Siirry sisältöön

Suomalaisuus puhuttelee Kiillon asiakkaita

Anssi Asikainen, Kiilto Oy:n toimitusjohtaja

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Kiillon missiona on luoda hyvinvointia puhtaudesta ja rakentaa kestävämpää tulevaisuutta. Vuonna 1919 perustettu perheyritys on kasvanut kansainväliseksi konserniksi, jolle suomalaisuus on vahva valtti.

Mistä lähtien Kiillolla on ollut Avainlippu, Kiilto Oy:n toimitusjohtaja Anssi Asikainen?

Ainakin vuodesta 2011 alkaen.

Mikä merkitys sillä on ollut teille?

Kiilto on yli satavuotias yritys. Meillä on työntekijöitä yhdeksässä maassa, mutta Kiilto tunnetaan nimenomaan suomalaisena yrityksenä. Käytämme Avainlippua erittäin laajasti kaikilla neljällä liiketoiminta-alueellamme, jotka ovat rakentaminen, teollisuuden liimat ja palonesto, ammattihygienia ja kuluttajatuotteet, jotka ovat suomalaisille ehkä tutuimpia Kiilto-tuotteita. Avainlippu-tuotteita valmistetaan Turun, Hankasalmen ja Lempäälän tehtailla. Avainlippu-brändejämme ovat Kiilto, Kiilto Pro, Erisan ja Linna.

Onko Avainlippu tuonut teille taloudellista hyötyä? Millaista?

On mahdoton eritellä, paljonko Avainlippu on tuonut taloudellista hyötyä. Suomalaisuus on vahva valtti paitsi Suomessa, myös kansainvälisille operaatioillemme Itämeren ympäristössä. Se viestii suomalaisuuteen selkeästi liitettävästä korkeasta laadusta ja luotettavuudesta, ja Avainlippu-merkki viestittää tuotteen alkuperän erittäin selvästi. Työskentelin Ruotsin organisaatiossamme muutamia vuosia, ja huomasin, miten suuressa arvossa suomalaisuus on erityisesti laatu- ja luotettavuusmielessä.

Mitä muuta kuin taloudellista hyötyä Avainlippu on tuonut?

Nostaisin esiin työnantajamielikuvan. Uskon, että on paljon osaajia, joita suomalaisuus puhuttelee. Lisäksi meille erittäin tärkeä asia on vastuullisuus. Uskon, että Avainlippu luo myös vastuullisuusmielikuvaa, johon liittyy sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu ja joka on erittäin korkealla tasolla sidosryhmiemme mielikuvassa.

Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Paljonko Kiillolla on?

Meillä on kymmeniä Avainlippu-tuotteita. Kun tuotteet on valmistettu Suomessa ja suuri osa raaka-aineista on Suomesta, niin erittäin korkea se on, mutta en osaa sanoa tarkasti.

Millainen merkitys teille on suomalaisuudella ja sillä, että te työllistätte Suomessa?

On ylpeydenaihe saada työskennellä suomalaisten tuotteiden parissa ja kuitenkin kansainvälisesti. Minun historiani Kiillossa ulottaa vuoteen 1998 ja olen työskennellyt Avainlippu-tuotteiden parissa jo ennen Kiilto-aikaa. Vastuullisuus linkittyy vahvasti suomalaisuuteen ja tietysti Kiillon upea tarina yli sadan vuoden takaa. Suomalaisuus on sisäänrakennettu Kiiltoon. Suomen lippu löytyy jopa logostamme.

Mihin Avainlippua tarvitaan? Mistä se mielestäsi viestii?

Moni yritys ja kuluttaja pitää tuotteen suomalaisuutta tärkeänä asiana. Se takaa, että tuote on vastuullisesti valmistettu ja luo hyvinvointia nimenomaan Suomeen.  Se ei tietenkään tarkoita sitä, että tuotteen toimivuus tai laatu eivät olisi huipputasolla, vaan suomalainen alkuperä on monia puhutteleva lisäetu.

Miten Avainlipun viestit sopivat yrityksenne arvoihin ja miten toteutatte omia arvojanne arjessa ja valinnoissanne?

Puhumme kulttuurin kulmakivistä. Ympäristöjohtajuustavoite yhtenä kulttuurimme kulmakivenä sopii erinomaisesti yhteen Avainlipun viestimän suomalaisuuden kanssa. Yksi kulmakivemme on ”Sinä voit vaikuttaa”, ja se sopii hyvin myös meihin kiiltolaisiin myös kuluttajina eli Avainlipputuotteiden ostajina. Arjen valinnoillamme vaikutamme Suomen ja suomalaisten hyvinvointiin ja tulevaisuuteen.

Mitä ajattelet Avainlippu-merkin tulevaisuudesta?

Uskon, että Avainlippu on vahvasti myös tulevaisuutta.

Mikä on henkilökohtainen suhteesi Avainlippuun? Pyritkö ostamaan Avainlippu-tuotteita aina kun mahdollista?

Se on ehdottomasti tärkeä valintakriteeri. Haluan omilla valinnoillani edesauttaa sitä, että suomalainen hyvinvointi kehittyy.

Lempi Avainlippu-tuotteesi?

Keltainen Helkaman Jopo-polkupyörä, jolla ajelen mökillä.

Mikä tekee Kiillosta Kiillon?

Kiiltolaiset. Meillä on vahva yhteishenki ja tahto pyrkiä aina tekemään asiat hieman paremmin kuin aikaisemmin. Tämä pätee niin asiakaspalveluun, tuotekehitykseen kuin ympäristöystävällisyyteen. Meidän olemassaolomme nojaa siihen, että rakennamme kestävää tulevaisuutta ja luomme hyvinvointia puhtaudesta.

Kiillon tarina alkoi 1919 Tampereen Pispalassa hiusvesi- ja kenkäplankkitehtaassa. Mikä merkitys tällä historialla on yrityksellenne?

Kiillon yli satavuotias historia on meille suuri voimavara ja ylpeyden aihe. Se muistuttaa meitä siitä, mistä olemme lähteneet. Kiilto oli pieni, paikallinen yritys, ja se on kasvanut kansainväliseksi konserniksi. Alku Pispalan hiusvesi- ja kenkäplankkitehtaana kertoo rohkeudesta yrittää, uudistua ja vastata aikakauden tarpeisiin. Sama yrittäjähenkisyys ja kyky muuntautua ohjaavat meitä yhä tänäkin päivänä.

Kiillon tuotevalikoima laajenee koko ajan. Millainen yritys olette vuonna 2080, johon asti visionne ulottuu?

Olemme sitoutuneet tekemään kestävää liiketoimintaa pitkällä aikavälillä, ja visiomme kuvastaa juuri tätä. Jotta voimme viedä koko toimialamme kehitystä eteenpäin, tavoittelemme markkinajohtajuutta. Luomme missiomme mukaisesti hyvinvointia puhtaudesta ja rakennamme kestävää tulevaisuutta.

Mikä on tällä hetkellä myydyin tuotteenne?

Suomen markkinoilla myytävä Kiilto Kerafiber -vedeneriste, joka vietti hiljattain 25-vuotispäiviään. Se on osaamisemme ytimessä, osa märkätilajärjestelmää. Se on tietysti myös Avainlippu-tuote.
 
Teksti: Kati Haapakoski  
Kuva: Kiilto Oy


Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.

Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.

Lisää uutisia Avainlipusta

Artikkelikuvassa 2MT-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta.
Uutiset

Luotettavia IT-palveluita sote-alan ammattilaisille    

Hyvinvointialueille it-palveluita tuottavan 2M-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta uskovat, että suomalaisuuden ja Avainlipun merkitys kasvaa entisestään.
Uutiset

Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa

Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja…
Uutiset

Veken kaluste taklaa suomalaisten sisustushaasteita

Ranualta lähtöisin olevassa Veken kalusteessa uskalletaan kokeilla rohkeasti uutta eikä pelätä epäonnistumisia. Avainlippu auttaa yritystä…
Suomalainen työ