Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään 5.12.

Kymmenettä kertaa järjestettävän kampanjan tarkoituksena on nostaa kotimaisen työn merkitystä ja muistuttaa, miten suuri merkitys kotimaisilla kulutusvalinnoilla on Suomen taloudelle ja kansalaisten hyvinvoinnille. Yrityksille päivä on oiva hetki markkinoida omia tuotteita ja palveluita sekä tuoda esiin niiden takana olevia ihmisiä.

Mitä epävakaammat ajat, sitä tärkeämpää on vahva ja elinvoimainen kotimainen kansantalous. Valitse työtä Suomeen -päivä haluaa nostaa esiin suomalaisten työntekijöiden ja yritysten laadukasta työtä ja muistuttaa kuluttajia kotimaisten valintojen vaikutuksesta sekä talouden että yksilön hyvinvoinnille.

Frankly Partnersin tutkimuksen (2023) mukaan jopa 72 prosenttia suomalaisista suosii suomalaisia tuotteita ja valmistajia ja vielä useampi suomalaisia palveluja ja palveluntarjoajia. Suomalainen työ haastaakin kaikki kuluttajat ostamaan yhden päivän ajan vain kotimaisia tuotteita ja palveluita. Päivä on myös suomalaisille yrityksille erinomainen tapa tuoda esiin omia arvoja ja henkilökuntaa, markkinoida tuotteita ja palveluita, kertoa niiden ostamisen merkityksestä yrityksen menestymiselle sekä kannustaa asiakkaita tekemään vastuullisia ja kestäviä kulutuspäätöksiä.

Monille yrityksille Valitse työtä Suomeen -päivä on ollut vuoden paras myyntipäivä. Yhä useampi yritys onkin hyödyntänyt kampanjaa kaupallisesti. Monet ovat tehneet kohderymiä puhuttelevia tarjouskampanjoita sekä kotiuttaneet tarjouksiaan päivän teemaa ja aineistoja hyödyntäen. Päivä on myös erinomainen tapa tuoda esiin suomalaisesta työstä kertovia Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkejä. Myös muut merkit, kuten Hyvää Suomesta, Kotimaista ja Sirkkalippu kertovat siitä, että tuote on tuotettu, valmistettu ja pakattu Suomessa.

Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään joulusesongin alkaessa, viikko Black Fridayn jälkeen. Kampanjan tarkoituksena ei ole kannustaa ihmisiä ostohysteriaan eikä turhaan kuluttamiseen, vaan kiinnittämään huomiota vastuullisiin valintoihin ja niiden vaikutuksiin. Suomalaiset tuotteet ja palvelut ovat pääasiassa laadukkaita, turvallisia ja kestäviä. Ympäristö kiittää, kun raaka-aineresursseja ei tuhlata ja kuljetusmatkat ovat lyhyitä. Lisäksi suomalainen työlainsäädäntö varmistaa sen, että työ tehdään inhimillisissä, reiluissa olosuhteissa ja siitä maksetaan asianmukainen korvaus.

Suomalaisten työntekijöiden ja yritysten laadukas työ ja hyvä työkulttuuri ansaitsee tunnustuksensa. Pienillä, yksinkertaisilla valinnoilla voi olla moninkertainen vaikutus, joka näkyy yritysten ja yksilöiden hyvinvointina. Jotta hyvä saa palkkansa.

Valitse työtä Suomeen on Suomalainen työ ry:n järjestämä kampanja. Päivä tunnettiin aiemmin nimellä Osta työtä Suomeen. Kampanja järjestetään nyt kymmenettä kertaa, tällä kertaa torstaina 5.12.2024. Sitä voivat viettää kaikki organisaatiot ympäri Suomen – osallistuakseen ei tarvitse olla Suomalaisen työn jäsen. Kampanjan tunnus sosiaalisessa mediassa on #valitsetyötäsuomeenpäivä

Frankly Partners Oy:n Kuluttajapaneelitutkimus 2023 (N=1500).