Siirry sisältöön

Jepualta maailmalle – Mirkan taika puree

Kotimaisten valintojen vaikutukset – Avainlippu

Hiomatuotteita ja hiomakoneita valmistavalle Mirkalle hyvä ei riitä. Tuotteiden on oltava erinomaisia. Kansainvälisesti toimivan Avainlippu-yrityksen pääkonttori Jepuan maaseudulla on toimitusjohtaja Stefan Sjöbergin mukaan tärkeä erottautumistekijä. Oletko muuten miettinyt, miksi Mirkan logossa on englanninbuldoggi?

Millainen merkitys Avainlipulla on Mirkalle, toimitusjohtaja Stefan Sjöberg?

Lähes koko tarjoamallamme on Avainlippu, ja se on osa brändiämme. Avainlippu kuvaa suomalaista työtapaa ja arvoja. Meillä on ollut Avainlippu vuodesta 2014.

Asiakkaamme toimivat autojen kolarikorikorjauksessa, teollisuudessa ja rakentamisessa. Kansainväliset asiakkaat haluavat tehdä töitä luotettavien ja johdonmukaisesti toimivien kumppaneiden kanssa. Täällä kotimaassa Avainlippu on hyvä viesti myös työnantajamaineen näkökulmasta. Avainmerkki kertoo, että olemme varma ja vakaa suomalainen toimija.

Mikä on suomalaisuuden merkitys Mirkalle?

Kaikki hiomatuotteemme ja suurin osa hiomakoneistamme kootaan ja valmistetaan Suomessa. Yleensä koneissa käytettävä elektroniikka tulee Aasiasta, mutta me olemme kotiuttaneet kaiken minkä pystymme. Meillä on lyhyt toimitusketju ja partnerimme ovat lähellä.

Työllistämme Suomessa noin 900 henkilöä. Toimimme suurten kaupunkien ulkopuolella. Tuotantoa on Jepualla, Karjaalla Raaseporissa, Pietarsaaressa ja Oravaisissa. Etenkin Uudenkaarlepyyn seudulla meillä on isona työnantajana ja partneriverkostomme kautta tärkeä sosiaalinen merkitys koko alueelle.

Olemme maailman johtava hiomatuotteiden ja -työkalujen valmistaja. Kilpailemme laadulla ja lisäarvolla. Siksi tuotteidemme pitää olla erinomaisia, hyvä ei riitä. Lähtökohtanamme on, että jokainen asia tehdään täydellisesti, emmekä hyväksy kompromisseja. Hiomakoneidemme pitää olla käyttäjille mahdollisimman toimivia. Käyttökokemus muodostuu hyvästä työasennosta, hallitusta tärinästä ja koneen painosta. Meidän valttimme on jo 25 vuotta ollut pölytön hionta. Tarjoamme koko ratkaisun pölyttömään hiontaan tuotteista koneisiin asti.


Yksi Avainlipun myöntämiskriteereistä on, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen pitää olla vähintään 50 prosenttia. Paljonko Mirkalla on?

Tuotteidemme kotimaisuusaste on 53–81 prosentin välillä eli täytämme kriteerin kirkkaasti. Joitakin hiomajyvien mineraaleja ei ole Suomessa, ja osan elektroniikan erikoiskomponenteista hankimme ulkomailta.


Miksi vastuullisuus on teille tärkeää ja miten se näkyy toiminnassanne?

Se on strategiamme avainosa ja yksi kilpailutekijöistämme. Olemme oman alamme vastuullisuuden ja vihreän siirtymän johtava yritys. Hiomatuotteiden valmistus vaatii paljon energiaa, joten energiaratkaisuillamme voimme vaikuttaa kasvihuonepäästöihin Suomessa. Aloitimme systemaattisen vastuullisuustyön ja vihreän siirtymän toimet jo vuonna 2012. Hyödynnämme aurinkoenergiaa ja meillä on ollut oma bioenergialaitos 13 vuotta. Se hyödyntää omaa tuotantojätettämme.


Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Mitä ajattelet Avainlippu-merkin tulevaisuudesta?

Se on tärkeä symboli tulevaisuudessakin. Avainlipulle on tulossa paljon kilpailua ainakin pakkausten tilasta. EU-sääntelyn takia pakkauksissa on muutaman vuoden kuluttua paljon erilaisia pakollisia symboleja ja qr-koodeja. Käytännön haaste on, miten eri merkit näkyvät pakkauksissa. Uskon, että Avainlippu tunnettuna merkkinä tulee pärjäämään.

Toimitusjohtaja Stefan Sjöberg.

Puhutte ”Mirka Magicistä”. Mitä se tarkoittaa ja missä se näkyy?

Mirka on perheomisteinen yritys ja osa KWH-yhtymää. Mirka Magic kuvaa tuotteidemme lisäarvoa eli sitä, että ne ovat odottamattoman hyviä.

Teemme asioita omalla tavallamme. Kannustamme aina asiakkaitamme tulemaan vierailulle Jepualle. Sekin on osa Mirka Magicia. Kaikille jää vierailusta tosi positiivinen mielikuva Mirkasta ja Suomesta.


Logossanne näkyy englanninbuldoggi. Miten juuri tämä koirarotu on valikoitunut käyttöönne ja miksi?

Mirka-nimi tulee hiomapaperista aiemmin käytetystä mirkelipaperi-sanasta. Se on syntynyt saksan schmirgelpapier-sanasta. Vuonna 1943 Mirkan perustaja etsi yritykselle sopivaa symbolia. Tietosanakirjasta löytyi vahva, lojaali ja jämäkkä englanninbuldoggi. Se on näkynyt logossa alusta alkaen.


Mikä asiakkaita kiinnostaa tällä hetkellä hiomatuotteissa?

Hiomatuotteet ovat hyvin teknisiä ja aina pyritään löytämään tehokkain ja paras tuote joka tilanteeseen. Hiomakoneita kehitetään yhä käyttäjäystävällisemmiksi. Uusin Avainlippu-tuotteemme on pakkopyörivä hiomakone. Se on todella voimakas ja sen toimintaa ohjataan ohjelmiston avulla. Koneisiin tulee koko ajan lisää älykkyyttä.

Teksti: Anna Niemelä 
Kuvat: Mirka

Avainlippu täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juttusarjassa esittelemme Avainlipun saaneita yrityksiä.

Katso kaikki Avainlipun saaneet tuotteet ja palvelut merkki- ja yrityshausta.

Lisää uutisia Avainlipusta

Uutiset

Jepualta maailmalle – Mirkan taika puree

Hiomatuotteita ja hiomakoneita valmistavalle Mirkalle hyvä ei riitä. Tuotteiden on oltava erinomaisia. Kansainvälisesti toimivan Avainlippu-yrityksen…
Artikkelikuvassa 2MT-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta.
Uutiset

Luotettavia IT-palveluita sote-alan ammattilaisille    

Hyvinvointialueille it-palveluita tuottavan 2M-IT:n liiketoimintajohtajat Kati Pöllänen ja Marko Ranta uskovat, että suomalaisuuden ja Avainlipun merkitys kasvaa entisestään.
Uutiset

Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa

Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja…
Suomalainen työ