaa onnistumisensa

Moni meistä aloittaa työpäivänsä avaamalla koneen viimeistään aamukahdeksalta ja istuu ruudun ääressä myöhään iltapäivään asti,…
Suomalainen työ