Siirry sisältöön

Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.

Kuvassa Niina Ollikka

Niina Ollikka

Valitse työtä Suomeen – Avainlippu, Design from Finland, Yhteiskunnallinen Yritys

Valitse työtä Suomeen -kampanjan tarkoituksena on nostaa kotimaisen työn arvostusta ja muistuttaa, miten suuri merkitys kotimaisilla kulutusvalinnoilla on Suomen taloudelle ja kansalaisten hyvinvoinnille. Yrityksille päivä on oiva hetki markkinoida omia tuotteita ja palveluita sekä tuoda esiin niiden takana olevia ihmisiä.

Mitä epävakaammat ajat, sitä tärkeämpää on vahva ja elinvoimainen kotimainen kansantalous. Valitse työtä Suomeen -päivä haluaa nostaa esiin suomalaisten työntekijöiden ja yritysten työtä ja osaamista, sekä muistuttaa kuluttajia kotimaisten valintojen vaikutuksesta sekä talouden että yksilön hyvinvoinnille.

Aula Researchin tutkimuksen (2025) mukaan 74 prosenttia suomalaisista sanoo suomalaisuuden vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä. Yrityspäättäjistä peräti 83 prosenttia pitää tärkeänä tuotteiden ja palveluiden suomalaisuutta. Suomalainen työ haastaakin meitä kaikkia valitsemaan ja ostamaan yhden päivän aikana kotimaisia tuotteita ja palveluita. 

Monille yrityksille Valitse työtä Suomeen -päivä on ollut erinomainen myyntipäivä. Yhä useampi yritys on hyödyntänyt kampanjaa kaupallisesti. Monet ovat tehneet kohderymiä puhuttelevia tarjouskampanjoita sekä kotiuttaneet tarjouksiaan päivän teemaa ja aineistoja hyödyntäen. Teemapäivänä on myös hyvä nostaa esiin suomalaisesta työstä kertovia Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkejä.

Etenkin näin Avainlipun 60-vuotisjuhlavuonna Avainlippua kantavien yritysten kannattaa tuoda esiin tuotteitaan, palveluitaan ja verkkokauppojaan Valitse työtä Suomeen -päivänä. Päivä on omiaan kertomaan luotettavasti suomalaisesta työstä, jota Avainlippu on ilmentänyt jo 60 vuoden ajan.

Lisäksi myös muut merkit, kuten Hyvää Suomesta, Kotimaista ja Sirkkalippu kertovat siitä, että tuote on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa.

Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään joulusesongin alkaessa, viikko Black Fridayn jälkeen. Kampanjan tarkoituksena ei ole lietsoa ihmisiä ostohysteriaan eikä turhaan kuluttamiseen, vaan kiinnittää huomiota vastuullisiin valintoihin ja niiden vaikutuksiin. Suomalaiset tuotteet ja palvelut ovat pääasiassa laadukkaita, turvallisia ja kestäviä. Ympäristö kiittää, kun raaka-aineresursseja ei tuhlata ja kuljetusmatkat ovat lyhyitä. Lisäksi suomalainen työlainsäädäntö varmistaa sen, että työ tehdään inhimillisissä, reiluissa olosuhteissa ja siitä maksetaan asianmukainen korvaus.

Suomalaisten työntekijöiden ja yritysten laadukas työ ja hyvä työkulttuuri ansaitsee tunnustuksensa. Pienillä, yksinkertaisilla valinnoilla voi olla moninkertainen vaikutus, joka näkyy yritysten ja yksilöiden hyvinvointina.

Valitse työtä Suomeen on Suomalainen työ ry:n järjestämä kampanja. Päivä tunnettiin aiemmin nimellä Osta työtä Suomeen. Kampanja järjestetään nyt yhdettätoista kertaa, perjantaina 5.12.2025. Kampanjan tunnus sosiaalisessa mediassa on #valitsetyötäsuomeenpäivä.

Aula Researchin Avainlippu 60 vuotta -tutkimus (2025). N=2048 suomalaista ja 681 päättäjää.

Lisätietoja:

Niina Ollikka, markkinointipäällikkö
niina.ollikka@suomalainentyo.fi, p. 040 674 8773

Lue lisää uutisia

JR-Toolsin Pasi Rönn ja Veli-Matti Uusitalo voittamansa kiertotalouspalkinnon kanssa
Uutiset

JR-Tools Oy palkittiin Vuoden kiertotalousteko Keski-Suomessa -kilpailussa

Suomen suurin metalliteollisuuden lastuavien erikoistyökalujen valmistaja ja jälleenmyyjä JR-Tools Oy on palkittu Vuoden kiertotalousteko Keski-Suomessa…
Uutiset

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta. Tuotteet ja palvelut, joille merkki on myönnetty,…
Uutiset

Uusia Yhteiskunnallinen Yritys -merkkejä myönnetty

Suomalainen työ ry:n Yhteiskunnallinen Yritys -merkkitoimikunta on myöntänyt uusia merkkejä yritysten käyttöön.
Suomalainen työ