Ajankohtaista aiheesta: Suomalaisen työn liitto

Kotimaisuuden ylistys vai hintatietoinen valinta? Selvitys suomalaisten kulutusvalinnoista ja yritysten näkymistä

Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita. Tätä varten kehitetty uusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.

Kotimaisessa mediakentässä on paljon puolustettavaa

Suomalaisen työn liitto on mukana Kärkimedian, Uutismedian ja Journalistiliiton yhteisessä kampanjassa, joka haluaa muistuttaa kotimaisen uutismedian roolista. Sanomalehtiin mainostilaa myyvän Kärkimedian käynnistämä kampanja puhuttelee etenkin mainostajia.

Vuoden Designteko 2023 hyvinvointiteknologiaa valmistavalle Neurosonicille

Design from Finland -merkin Vuoden Designteko 2023 -tunnustus myönnettiin Oy Neurosonic Finland Ltd:lle. Neurosonic valmistaa hyvinvointiteknologiaa kehon ja mielen tasapainon edistämiseksi. Vuoden Designteko -tunnustus myönnetään suomalaiselle yritykselle, joka on hyödyntänyt muotoilua liiketoiminnassaan. Muita palkintokriteereitä ovat muun muassa toimivuus arjessa ja omaperäisyys.

Joka kolmas suomalainen kertoo muuttaneensa jouluviettotapojaan vastuullisempaan suuntaan, ruoka ja yhdessäolo edelleen tärkeintä

Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista. Niin ikään kolmannes korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää. Joulu merkitsee suomalaisille kuitenkin ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruuan äärellä.