- Suomi
Valitse työtä Suomeen – Avainlippu, Design from Finland, Yhteiskunnallinen Yritys
Perinteeksi muodostunut Valitse työtä Suomeen -päivä puhuttelee jälleen suomalaisia joulukuun ensimmäisenä perjantaina. Suomalaiset arvostavat entistä enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita ja yhdistävät niihin useimmiten laadun ja luotettavuuden. Tiedot käyvät ilmi Suomalaisen työn Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksesta.
Valitse työtä Suomeen -päivä 5.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Teemapäivänä on hyvä pysähtyä miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia, sekä mitä yksittäinen kuluttaja voi omien kykyjensä mukaisesti tehdä edistääkseen suomalaisten työllisyyttä. Jokainen valinta vaikuttaa ja myös pienillä teoilla on merkitystä.
”Suomalaiset ymmärtävät kotimaisten valintojen vaikutukset varsin hyvin, sillä peräti kolmelle neljästä suomalaisesta kotimaisuus on tärkeä arvo ostopäätöstä tehtäessä. Erityisen ilahduttavaa on se, että jopa nuorille kotimaisuus merkitsee tuotteissa ja palveluissa paljon, sillä kaksi kolmesta 18–35 -vuotiaasta sanoo suomalaisuuden olevan tärkeä tekijä ostopäätöstä tehdessä”, kertoo markkinointipäällikkö Niina Ollikka Suomalainen työ ry:stä. ”Se on hieno viesti näin Avainlipun 60-vuotisjuhlavuonna”, Ollikka summaa.
Kotimaisuus vahvistaa luottamusta ja taloutta
Kotimaisiin Avainlippu-tuotteisiin ja -palveluihin liitetään vahvasti laatu, luotettavuus ja turvallisuus, ja ne herättävät myös isänmaallisuuden tunteita.
”Tutkimuksessa vastaajat nostivat esiin erityisesti luottamuksen kotimaisiin Avainlippu-tuotteisiin ja -palveluihin. Viisaiden valintojen taustalla korostuu luottamus talouteen, yhteiskuntaan ja yritysten toimintaan. Kotimaisuus, työllistävä vaikutus sekä verojen maksaminen Suomeen ovat tekijöitä, jotka vahvistavat suomalaisten kuluttajien luottamusta”, sanoo Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Lähes puolet kuluttajista, 47 prosenttia, uskoo suomalaisuuden merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. He näkevät, että kotimaisia tuotteita ja palveluja valitsemalla voidaan tukea Suomen taloutta ja työllisyyttä.
#ValitseTyötäSuomeen
Tutustu tutkimuksen tuloksiin tästä.
Suomalainen työ ry teetti Aula Research Oy:llä Avainlippu 60 vuotta -tutkimuksen keväällä 2025. Tutkimukseen vastasi 2048 suomalaista ja 681 yrityspäättäjää koko Suomesta. Tutkimus toteutettiin sähköisinä kyselyinä Aula Researchin kuluttajapaneelissa ja yrityspäättäjärekisterissä 10.-23.2.2025. Lisäksi tehtiin fokusryhmähaastattelut alle 35-vuotiaiden ja yli 35-vuotiaiden 10-henkisille ryhmille.
Lisätietoja:
Niina Ollikka, markkinointipäällikkö, Suomalainen työ ry, p. 040 674 8773 niina.ollikka@suomalainentyo.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalainen työ ry, p. 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi
Suomalainen työ ry:n päätehtävä on pitää huolta, että suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan. Yhdistys hallinnoi Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkejä ja toimii kotimaisen työn asiantuntijuutta ja työpositiivisuutta edistävänä äänenä. www.suomalainentyo.fi
Lue lisää uutisia
JR-Tools Oy palkittiin Vuoden kiertotalousteko Keski-Suomessa -kilpailussa
Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit