Tänä kesänä kuumana käynyt kriittinen keskustelu monimuotoisuusteeman liittyen on keskittynyt vahvasti aiheen taustalla tapahtuviin käytänteisiin, ei niinkään siihen, mistä työelämän monimuotoisuudessa on kyse.
Ajankohtaista aiheesta: Suomalaisen työn liitto
Suomalaisilla yrityksillä on mahdollisuus menestyä markkinaosuuksien uusjaossa
Ennusteiden mukaan talouden kehittymisessä on tapahtumassa käänne, jonka myötä kotitalouksien ostovoiman uskotaan vahvistuvan ja yritysten toiminnan vakautuvan. Talouden murroskohdat tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia markkinaosuuksien voittamiseen, ja juuri nyt on yritysten oikea aika toimia.
Kotimaisuuden ylistys vai hintatietoinen valinta? Selvitys suomalaisten kulutusvalinnoista ja yritysten näkymistä
Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita. Tätä varten kehitetty uusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.
Yritysvastuudirektiivin tavoite on tärkeä: varmistaa kestävä kehitys ja vastuullisuus
Ratkaiseva äänestys EU:ssa pitkään valmistellusta yritysvastuudirektiivistä lykkääntyi eräiden jäsenmaiden, myös Suomen, vastustukseen. Suomalaisen työn liitto ja yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO kannattavat direktiivin hyväksymistä.
Uusi organisaatio ja nimityksiä Suomalaisen työn liitossa
Suomalaisen työn liitossa on toteutettu vuoden alussa organisaatiouudistus ja tehty esihenkilönimityksiä. Uudella organisaatiorakenteella haemme vauhtia liiton uudelle strategialle ja toimintatavoille.
Kotimaisessa mediakentässä on paljon puolustettavaa
Suomalaisen työn liitto on mukana Kärkimedian, Uutismedian ja Journalistiliiton yhteisessä kampanjassa, joka haluaa muistuttaa kotimaisen uutismedian roolista. Sanomalehtiin mainostilaa myyvän Kärkimedian käynnistämä kampanja puhuttelee etenkin mainostajia.
Taide ja toiveikkuus antavat keinoja arkeen – näin pysymme järjissämme tässä ajassa
Miten jaksaa muuttuvassa maailmassa, kun synkät uutiset taloudesta, yhteiskunnasta ja ympäristöstä aiheuttavat ahdistusta? Suomalaisen työn liiton syysseminaarissa Suomen Kansallisteatterissa haettiin työkaluja tähän niin taiteesta kuin ihmisten välisistä kohtaamisista.
Vuoden Designteko 2023 hyvinvointiteknologiaa valmistavalle Neurosonicille
Design from Finland -merkin Vuoden Designteko 2023 -tunnustus myönnettiin Oy Neurosonic Finland Ltd:lle. Neurosonic valmistaa hyvinvointiteknologiaa kehon ja mielen tasapainon edistämiseksi. Vuoden Designteko -tunnustus myönnetään suomalaiselle yritykselle, joka on hyödyntänyt muotoilua liiketoiminnassaan. Muita palkintokriteereitä ovat muun muassa toimivuus arjessa ja omaperäisyys.
Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 1.12. – Suomalaiset haluaisivat toimia vastuullisesti ja tukea kotimaisuutta
Jo perinteeksi muodostunut Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee jälleen suomalaisia joulukuun ensimmäisenä perjantaina. Jatkuvien kriisien keskellä kuluttajat ovat valintojen edessä: missä tilanteessa panostaa laatuun ja missä puolestaan säästää? Valitako vastuullisemmin ja mistä ylipäänsä tietää, mikä on vastuullinen valinta?
Joka kolmas suomalainen kertoo muuttaneensa jouluviettotapojaan vastuullisempaan suuntaan, ruoka ja yhdessäolo edelleen tärkeintä
Joulunvieton vastuullisuudesta ja joululahjojen alkuperästä ollaan tänä jouluna tarkkoja. Jo yli kolmannes suomalaisista kertoo tekevänsä joululahjahankintansa kotimaisista verkkokaupoista. Niin ikään kolmannes korostaa joulun vietossa vastuullisuutta, ja suurin osa suomalaisista pitää joululahjojen hankinnassa tärkeänä niiden alkuperää. Joulu merkitsee suomalaisille kuitenkin ennen kaikkea yhdessäoloa jouluruuan äärellä.