- Suomi
Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu
Avainlippu-merkin lailla 60-vuotisjuhliaan viettävä Lambi on yksi Suomen rakastetuimmista brändeistä. Kotimaiset Lambi-tuotteet valmistetaan Mäntän pehmopaperitehtaalla.
Metsä Tissuen markkinointijohtaja Katariina Kukkonen, mistä lähtien Lambilla on ollut Avainlippu-merkki?
Vuodesta 2013 lähtien. Olemme Avainlipun ikätoveri, sillä Lambikin täyttää tänä vuonna 60 vuotta.
Mikä merkitys sillä on ollut teille?
Avainlippu on meille tärkeä laadun symboli. Se ei ole mikä tahansa merkki, vaan lupaus kotimaisuudesta. Lambi-pehmopaperit valmistetaan suomalaisesta raaka-aineesta Mäntässä. Olemme sitoutuneet tukemaan suomalaista työtä. Se on meille ylpeyden aihe.
Onko Avainlippu tuonut teille taloudellista hyötyä?
Suoraa rahallista arvoa on vaikea laskea. Mutta iso mielikuvallinen hyöty siitä on. Avainlippu on tapa erottautua. Avainlipun avulla voimme kertoa, että tuote on tehty Suomessa. Se tuo arvoa tuotteelle. Suomalaiset arvostavat kotimaista työtä ja ovat valmiita maksamaan siitä.
Mitä muuta hyötyä Avainlipusta on?
Se tukee meitä viestimään vastuullisuudesta ja sitoutumisesta ympäristöystävälliseen, kotimaiseen tuotantoon.
Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Paljonko Lambilla on?
Lähes sata. Lambi on Metsä Tissuen ainutlaatuisen kotimaisen arvoketjun lopputulos. Raaka-aine on lähtöisin suomalaisten metsänomistajien metsistä. Sieltä saadusta ensikuidusta valmistetaan sellua, joka viedään Mäntän paperitehtaalle, missä Lambi valmistetaan. Sieltä se kuljetetaan kotimaisten kuljetusyhtiöiden avulla suomalaisten kauppojen hyllyille. Ketju mahdollistaa tuotteen jäljitettävyyden, luotettavuuden, laadun ja saatavuuden.
Millainen merkitys teille on suomalaisuudella ja sillä, että työllistätte Suomessa?
Meille on tärkeää, että tuotteemme valmistetaan kotimaassa, lähellä kuluttajia, ja tämä luo Suomeen työpaikkoja. Sitoutumisestamme kertoo, että meillä on käynnissä 100 miljoonan euron investointiohjelma Mäntän tehtaaseen. Investointi varmistaa sen, että Mäntässä tehdään pehmopaperia tulevaisuudessakin. Tehdas työllistää tällä hetkellä yli 400 ihmistä.
Paikallinen valmistus on meille tärkeää myös ympäristön kannalta. Pehmopapereita ei kannata kuljettaa kaukaa taloudellisesti eikä ympäristösyistä, ja meillä on vahvaa osaamista ja uudistuva tehdas tuottamaan papereita Suomen markkinoille paikallisesti.
Mihin Avainlippua tarvitaan? Mistä se mielestäsi viestii?
Vuonna 2024 teimme tutkimuksen, jossa selvitimme, mitkä seikat ovat kuluttajille tärkeitä pehmopaperin valinnassa. Kotimaisuus oli kolmanneksi tärkein valintakriteeri heti hinnan ja laadun jälkeen. Yli 40 prosenttia kuluttajista pyrkii aina ostamaan kotimaista vessapaperia ja yli 70 prosenttia kiinnittää huomioita pehmopapereiden kotimaisuuteen.
Ajattelen niin, että nykypäivän viestitulvassa, jossa on vaikea tietää mihin voi luottaa, Avainlippu on nopea ja luotettava tapa kommunikoida suomalaisuudesta.
Mitä ajattelet merkin tulevaisuudesta?
Uskon, että sen merkitys korostuu. Mitä enemmän vastuullisuusviestintää säädellään EU:ssa, sitä enemmän riippumattomien merkkien, kuten alkuperämerkin, merkitys korostuu. Kuluttajat tarvitsevat luotettavia ja helposti ymmärrettäviä merkkejä, jotka helpottavat heidän valintojaan.
Ostatko itse Avainlippu-tuotteita?
Kyllä. Minulle kotimaisuus on yksi tärkeimmistä ostokriteereistä.
Lempi Avainlippu-tuotteesi?
Jos saa vähän vetää kotiinpäin niin yksi suosikeistani on Lambi Home Towel -talouspaperiarkit. Lambi Home Towel -pakkaus vastaa kahta talouspaperirullaa. Arkki on helppo ottaa pakkauksesta yhdellä kädellä, joten sitä on näppärä käyttää. Pikkulapsiperheiden pelastus tai vaikkapa veneeseen, mökille tai asuntoautoon!
Miten niinkin tylsästä tuotteesta kuin vessapaperista tehdään kiinnostava?
Kun kyseessä on tuote, jota kaikki käyttävät päivittäin, ei olekaan ihan yhdentekevää, millainen tuote on. Laadukas pehmopaperi on hieno kunnianosoitus suomalaiselle metsälle ja työlle. Pohjoisen metsistä saadaan uusiutuvaa, puhdasta ja laadukasta raaka-ainetta, josta tehdään osaavin käsin korkealaatuista paperia.
Vessapapereita on tarjolla jos jonkinlaista ja hyllyrivistä on vaikea erottautua. Miksi kuluttajan pitäisi valita juuri Lambia?
Meillä on haastava kategoria, koska vessapaperihyllyllä ei tosiaan vietetä aikaa. Silloin tuttuus on valttia. Lambi on rakastettu brändi. Lambi-lammas on kaikille tuttu. Kuluttajien ei tarvitse katsoa logoa tai tekstiä. He tietävät automaattisesti, että paketissa on Lambia, tuttua Suomessa valmistettua korkealaatuista pehmopaperia.
Teksti: Miia Savaspuro
Kuva: Metsä Tissue
Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.
Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.
Lisää uutisia Avainlipusta
Luotettavia IT-palveluita sote-alan ammattilaisille
Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa