- Suomi
Design from Finland
Helsingin Eteläsatamaan nouseva Arkkitehtuuri- ja designmuseo tavoittelee paikkaa kansainvälisten huippumuseoiden joukossa. Kaiken kokoiset yritykset voivat aloittaa yhteistyön museon kanssa jo rakennusvaiheessa.
Suomi on arkkitehtuurin ja muotoilun suurmaa, mutta meiltä on puuttunut toimija, joka vastaisi kasvavaan kansainväliseen kiinnostukseen. Tähän tarpeeseen nousee Helsingin Eteläsatamaan rakennettava Arkkitehtuuri- ja designmuseo, jonka ovet avautuvat vuonna 2030.
”Merkittävintä mielestäni on, ettei kyse ole vain museosta, vaan siitä, mitä se mahdollistaa ympäristössään ja vaikutuspiirissään. Museo on Suomelle huikea luovan toiminnan, talouden, matkailun, palvelujen, yhteisöjen ja yritysten kirittäjä”, museonjohtaja, toimitusjohtaja Pilvi Kalhama sanoo.

Museorakennuksen tavoitteet ovat kunnianhimoiset. Se haluaa nousta kansainväliseksi esikuvaksi korkeatasoisessa suunnittelussa, toteutuksen laadussa ja kestävässä rakentamisessa. Tavoitteena on ylittää olemassa olevat standardit innovatiivisilla tavoilla. Tätä konkretisoi esimerkiksi arkkitehtuurikilpailun voittaneen JKMM Arkkitehtien suunnitelma toteuttaa rakennuksen tiiliverhoilu kierrätystiilillä.
Rakennus ylittää standardit
”On kutkuttavaa ajatella, minkälaisia historian kerrostumia ja tarinoita uuden rakennuksen materiaali itsessään kantaa mukanaan”, Kalhama toteaa.
Arkkitehtuurikilpailu toteutettiin kansainvälisenä ja anonyymina. Yli 600 ehdotuksesta tuomaristo valitsi viisi finalistia, jotka kehittivät ehdotuksiaan asiantuntijoiden palautteen pohjalta.
Tuomariston yksimielisen päätöksen jälkeen voittajaksi paljastui suomalainen JKMM Arkkitehdit. Valinnan perusteena olivat arkkitehtoniset ja kaupunkikuvalliset ansiot, sen kyky vastata museon kunnianhimoiseen toiminnalliseen visioon, saavutettavuuden sekä kestävän rakentamisen ratkaisut.
Museo mahdollistaa uudenlaisen kokemuksen
Museon merkitys ei kuitenkaan rajoitu vain rakennukseen. Se on luovan toiminnan vauhdittaja laajemminkin. Uudistuva museo tarjoaa kokemuksia ja vuorovaikutusta eri yleisöille: lapsille, nuorille, senioreille, opiskelijoille ja matkailijoille.
”Haluamme muotoilla museokokemuksesta kokonaisvaltaisen, innostavan ja elämyksellisen. Tilojen perinteisiä funktioita uudistetaan. Uutta rakennustamme kiertää ulkogalleria, joka lienee ainutlaatuinen maailmassa. On mielenkiintoista nähdä, mitä mahdollisuuksia se tuo ja miten siinä onnistutaan meidän ilmastossamme. Kokemuksesta tulee taatusti ainutlaatuinen”, Kalhama kuvaa.
Kehittämistyöhön osallistetaan myös yleisöjä. Esimerkiksi nykyisessä museossa järjestettävässä Torille!-näyttelyssä kerätään ihmisten toiveita ja ideoita, jotka välitetään pääsuunnittelijoiden käyttöön. Yleisö voikin tässä vaiheessa vaikuttaa rakennuksen suunnitteluun.
Katse myös pitkälle tulevaisuuteen
Kalhama muistuttaa, että arkkitehtuurin ja muotoilun historiamme on maailmanlaajuisesti vaikuttava. Nyt ainutlaatuiset kansalliset kokoelmat saadaan esille, rakennetaan kansainvälistä vuoropuhelua ja luodaan uudistunut museokokemus.
”Toivon, että 50 vuoden päästä nähdään, kuinka museo on onnistunut kuljettamaan alaa eteenpäin, historiaansa uudistaen.”
Yritykset voivat tulla mukaan hankkeeseen monin tavoin. Yhteistyömalleja on kehitetty erikokoisia yrityksiä varten, ja lisäksi tarjolla on yksilöllisesti räätälöityjä kumppanuuksia.
”Kutsumme kaiken kokoiset yritykset mukaan yhteistyöhön ja kumppaneiksi rakentamaan museon kanssa vaikuttavaa tulevaisuutta. Olemme miettineet erilaisia malleja eri yritysten tarpeisiin, mutta aina on tilaa myös yksilöllisesti suunnitellulle yhteistyölle”, Kalhama sanoo.
Teksti: Anna Niemelä
Lisää uutisia
JR-Tools Oy palkittiin Vuoden kiertotalousteko Keski-Suomessa -kilpailussa
Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit