Siirry sisältöön

Veken kaluste taklaa suomalaisten sisustushaasteita

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Ranualta lähtöisin olevassa Veken kalusteessa uskalletaan kokeilla rohkeasti uutta eikä pelätä epäonnistumisia. Avainlippu auttaa yritystä erottumaan suomalaisella palvelulla. 

Veken ensimmäinen liike avattiin pian 1990-luvun laman jälkeen. Firman matkalla on ollut monia haastavia tilanteita. Miten tämä näkyy yrityksen kulttuurissa ja mitä opittavaa siinä voisi olla muille, markkinointi- ja brändijohtaja Sanna Huovinen?

Me teemme asioita rohkeasti, kokeillen ja oppien, emmekä jää paikoillemme. Välillä tulee tietysti myös epäonnistumisia, mutta ne ovat mahdollisuuksia uuden oppimiseen. Uskallusta kokeilla ja jatkaa sinnikkäästi eteenpäin tarvitaan kaikessa yritystoiminnassa!

Veijo Ranua perusti ensimmäisen myymälän Ranualle vuonna 1995. Jo avajaisissa hän puhui vähän hullunrohkeasti Lapin valloituksesta ja Veke lähti myös verkkokauppaan ensimmäisten joukossa. Vielä silloin kilpailijat naureskelivat ajatukselle sohvien myymisestä verkossa. Tänä päivänä veke.fi on yksi Suomen suurimmista huonekalujen ja sisustustuotteiden verkkokaupoista. Lisäksi palvelemme asiakkaitamme viidessä myymälässä ja yritysmyynnissä valtakunnallisesti.

Veken Kaluste Oy:n markkinointi- ja brändijohtaja Sanna Huovinen.

Mikä merkitys Avainlipulla on Veken kalusteelle?

Meidän palvelullamme on ollut Avainlippu vuodesta 2022. Se on selkeä ja yksinkertainen tapa viestiä, että olemme suomalainen yhtiö. Avainlippu on tunnettu merkki, se lisää luottamusta meihin sekä viestii työllistämisestä Suomessa. Me haluamme erottua muiden alan yritysten joukossa persoonallisella valikoimalla ja hyvällä suomalaisella asiakaspalvelulla. Myös verkkokaupallamme on Avainlippu-merkki.

Mitä hyötyjä Avainlippu on tuonut teille? 

Bränditutkimuksemme mukaan tieto kotimaisuudestamme on vahvistunut. Myös suomalaisten toimijoiden yhteydenotot ovat lisääntyneet ja meitä on kysytty mukaan erilaisiin hankkeisiin. Verkostojen vahvistuminen on yksi Avainlipun tuomista hyödyistä.

Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että palvelun kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Paljonko Vekellä on?

Omistuksemme on 100-prosenttisesti suomalainen ja kaikki toimintamme on Suomessa. Meillä on kaksi varastoa ja viisi myymälää, verkkokauppa sekä asiakaspalvelu ja tuotekehitys Suomessa. Kaikkiaan työllistämme noin 100 kaupan ammattilaista Suomessa. Valikoimassamme on tuotteita niin Suomesta kuin maailmalta, mutta yksi meille erityisen tärkeä kokonaisuus ovat omat Ranualla valmistetut mäntyhuonekalumme.

Millainen merkitys teille on suomalaisuudella ja sillä, että te työllistätte Suomessa?

Veken juuret ovat Ranualla Lapissa. Suuri osa henkilöstöstämme työskentelee siellä edelleen ja sitä kautta Vekellä on iso merkitys paikkakunnan elinvoimaisuudelle. Suomalaisuus on meille tärkeää myös palvelumme ja valikoimamme kehittämisessä. Huonekalualalla on paljon ulkomaisia kilpailijoita. Me ymmärrämme suomalaisia, suomalaisten kotien tarpeita ja sitä, miten erityinen paikka koti on suomalaisille.

Mihin Avainlippua tarvitaan? Mistä se mielestäsi viestii?

Globaalissa maailmassa se on helppo tapa viestiä suomalaisuudesta, laadusta ja kotimaisesta työstä. Jo nopealla vilkaisulla se auttaa kuluttajaa erottamaan suomalaisen tuotteen tai palvelun.

Mikä on henkilökohtainen suhteesi Avainlippuun? 

Avainlippu saa minut ajattelemaan tarinaa tuotteen takana. Työpaikkaa hakiessani minulle oli tärkeä asia, että Vekellä on Avainlippu. 

Lempi Avainlippu-tuotteesi?

VM Carpetin matot. Olen aina pitänyt niistä ja ostan niitä kotiini. Ne ovat laadukkaita, suomalaiseen sisustukseen sopivia ja kestäviä. Toinen suosikkini on oman mallistomme Ranualla valmistettu modulaarinen hyllysarja Askel, joka kasvaa käyttäjän tarpeiden mukana. 

Liisa-kerrossänky vauhditti aikanaan Veken kalusteen verkkokaupan kasvuun. Mikä on tämän päivän Liisa-kerrossänky?

Vuonna 2022 aloitettu Veken omien mäntyhuonekalujen tuotanto on lähtenyt hyvin käyntiin. Taimi-tuotesarja lähti liikkeelle sisustusharrastaja Linda Viipurin tuunaamasta senkistä. Some-julkaisun nähtyään Veken toimitusjohtaja Markus Ranua ehdotti Lindalle tuotteen kaupallistamista yhdessä. Senkistä kasvoi kokonainen tuotesarja. Se valmistetaan täysin puusta ja raaka-aineena on laadukas ja vähäoksainen pohjoisen mänty. 

Millainen tyyli tai sisustus kiinnostaa asiakkaita juuri nyt?

Huonekaluissa kiinnitetään yhä enemmän huomioita siihen, miltä ne tuntuvat, ei vain ulkonäköön. Suomalaiset haluavat luoda hyvän olon tiloja. Suosittuja ovat puumateriaalit, kasvit, orgaaniset muodot, pinnoissa kohokuviot ja tekstuurit. Värejä käytetään jo rohkeammin seinillä valkoisen sijasta ja myös yksittäisissä tuotteissa, kuten vaikkapa sohvissa, nojatuoleissa, puutarhakalusteissa ja tekstiileissä.

Tunnette suomalaisten sisustushaasteet. Mitä ne ovat?

Ne liittyvät usein arjen toimivuuteen. Vaikkapa siihen, miten eteisestä saadaan toimiva tai mitkä ovat hyviä ratkaisuja lastenhuoneen säilytykseen. Lisäksi mietityttää tuotteiden, kuten vaikkapa sohvan, maton tai eri värien, yhdistäminen tasapainoiseksi kokonaisuudeksi.

www.veke.fi

 
Teksti: Anna Niemelä
Kuvat: Veken Kaluste

Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.

Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.

Lisää uutisia Avainlipusta

Artikkelikuvassa 2MT-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta.
Uutiset

Luotettavia IT-palveluita sote-alan ammattilaisille    

Hyvinvointialueille it-palveluita tuottavan 2M-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta uskovat, että suomalaisuuden ja Avainlipun merkitys kasvaa entisestään.
Uutiset

Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa

Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja…
Uutiset

Veken kaluste taklaa suomalaisten sisustushaasteita

Ranualta lähtöisin olevassa Veken kalusteessa uskalletaan kokeilla rohkeasti uutta eikä pelätä epäonnistumisia. Avainlippu auttaa yritystä…
Suomalainen työ