Siirry sisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia usein meiltä kysyttyihin kysymyksiin seuraaviin aihealueisiin liittyen:


Mikäli jokin asia jää edelleen askarruttamaan, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme.

Hakemuksen käsittely

Miten merkkien käyttöoikeutta haetaan?

Merkin käyttöoikeuden saaminen edellyttää yritykseltä Suomalainen työ ry:n jäsenyyttä. Jäsenhakemus täytetään samalla, kun haetaan merkin käyttöoikeutta.

Lähetämme linkit hakemuksiin sähköpostitse, kun täytät ensin verkkosivuillamme olevan esitietolomakkeen. Autamme tarvittaessa hakemuksen täytössä puhelimitse.

Koska lähetän hakemuksen?

Lähetä merkin käyttöoikeushakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta (kts. kokousaikataulut Avainlippu, kokousaikataulut Design from Finland, kokousaikataulut Yhteiskunnallinen Yritys -merkki), jotta ehdimme käsitellä kokousmateriaalin. Toimikunta aloittaa materiaaleihin tutustumisen viikkoa ennen kokousta.

Toimittamalla hakemuksen meille ajoissa varmistat, että toimikunnan jäsenet ehtivät perehtyä tietoihin ja että hakemus ehtii kokoukseen käsiteltäväksi.

Kuka käsittelee hakemukset ja päättää merkkiluvista?

Jäsenhakemukset käsitellään hallituksen kokouksissa ja merkkien käyttöoikeushakemukset kunkin merkin toimikunnan kokouksissa. Toimikunnat koostuvat eri alojen asiantuntijoista. Käsittelyn jälkeen saat sähköpostitse tiedon, onko hakemuksesi hyväksytty.

Näet kokousaikataulut täältä: Avainlippu, Design from Finland ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkki.

Mistä saan käyttööni merkkien logot ja ohjeet?

Kun hakemuksesi on hyväksytty, ja olet saanut hyväksynnästä ilmoituksen sähköpostitse, kyseiset aineistot avautuvat extranet-jäsenpalveluun. Lataa merkkien viralliset logot eri tiedostomuodoissaan, graafisen ohjeiston, somekuvia, tiedotepohjia ja muita vinkkejä viestintään. Löydät graafiset ohjeet merkkien käyttöön myös täältä.

Extranet-jäsenpalvelusta löydät myös tutkimuksia, ajankohtaisia kampanja-aineistoja, tilaisuuksiemme tallenteita sekä esitysmateriaaleja.

Miten merkkien käyttöä valvotaan?

Jokainen merkki myönnetään tarkkojen kriteeristöjen mukaan. Joka vuosi yritykset ovat velvoitettuja ilmoittamaan Suomalainen työ ry:lle merkkien käyttöön vaikuttavien tunnuslukujen mahdollisista muutoksista. Tarvittaessa käymme yrityksessä paikan päällä tarkistamassa täyttyvätkö kriteerit. Merkkitoimikunnilla on oikeus ottaa merkki yritykseltä pois, jos se rikkoo lakia ja määräyksiä, esim. Valviran lausunnon tai muun viranomaispäätöksen perusteella.

Merkkien käytön valvonnasta huolehtivat myös osaltaan kuluttajat ja kilpailijat, jotka voivat ilmoittaa merkkien väärinkäytöksistä tai epäilystä Suomalainen työ ry:lle. Väärinkäytöksiä ilmenee verrattain harvoin.

Mikäli epäilet väärinkäytöstä, voit ilmoittaa siitä lomakkeella tai asiakaspalvelu@suomalainentyo.fi.

Haetaanko merkkiä yksittäiselle tuotteelle, tuoteryhmälle, palvelulle vai yritykselle?

Avainlippu- ja Design from Finland -merkkejä voit hakea yksittäisille tuotteille, tuoteryhmille tai palveluille. Huomaathan, että Avainlipun kohdalla on tuotteille, palveluille ja verkkokaupoille on omat erilliset hakemuslomakkeet.

Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä haetaan koko yrityksen liiketoiminnalle.

Mitä jos merkkihakemus hylätään?

Jos merkkihakemus hylätään eikä hakemuksessa täyty merkin myöntämiskriteerit, saat tiedon siitä sähköpostitse viimeistään kyseisen merkin toimikunnan kokousta seuraavana arkipäivänä. Organisaatio voi silti pysyä Suomalainen työ ry:n jäsenenä ja hyödyntää yleisiä jäsenetuja, kuten Suomalainen työ ry:n laajaa koulutustarjontaa ja verkostoitumismahdollisuuksia muiden jäsenyritysten kanssa. Jos merkkihakemus hylätään eikä organisaatiolla ole muita voimassaolevia merkin käyttöoikeuksia tai muita merkkihakemuksia vireillä, kysymme organisaatiolta, haluaako tämä jatkaa jäsenenä.

Merkkien voimassaolo ja merkin käyttöoikeusmaksut

Miten pitkään merkin käyttöoikeus on voimassa?

Design from Finland-, Avainlippu- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien käyttöoikeudet ovat jatkossa toistaiseksi voimassa, mutta niiden ajantasaisuus tarkistetaan kolmen vuoden välein. Näet extranetistä aina ajankohtaiset tiedot merkin voimassaolosta. Saat uusinnoista kyselyn syys-lokakuussa ennen merkkiluvan umpeutumista. Mikäli merkin kriteereihin vaikuttavat tiedot – kuten tuotteet, valmistusmaa, kotimaisuusaste, palvelut tai omistussuhteet – eivät ole muuttuneet, yrityksen ei tarvitse tehdä mitään, ja merkin käyttöoikeus uusiutuu automaattisesti. Muutoksista voi ilmoittaa milloin tahansa extranet-jäsenpalvelussa, mutta viimeistään 30.11. Mikäli yritys ei halua uusia merkkilupaa, tulee siitä ilmoittaa kirjallisesti. Lisätietoja ja apua saa merkkikohtaisilta yhteyshenkilöiltä.

Miten pitkään jäsenyys on voimassa?

Jäsenyys on toistaiseksi voimassa oleva. Jäsenyys ei lakkaa, vaikka merkin voimassa olo päättyisi. Mikäli jäsenyyttä ei haluta jatkaa, tulee se irtisanoa kirjallisesti. Jäsenyys on voimassa irtisanomisvuoden loppuun asti.

Mitä merkin käyttöoikeus maksaa?

Suomalainen työ ry:n vuosimaksu määräytyy porrastetusti organisaation liikevaihdon mukaan. Vuosimaksu pitää sisällään jäsenmaksun sekä merkkien käyttömaksun.

Jäsenorganisaatio voi hakea uusia merkin käyttöoikeuksia ilman, että vuosimaksu kasvaa. Merkkien käyttöoikeuksia haetaan erikseen. Vuosimaksussa huomioidaan vain organisaation kokonaisliikevaihto.

Vuosimaksussa on 12 eri liikevaihtoluokkaa. Näet liikevaihtoluokat ja niitä vastaavat vuosimaksut taulukosta.

Milloin merkin käyttöoikeus- ja jäsenmaksu veloitetaan?

Merkin käyttöoikeus- ja jäsenmaksu veloitetaan kalenterivuosittain, yksi vuosi kerrallaan. Jäsenlaskutus käynnistyy keväällä. Jäsenmaksu veloitetaan vuosi-ilmoituksessa ilmoitettujen liikevaihtotietojen mukaan sen jälkeen, kun organisaatio on vastannut vuosi-ilmoitukseen.

Jos organisaatio on uusi Suomalainen työ ry:n jäsen, merkin käyttöoikeus- ja jäsenmaksu veloitetaan sen jälkeen, kun organisaation merkin/merkkien käyttöoikeushakemukset on hyväksytty ja niistä on välitetty tieto organisaatiolle. Jos organisaatio ei hae saman kalenterivuoden aikana yhdistyksen hallinnoimia merkkejä, ja sen jäsenhakemus on hyväksytty ja jäsenyys on jo voimassa, veloitetaan jäsenmaksu yrityksen kokonaisliikevaihtoon perustuen viimeistään kuluvan kalenterivuoden lopussa.

Mikä on Suomalainen työ ry:n vuosi-ilmoitus ja mitä tietoja siinä kysytään?

Laskutamme jäsenmaksun keväisin edellisen vuoden liikevaihdon perusteella. Tiedot ilmoitetaan extranet-jäsenpalvelussa vuosi-ilmoituslomakkeella, joka näkyy yrityksen pääkäyttäjille tehtävänä etusivulla. Pyydämme vuosi-ilmoituksessa yrityksen kokonaisliikevaihdon sekä mahdollisten merkkien Avainlippu, Design from Finland, Yhteiskunnallinen Yritys, tuotteiden ja/tai palveluiden liikevaihtotiedot. Kysymme lisäksi merkkien käytöstä, jos yrityksellä on voimassa olevia merkin käyttöoikeuksia. Tiedot voi antaa myös arviolukuina, mikäli tilikausi päättyy myöhemmin.

Voit tarkistaa yrityksenne yhteyshenkilöt extranetistä Organisaation tiedot-osiosta yhteyshenkilölistalta. Listalla näkyy yhteyshenkilöiden käyttäjätaso (pääkäyttäjä/asiantuntija/kumppani). Pääkäyttäjät saavat vuosi-ilmoitusta koskevan viestin Suomalainen työ ry:ltä aina alkuvuoden aikana.

Mitä liikevaihtotietojen vuosi-ilmoituksessa kysytään?

Laskutamme jäsenmaksun keväisin edellisen vuoden liikevaihdon perusteella. Pyydämme yrityksenne kokonaisliikevaihdon sekä mahdollisten merkkien Avainlippu, Design from Finland, Yhteiskunnallinen Yritys, tuotteiden ja/tai palveluiden liikevaihtotiedot. Kysymme lisäksi merkkien käytöstä. Tiedot ilmoitetaan extranet-jäsenpalvelussa, jossa vuosi-ilmoituslomake näkyy yrityksen pääkäyttäjille tehtävänä etusivulla. Tiedot voi antaa myös arviolukuina, mikäli tilikausi päättyy myöhemmin.

Mitä tapahtuu, jos yritys ei täytä vuosi-ilmoitusta?

Jotta yrityksenne saisi jäsenlaskun oikeansuuruisena, on tärkeää täyttää vuosi-ilmoitus, sillä se on ainoa tapa, jolla saamme tiedon niiden tuotteiden/palveluiden liikevaihdoista, joille merkin käyttöoikeus on myönnetty.

Mikäli yritys ei täytä vuosi-ilmoitusta extranet-palvelussa, laadimme yritykselle arviolaskun julkisista lähteistä saatavilla olevien liikevaihtotietojen mukaan (esim. Vainu). Mikäli tietoja ei ole saatavilla, laskutamme jäsenmaksun asiakastietojärjestelmään tallennettujen edellisten vuosien liikevaihtotietojen perusteella.

Avainlippu-merkki:

Avainlippu kertoo luotettavasti siitä, että tuote on valmistettu Suomessa tai palvelu tuotetaan suomalaisomisteisen yrityksen toimesta. Avainlippu-merkki verkkokaupan yhteydessä kertoo siitä, että verkkokaupan varasto sijaitsee Suomessa ja sen ylläpitäjä on suomalainen yhtiö. Avainlippua kantavat yritykset työllistävät Suomessa.

Millainen yritys voi hakea Avainlippu-merkin käyttöoikeutta?

Avainlippu-merkki on Suomalainen työ ry:n myöntämä rekisteröity yhteisömerkki, joka voidaan myöntää Suomalainen työ ry:n jäsenyritykselle, jolla on y-tunnus ja joka täyttää merkin kriteerit. Avainlippu-merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai suomalaisomisteisen yrityksen Suomessa tuotetulle palvelulle tai suomalaiselle verkkokaupalle, jonka varasto sijaitsee Suomessa.

Kuka myöntää Avainlippu-merkin?

Merkkiä hallinnoi ja sen käyttöä valvoo Suomalainen työ ry. Avainlippu-merkkejä myöntää hakemusten perusteella puolueettomista asiantuntijoista koostuva toimikunta, joka kokoontuu seitsemän kertaa vuodessa.  Merkki myönnetään pääsääntöisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

Mitkä ovat Avainlipun myöntämisen kriteerit? / Mitä asioita Avainlippu-merkin hakemuslomakkeessa kysytään?

Avainlippu-merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle tai tuoteryhmälle. Samaan tuoteryhmään voidaan sisällyttää sellaiset tuotteet, joiden valmistusprosessi on samankaltainen. Valmistusprosessi eli valmistuksen eri vaiheet on avattava tarkasti ja kerrottava miten uusi tuote syntyy ja jalostusarvo kasvaa. Lisäksi tuotteen kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Kotimaisuusaste tarkoittaa suomalaisten kustannusten osuutta tuotteen omakustannusarvosta. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteen valmistukseen kohdistuvat kustannukset, kuten raaka-aineet, komponentit sekä muuttuvat ja kiinteät tuotteeseen kohdistuvat kustannukset, kuten palkat.

Avainlippu-merkki voidaan myöntää myös yrityksen tuottamalle palveluprosessille. Hakemuksessa tulee avata palvelutuotannon eri työvaiheet sekä kuvailla, miten yritys tuottaa asiakkailleen ns. immateriaalityötä. Lisäksi palveluyrityksillä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin on sijaittava Suomessa.

Avainlippu-merkki voidaan myöntää myös suomalaiselle verkkokaupalle. Verkkokaupan tulee olla asiakkaita Suomesta käsin palveleva suomalaisessa omistuksessa oleva yritys, jonka varasto, pääkonttori ja johto ovat Suomessa. Palvelu tuotetaan Suomessa ja toimitukset tapahtuvat Suomesta. Verkkokaupan maksu- ja toimitusehdot sekä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste esitetään selkeästi.

Katso kriteerit kokonaisuudessaan täältä

Mitä hyötyä Avainlippu-merkistä on yritykselle?

Avainlippu on Suomalainen työ ry:n valvoma alkuperämerkki, jolla on selkeät kriteerit. Yritys voi tuoda tuotteidensa ja palveluidensa suomalaisen alkuperän näkyväksi tunnetun, arvostetun ja luotettavan merkin avulla.

Esimerkiksi pelkkä Suomen lippu ei takaa tuotteen alkuperämaata, sillä lipun käytölle ei ole selkeitä ohjeita eikä mikään taho valvo Suomen lipun käyttöä tuotteissa. Suomen lipun väärinkäytöksistä voi ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Avainlippu vaikuttaa tutkitusti ostopäätöksiin. Monille kuluttajille ja päättäjille se on paitsi laadun tae myös arvovalinta. Valitsemalla Avainlippu-tuotteita tai -palveluita he haluavat edistää ja tukea suomalaista työtä, työllisyyttä ja työkulttuuria.

Mitä asioita Avainlippu-merkin hakemuslomakkeessa kysytään?

Hakemuksessa kysytään muun muassa yrityksen perustietoja, tuotteen/tuoteryhmän valmistusprosessia ja käyttötarkoitusta. Tämän lisäksi hakemuksessa täytetään kotimaisuusastelaskelma, sillä sekä tuotteen, että palvelun kotimaisuusasteen tulee olla yli 50 %. Mikäli merkkiä haetaan palvelulle, kysytään palveluprosessin kuvausta sekä selvitystä omistajista ja omistusosuuksista. Huomioithan, että tuotteille ja palveluille on omat erilliset hakemuslomakkeensa.

Pääset käsiksi hakemuslomakkeelle täyttämällä ensin esitietolomakkeen

Koska lähetän hakemuksen?

Lähetä merkin käyttöoikeushakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta (kts. kokousaikataulut), jotta ehdimme käsitellä kokousmateriaalin. Toimikunta aloittaa materiaaleihin tutustumisen viikkoa ennen kokousta. Toimittamalla hakemuksen meille ajoissa varmistat, että toimikunnan jäsenet ehtivät perehtyä tietoihin ja että hakemus ehtii kokoukseen käsiteltäväksi.

Kuinka paljon Avainlippu-merkkejä on myönnetty ja mistä näen, mille tuotteille ja palveluille se on myönnetty?

Merkkejä on myönnetty tuhansia. Avainlippua käyttää yhteensä noin 8200 yritystä (elokuu 2025) ja käyttöoikeuksia on myönnetty:

Ajantasaisen yritysmäärän näet merkki- ja yrityshausta.

Kuinka kauan Avainlippu-merkkiä on myönnetty?

Avainlippu luotiin alun perin kotimaisten tuotteiden kampanjatunnukseksi vuonna 1965, ja vuonna 1975 siitä tuli virallinen alkuperämerkki, kun sitä alettiin myöntää hakemuksesta Suomessa valmistetuille tuotteille.

Avainlippua on myönnetty myös suomalaisomisteisten yritysten palveluille vuodesta 1995 lähtien ja suomalaisille verkkokaupoille vuodesta 2022 lähtien.

Mitä tarkoittaa kotimaisuusaste?

Kotimaisuusaste lasketaan koko valmistusprosessista – alkuvaiheesta siihen asti, kun tavara on valmiina ”tuotantolaitoksen” portilla. Laskelma avaa suomalaisten kustannusten osuutta valmistusprosessissa eli suomalaisten kustannusten osuutta omakustannusarvosta. Avainlippu tuotteiden kotimaisuusasteen tulee olla vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta. Laskelma tehdään euroissa vuositasolla tai tuotekohtaisesti.

Omakustannusarvo: Mitä tuotteen valmistus maksaa yritykselle itselleen, huomioiden oleelliset valmistuksen kustannukset, kuten raaka-aineet ja tarvikkeet, osa- ja puolivalmisteet tai alihankinnat ja palkkakulut (pl. yrityksen voitot ja verot).

Tarvittaessa voit hyödyntää kotimaisuusastelaskelmapohjaamme ennen hakemuksen täyttämistä. Voit pyytää sitä meiltä asiakaspalvelu@suomalainentyo.fi.

Miksi Avainlipun kotimaisuusasteraja on 50 %, eikä 100 %?

Suomessa ei valmisteta tai ole saatavana kaikkia kotimaisissa tuotteissa tarvittavia raaka-aineita tai puoli- ja osavalmisteita. Siksi kotimaisuusastevaatimus ei voi olla 100 prosenttia. Kotimaisuusaste lasketaan tuotteen omakustannushinnasta. Tällöin suomalaisia kustannuksia eivät ole lisäämässä ne kustannukset, jotka ostaja maksaa sen jälkeen, kun tuote lähtee pakattuna tehtaan ulko-ovelta.

50 prosentin kotimaisuusastevaatimus on ollut Avainlippu-tuotteilla siitä saakka, kun sitä alettiin myöntää vuonna 1975.

Meille on myönnetty Avainlippu vain yhdelle tuotteelle. Miten haemme merkkiä myös muille valmistamillemme tuotteille?

Mikäli tuotteet kuuluvat samaan tuoteryhmään tai ovat kotimaisuusasteeltaan ja valmistusprosessiltaan samankaltaisia jo luvan saaneiden tuotteiden kanssa, voi uusille tuotteille hakea lupaa laajennushakemuksella. Sen löytää extranet-jäsenpalvelustamme.

Mikäli uusi tuote poikkeaa merkittävästi jo luvan saaneista tuotteista, tulee täyttää uusi hakemus extranet-jäsenpalvelun kautta.

Voiko Avainlippua hakea elintarvikkeille, ja pitääkö kaikkien raaka-aineiden olla kotimaisia?

Avainlippua voi hakea kaikille Suomessa valmistetuille tuotteille, myös elintarvikkeille. Koska Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä eikä raaka-aineista, ei sen vaatimuksena ole, että kaikki raaka-aineet tulevat Suomesta. Hakemuksessa tulee avata valmistusvaiheiden sisältö eli tarkentaa, missä valmistusvaiheessa tapahtuu mitäkin. Toimikunnan tulee siis saada selkeä kuva siitä, miten prosessi etenee ja tuotteen jalostusarvo suurenee.

Avainlippu ei kuitenkaan saa johtaa ketään harhaan. Kehotamme elintarvikkeiden osalta käyttämään aina Avainlippu-logon Valmistettu Suomessa -tekstiversiota ja kehotamme yrityksiä Avainlipun yhteydessä kertomaan, jos pääraaka-aine tulee muualta kuin Suomesta.

Tarkempi ohje lupien hakemisesta elintarvikkeille löytyy täältä.

Miten Avainlippu-merkkiä voi käyttää?

Graafisesta ohjeesta löydät paljon tietoa merkin käytöstä.

Merkkien käyttöä ohjaavat yrityksille myönnettyjen merkkilupien sisältö eli oikeita merkkilogoja tulee käyttää aina sen tuotteen tai palvelun yhteydessä, jolle se on myönnetty. Tuotteiden merkkilogoa voidaan käyttää esimerkiksi tuotepakkauksissa, mainonnassa, nettisivuilla, somessa, katalogeissa ja tarjouksissa. Palvelu-merkkiä voidaan taas käyttää esimerkiksi yrityksen verkkosivuilla, asiakasesityksissä ja messuilla sekä erilaisissa tilaisuuksissa. Avainlippu-verkkokaupoissa tulee käyttää logoa, jossa on teksti ”Suomalainen verkkokauppa”.

Palvelu-merkkiä ei voi koskaan käyttää tuotteessa. Avainlippu-merkin käyttö ei saa johtaa kuluttajaa harhaan tai antaa väärää mielikuvaa tuotteesta tai palvelusta.

Miten Avainlippua haetaan Private Label -tuotteille?

Suomalainen työ ry:n tiedossa on oltava kaikki tuoteryhmät/tuotteet, joissa Avainlippu-merkkiä käytetään. Tämä on tärkeää tuotteen jäljitettävyyden ja Avainlippu-merkin luotettavuuden vuoksi, etenkin jos pakkausmerkinnässä ei ole valmistajan nimeä näkyvillä. Suosittelemme kuitenkin avoimuutta.

Pääsääntöisesti isojen kauppayritysten tapauksissa Avainlippu-merkin käyttöoikeutta tuotteelle hakee tuotteen valmistaja, koska valmistaja tuntee valmistusprosessin sekä kotimaisuusasteen, jotka avataan tarkemmin hakemuslomakkeessa. Tällöin valmistaja myös huolehtii käytännössä kaikista Avainlippu-lupaan liittyvistä asioista. Valmistajayrityksen on myös oltava Suomalainen työ ry:n jäsenyritys.

Mikäli markkinoija/myyjä haluaa itse vastata Avainlippu-luvasta ja merkistä, tulee yrityksen hakea tuotteelle merkinkäyttöoikeutta. Mikäli valmistaja ei halua kertoa kulurakennettaan yhteistyökumppanilleen, valmistajayritys voi toimittaa kotimaisuuslaskelman suoraan yhdistykselle. Kaikki toimitetut tiedot ovat luottamuksellisia. Nämä ovat sopimuskysymysasioita yhteistyökumppaneiden kesken.

Tarkempi ohje lupien hakemisesta Private Label -tuotteille löytyy täältä.

Avainlipun kriteereissä mainitaan, että lisäksi toimikunta huomioi päätöksessään mielikuvan suomalaisesta alkuperästä. Mitä tämä tarkoittaa?

Avainlippu-tuote on aina Suomessa valmistettu tuote, jonka pitää täyttää myös kotimaisuusastevaatimus, joka on vähintään 50 % tuotteen omakustannusarvosta. Nämä kriteerit pitää siis aina täyttyä.

Mielikuva suomalaisesta alkuperästä on lisäseikka, jonka avulla toimikunta tekee päätöksiä Avainlipun myöntämisestä. Joidenkin Avainlippu-hakemusten kanssa olemme joutuneet tilanteisiin, jolloin Avainlipun muut kriteerit täyttyvät, mutta mielikuva on ulkomainen. Tällöin toimikunta voi jättää Avainlipun myöntämättä.

Riittääkö Avainlipun saantiin pelkkä pakkaaminen Suomessa?

Hakemuksen arvioinnissa toimikunta määrittelee ensin, toteutuuko valmistus eli onko kyseessä prosessi, jossa raaka-aineiden jalostusarvo nousee ja jossa tapahtuu aitoa teollista valmistusta. Pelkkä tuotteen pakkaaminen ei riitä eikä täytä Avainlipun kriteerejä.

Voiko Avainlipun saada sellainen verkkokauppa, jossa myydään muiden tuotteita tai ulkomaisia tuotteita?

Kyllä voi.  Avainlipun voivat saada suomalaiset yritykset, jotka myyvät verkkokaupoissaan omia tuotteita tai jotka jälleenmyyvät muiden tuotteita riippumatta siitä, ovatko tuotteet ulkomaisia tai suomalaisia. Tämä siksi, että merkki myönnetään verkkokauppa-palvelulle, ei tuotteille.

Erilaiset markkinapaikkatoimijat, jotka esimerkiksi keskittyvät liikuttamaan tavaraa Kiinasta maailmalle tai eri verkkokauppojen välillä, eivät kuitenkaan voi hakea Avainlippua. Myöskään lokalisoidut verkkokaupat, joita operoidaan ulkomailta käsin, eivät voi hakea Avainlippua. Varaston tulee olla Suomessa ja toimitusten sekä asiakaspalvelun tulee tapahtua Suomesta käsin. Avainlippu-verkkokaupan taustalla tulee aina suomalainen yritys.

Mikäli tuotetiedoissa on maininta Avainlipusta, tulee kyseisille tuotteille olla myönnetty Avainlippu.

Design from Finland -merkki:

Design from Finland on ammattimaisen suomalaisen muotoilun merkki. Suomalainen muotoilu luo työtä Suomeen monelle eri alalle. Merkin saanut yritys viestii avoimesti tuotteidensa valmistusmaasta.

Millainen yritys voi hakea Design from Finland -merkin käyttöoikeutta?

Design from Finland -merkki on Suomalainen työ ry:n myöntämä rekisteröity yhteisömerkki, joka voidaan myöntää Suomalainen työ ry:n jäsenyritykselle, jolla on y-tunnus, pääkonttori Suomessa ja joka täyttää merkin kriteerit. Merkki voidaan myöntää tuotteille, tuoteryhmille tai palvelulle, jotka on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Valmistusmaa voi olla Suomi tai jokin muu maa.

Hakemuslomakkeella tulee valita pääluokaksi tuote tai palvelu. Jos haluaa hakea merkkiä tuotteelle sekä palvelulle, tulee tehdä kaksi eri hakemusta.

Kuka myöntää Design from Finland -merkin?

Merkkiä hallinnoi ja sen käyttöä valvoo Suomalainen työ ry. Design from Finland -merkin myöntää hakemusten perusteella puolueettomista asiantuntijoista koostuva toimikunta, joka kokoontuu viisi kertaa vuodessa. Merkin käyttöoikeus myönnetään kerrallaan kolmeksi vuodeksi.

Mitkä ovat merkin myöntämisen kriteerit?

Yrityksen tulee olla suomalainen yritys, jonka pääkonttori on Suomessa. Yrityksen tulee investoida muotoiluun, ottaa huomioon tuotteidensa/ palveluidensa suunnittelussa käyttäjälähtöisyys, viestiä avoimesti tuotteidensa valmistusmaasta sekä olla tietoinen toimittajiinsa liittyvistä riskeistä ja pyrkiä minimoimaan ne.

Suunnittelijan kansalaisuudella ei ole merkitystä, mutta kaikki suunnittelutyö on tehtävä Suomesta käsin.

Katso kriteerit kokonaisuudessaan täältä.

Mitä hyötyä Design from Finland -merkistä on yritykselle?

Design from Finland -merkki on Suomalainen työ ry:n valvoma yhteisömerkki, jolla on selkeät kriteerit. Merkin avulla yritys voi viestiä asiakkailleen, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti ja käyttäjälähtöisesti sekä muotoiluun on investoitu. Lisäksi merkki auttaa erottumaan kilpailijoista ja viestii korkealuokkaisesta suomalaisesta muotoiluosaamisesta, myös kansainvälisesti.

Missä vaiheessa tuotteen/palvelun elinkaarta voin hakea merkkiä?

Jotta yritys voi hakea Design from Finland -merkkiä, tulee tuotteen/palvelun suunnitteluprosessin olla valmis ja tuotteista on oltava saatavilla kuvia. Yrityksellä tulee myös olla toiminnassa verkkosivut tai muu sähköinen alusta, joissa tuotteeseen voi tutustua. Merkkiä voi hakea vain niille tuotteille, joista on olemassa vähintään piensarjatuotantoa. Täysin uniikeille teoksille tai tuotteille merkkiä ei voida myöntää.

Mitä asioita merkin hakemuslomakkeessa kysytään?

Hakemuksessa kysytään muun muassa yrityksen perustietoja, edellisen päättyneen tilikauden liikevaihtoa niistä tuotteista/palvelusta, joille merkkiä haetaan, suunnittelijoiden muotoiluun liittyvää työkokemusta ja koulutustaustaa, mahdollisten ostettujen muotoilupalvelujen arvoa, kuvausta muotoiluprosessista sekä tuotantoketjun läpinäkyvyyttä ja valmistusmaata koskevia tietoja. Mikäli haet merkkiä palvelulle, kysytään lisäksi palvelukuvaus. Liitteiksi tarvitset kuvia tuotteista/palvelukonseptista. Voit myös halutessasi liittää hakemukseen tuotemerkin logon tai esim. tuotekuvaston.

Jos haet merkkiä sekä tuotteille että palvelulle, täytä molemmista omat hakemuksensa. Saat ohjeet hakemuksen tekemiseen täyttämällä ensin esitietolomakkeen.

Koska lähetän hakemuksen?

Lähetä merkin käyttöoikeushakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta (kts. kokousaikataulut), jotta ehdimme käsitellä kokousmateriaalin. Toimikunta aloittaa materiaaleihin tutustumisen viikkoa ennen kokousta. Toimittamalla hakemuksen meille ajoissa varmistat, että toimikunnan jäsenet ehtivät perehtyä tietoihin ja että hakemus ehtii kokoukseen käsiteltäväksi.

Kuinka paljon Design from Finland -merkkejä on myönnetty ja mistä näen, mille tuotteille ja palveluille se on myönnetty?

Merkkien käyttöoikeuksia on myönnetty useita satoja. Näet kaikki voimassa olevat merkkiluvat Merkki- ja yrityshaku -sivulta.

Miksi Design from Finland -merkki perustettiin ja miten kauan sitä on myönnetty?

Design from Finland -merkki lanseerattiin vuonna 2011 työ- ja elinkeinoministeriön aloitteesta nostamaan esille yritykset, jotka ovat panostaneet ammattimaiseen muotoiluun. Yhtenä tavoitteena oli näiden yritysten kansainvälistymisen tukeminen. Valmistuksen rinnalla tapahtuva aineeton immateriaalityö luo yhä enemmän työtä Suomeen. Se tarkoittaa mm. tuotteiden ja palvelujen suunnittelutyötä.

Riittääkö valmistusmaan ilmoittamiseen Made in EU-merkintä?

Pelkkä Made in EU ei riitä tuotteiden valmistusmaan ilmoittamisen osalta, vaan kaikki maat pitää nimetä tuotekohtaisesti sekä viestiä avoimesti kuluttajille.

Mistä löydän Design from Finland -merkin graafisen ohjeen?

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki:

Yhteiskunnallinen Yritys -merkin voi saada käyttöönsä Suomessa työllistävä hyvää tekevä yritys, joka on perustettu ratkomaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia.

Millainen yritys voi hakea Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeutta?

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki on Suomalainen työ ry:n myöntämä rekisteröity yhteisömerkki, joka voidaan myöntää Suomalainen työ ry:n jäsenyritykselle, jolla on y-tunnus, pääkonttori Suomessa ja joka täyttää merkin kriteerit yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä.

Mitä ovat yhteiskunnalliset yritykset?

Yhteiskunnallisten yritysten tarkoitus on tuottaa liiketoiminnallaan yhteiskunnallista tai ekologista hyvää. Nämä yritykset kertovat avoimesti hyvän tuottamisen tavoitteestaan ja ne käyttävät suurimman osan voitostaan tuon tavoitteen edistämiseen.

Merkki on myönnetty hyvin erilaisille yrityksille, yhdistyksille ja säätiöille yhtiömuodosta riippumatta. Merkkiä käyttävät esimerkiksi monet hoiva-alan yritykset, ympäristösektorin toimijat, kulttuurisektori ja terveyspalvelujen tarjoajat.

Kuka myöntää Yhteiskunnallinen Yritys -merkin?

Merkkiä hallinnoi ja sen käyttöä valvoo Suomalainen työ ry. Yhteiskunnallinen Yritys -merkin myöntää hakemusten perusteella puolueettomista asiantuntijoista koostuva toimikunta, joka kokoontuu neljä kertaa vuodessa. Merkki myönnetään pääsääntöisesti kolmeksi vuodeksi kerrallaan, mutta toimikunta voi myöntää merkin myös lyhemmäksi ajaksi, esim. vuodeksi.

Voiko vasta perustettu yritys hakea merkin käyttöoikeutta?

Uudet, vasta toiminnan aloittavat yhteisöt voivat saada merkin käyttöoikeuden aluksi vuodeksi, vaikka heillä ei olisi ensimmäistä tilinpäätöstä vielä tehtynä. Yhteisön on kuitenkin pystyttävä osoittamaan, että heillä on liiketoimintaa ja -vaihtoa, jonka kautta he tuottavat yhteiskunnallista hyvää.

Mitkä ovat merkin myöntämisen kriteerit?

Yrityksen tarkoituksen tulee olla tuottaa liiketoiminnallaan yhteiskunnallista hyvää ja suurin osa voitosta käytetään tämän yhteiskunnallisen tavoitteen edistämiseen. Yrityksessä on sen yhteiskunnalliseen tehtävään liittyvä uudenlainen toimintatapa ja sen liiketoiminta on avointa ja hyvän hallintotavan mukaista. Yrityksen tulee määritellä yhteiskunnallinen tavoitteensa ja voiton käyttötapansa yhtiöjärjestyksessään, säännöissään tai muulla selvityksellä.

Katso kriteerit kokonaisuudessaan täältä.

Mitä hyötyä Yhteiskunnallinen Yritys -merkistä on yritykselle?

Merkki on luotettava keino viestiä siitä, että yritys tuottaa yhteiskunnallista hyvää liiketoimintansa kautta.  Merkki voi näin vaikuttaa muun muassa kuluttajien ja kuntapäättäjien ostopäätöksiin. Merkki myös lisää yhteiskunnallisten yritysten tunnettuutta.

Missä vaiheessa yrityksen elinkaarta voin hakea merkkiä?

Yritys voi hakea merkkiä siinä vaiheessa, kun toiminta on käynnistynyt ja palveluita on ryhdytty jo konkreettisesti toteuttamaan markkinoilla. Myös liiketoiminnan käynnistymisvaiheessa olevat start-up -yritykset voivat hakea merkkiä, mutta hakuvaiheessa on pystyttävä osoittamaan, että yrityksellä on jo toimintaa. Myös vähintään suunnitelma ja toimintaperiaate siitä, miten voittoja tullaan käyttämään, tulee olla hakuvaiheessa saatavilla.  

Toimikunta pystyy pääsääntöisesti käsittelemään sellaisten yritysten hakemuksia, joiden toimintaan voi tutustua verkossa, esimerkiksi yrityksen verkkosivuilla. 

Mitä asioita merkin hakemuslomakkeessa kysytään?

Yrityksen perustietojen lisäksi hakemuksessa tulee kuvata yrityksen yhteiskunnallisen hyvän tuottamisen tavoite sekä miten yritys käyttää mahdolliset liiketoiminnasta syntyvät voitot/ylijäämän tavoitteensa edistämiseen. Lisäksi hakemuksessa pyydetään kertomaan yrityksen toiminnan vaikuttavuuden mittaamisesta ja liiketoiminnan avoimuudesta ja vastuullisuudesta. Liitteiksi tarvitset yhteisön logon, edellisen päättyneen tilikauden tilinpäätöksen tai muun selvityksen käynnistyneestä liiketoiminnasta sekä dokumentin, josta käy ilmi voittojen/ylijäämän käyttö.

Pääset käsiksi hakemuslomakkeelle täyttämällä ensin esitietolomakkeen.

Koska lähetän hakemuksen?

Lähetä merkin käyttöoikeushakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta (kts. kokousaikataulut), jotta ehdimme käsitellä kokousmateriaalin. Toimikunta aloittaa materiaaleihin tutustumisen viikkoa ennen kokousta. Toimittamalla hakemuksen meille ajoissa varmistat, että toimikunnan jäsenet ehtivät perehtyä tietoihin ja että hakemus ehtii kokoukseen käsiteltäväksi.

Katso myös Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä koskeva “Missä vaiheessa yrityksen elinkaarta voin hakea merkkiä?”.

Miksi Yhteiskunnallinen Yritys -merkki perustettiin ja miten kauan sitä on myönnetty?

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki on perustettu siksi, että se auttaa tunnistamaan yhteiskunnalliset yritykset luotettavasti. Sen avulla halutaan nostaa yhteiskunnallisen yritystoiminnan tunnettuutta ja arvostusta. Yhteiskunnallista yritystoimintaa ei Suomessa vielä kovin hyvin tunneta, vaikka yrityksillä on merkittävä rooli yhteiskunnallisten ja ympäristöongelmien ratkomisessa. Yhteiskunnallinen yritystoiminta sekoitetaan myös helposti hyväntekeväisyyteen, sosiaalisiin yrityksiin ja yritysten yhteiskuntavastuuseen.

Merkki lanseerattiin vuonna 2011. Mallia merkin kriteereihin otettiin mm. Isosta Britanniasta, missä yhteiskunnallisella yrittämiselle on pitkät perinteet. Työ- ja elinkeinoministeriön perustama työryhmä päätyi siihen, että merkki on hyvä tuoda Suomeen ja sen tavoitteena oli luoda uudistumista ja innovatiivisuutta tämän liiketoimintamallin muodossa julkisesti rahoitettuihin palveluihin. Suomalainen työ ry: sai merkin hallinnoitavakseen.

Kuinka paljon Yhteiskunnallinen Yritys -merkkejä on myönnetty ja mistä näen, mille tuotteille ja palveluille?

Merkkejä on myönnetty satoja. Ajantasaisen määrän sekä yritykset ja linkit niiden verkkosivuille, joille merkki on myönnetty, ja jotka ovat antaneet merkistään julkaisuluvan, näet Merkki-ja yrityshaku -sivulta. Yhteiskunnallinen Yritys –merkki myönnetään koko yritykselle, ei yksittäisille tuotteille tai palveluille.

Saavatko yhteiskunnalliset yritykset julkisia tukia?

Yhteiskunnalliset yritykset eivät saa muista yrityksistä poikkeavia julkisia tukia. Ne harjoittavat kannattavaa liiketoimintaa ja kilpailevat samoilla markkinoilla kuin muutkin yritykset. Merkkiä hakevan yrityksen on kuitenkin vastattava merkkihakemuksessa kysymykseen saako se julkista tukea.  Sen tulee myös osoittaa, että sen liiketoiminta ei perustu ainoastaan julkiseen tukeen, ja että julkisen tuen määrä ei muodosta merkittävää osuutta yrityksen tuloista.

Mistä löydän Yhteiskunnallinen Yritys -merkin graafisen ohjeen?

Suomalainen työ ry ja jäsenyys

Onko Suomalainen työ ry sama kuin Suomalaisen työn liitto?

Kyllä, Suomalaisen työn liiton nimi vaihtui vuonna 2024 Suomalainen työ ry:ksi.

Mitä jäsenyys Suomalainen työ ry:ssä tarkoittaa?

Voidaksesi hakea Suomalainen työ ry:n hallinnoimia merkkejä (Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit), se edellyttää Suomalainen työ ry:n jäsenyyttä. Jäsenyyttä ja merkkien käyttöoikeutta haetaan erillisillä hakemuslomakkeilla. Jäsenenä yritys pääsee osaksi arvoyhteisöä, joka verkostoituu ja tapaa säännöllisesti erilaisissa sidosryhmien tapaamisissa. Jäsenyritys saa tukea tiedottamiseen ja viestintään Suomalainen työ ry:n kanavien ja valmiiden aineistojen avulla. Lisäksi yritys saa käyttöönsä tärkeää tutkimustietoa ja voi hyödyntää yhdistyksen asiantuntijoita.

Katso vuosimaksu.

Voiko yritykseni olla jäsen ilman merkkiä?

Yritys voi myös liittyä Suomalainen työ ry:n jäseneksi, vaikka ei hakisikaan minkään merkin käyttöoikeutta. Tämä on helppo tapa viestiä oman yrityksen arvoista ja vastuullisuudesta.

Ketkä ovat perustaneet Suomalainen työ ry:n ja miksi se perustettiin?

Suomalainen työ ry:n perustivat alun perin samat kansanvalistajat ja teollisuuspatruunat, jotka olivat perustamassa myös Kauppakorkeakoulua ja Kauppakamaria.

Perustamisvuonna 1912 Suomi oli Venäjän monikansalliseen imperiumiin kuuluva suuriruhtinaskunta. Valistuksen ja teollisuuden liitto (Kotimaisen Työn Liitto) oli osa Suomen itsenäistymispyrkimyksiä.

Suomalainen työ ry:n perustettiin alun perin kotimaisen teollisuuden edistämisviikon, Suomalaisen viikon järjestämiseksi. Suomalainen viikko järjestettiin useita kertoja vuosien 1913 ja 1975 välillä. Suureen kansalliseen juhlaan liittyi seminaareja, konsertteja, ulkoilmajuhlia, mainoskulkueita, näyteikkunakilpailuita ja teollisuusnäyttelyitä.

Kuka omistaa Suomalainen työ ry:n?

Suomalainen työ ry:llä ei ole varsinaista omistajaa, vaan yhdistysmuotoisen organisaation ylintä päätäntävaltaa käyttävät jäsenet. Olemme asiantuntijaorganisaatio ja voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka toimintaa rahoittavat sen jäsenyritykset- ja yhteisöt maksamillaan jäsenmaksuilla.

Ylin päätösvalta on jäsenyritysten ja eri järjestöjen edustajista koostuvalla valtuustolla, joka valitaan vaalikokouksessa vuosittain. Valtuuston valitsema hallitus kokoontuu kuusi kertaa vuodessa puheenjohtajansa johdolla. Hallituksen alla toimivat Avainlippu-toimikunta, Design from Finland -merkkitoimikunta, Yhteiskunnallinen Yritys -merkkitoimikunta sekä Suomalainen työ ry:n henkilöstö. 

Voit tutustua toimielimiin tarkemmin täällä.

Saako Suomalainen työ ry valtiolta tukia?

Emme ole valtion tuista riippuvainen taho. Olemme myös työmarkkinajärjestöistä riippumaton yhteisö ja täysin jäsenyritystemme rahoittama yhdistys.

Millaisia yrityksiä on Suomalainen työ ry:n jäseninä?

Jäsenyrityksemme tulevat kaikilta toimialoilta mikroyrityksistä suurtyöllistäjiin. Suurin osa jäsenyrityksistä edustaa pk-yrityssektoria.

Mitä jäsenetuja Suomalainen työ ry:llä on?

Kun haet yhden tai useamman merkkimme käyttöoikeutta (Avainlippu, Design from Finland – ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkki), liityt samalla Suomalainen työ ry:n jäseneksi ja saat hakemasi merkin käyttöoikeuden lisäksi kaikki edut käyttöösi. Voit myös liittyä jäseneksi ilman merkin käyttöoikeuden hakemista, jolloin voit myös hyödyntää yleisiä jäsenetujamme.

Jäsenyrityksenä pääset veloituksetta osallistumaan kaikkiin koulutuksiimme ja tapahtumiimme, ja voit hyödyntää tilaisuuksien tallenteita. Toteutamme vuosittain jäsentemme kanssa yhteisiä kampanjoita, joissa tarjoamme kaikille veloituksettomia aineistoja. Teemme säännöllisesti myös eri tasoista viestinnällistä yhteistyötä jäsenyritystemme kanssa ja tuomme jäseniämme esiin myös omissa kanavissamme.

Säännölliset kuluttajiin, B2B-ostajiin ja julkisiin hankintoihin liittyvät tutkimukset ovat täysimääräisesti jäsentemme käytettävissä. Arvokasta tutkimusdataa voi hyödyntää esimerkiksi myynnissä ja markkinointiviestinnässä.

Yritykseni on Suomalainen työ ry:n jäsen, mutta miksi en saa uutiskirjettänne tai kutsuja koulutuksiin?

Lähetämme uutiskirjeemme ja tapahtumakutsut yritysten henkilöille, joiden yhteystiedot meillä on asiakastietokannassamme. Yrityksen pääkäyttäjä voi lisätä henkilöitä tietokantaamme extranet-jäsenpalvelun kautta. Voit tarvittaessa pyytää lisäämään yhteystietosi lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@suomalainentyo.fi. Samalla sinulle muodostuu henkilökohtainen käyttäjänimi, joka on muotoa etunimi.sukunimi.ext@suomalainentyo.fi ja pääset luomaan itsellesi salasanan extranet-jäsenpalveluun.

Mistä löydän kaikki tuotteet ja palvelut, joille on myönnetty jokin merkeistä?

Löydät Merkki- ja yrityshausta kaikki tuotteet, palvelut, verkkokaupat ja yritykset, joille on myönnetty Avainlippu-, Design from Finland – tai Yhteiskunnallinen Yritys -merkki. Voit hakea ja selailla merkin saaneiden tuotteiden ja palveluiden tietoja merkeittäin, tyypeittäin, kohderyhmittäin tai kategorioittain.

Extranet-jäsenpalvelu

Mistä löydän extranet-jäsenpalvelun?

Jäsenpalveluun kirjaudutaan verkkosivuiltamme www.suomalainentyo.fi sivun oikeasta ylälaidasta tai tällä suoralla linkillä.

Luodaanko tunnus puolestani?

Ensimmäistä kertaa extranettiin kirjautuvat uudet henkilöt:

Tunnus muodostuu, kun täytät esitietolomakkeen jäsenyyttä tai merkkiä hakiessa. Saat sähköpostiisi ohjeet salasanan luomista varten. Jäsenyyden/merkin hyväksymisen jälkeen löydät jäsenpalvelustamme mm. aineistoja ja muita materiaaleja.

Miten kirjaudun extranet-jäsenpalveluun?

Extranet-jäsenpalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella tunnuksella etunimi.sukunimi.ext@suomalainentyo.fi ja siihen liittyvällä salasanalla, joka luodaan ensimmäisellä kirjautumiskerralla. Huomioithan, että nimessä on käytössä myös kirjaimet ä ja ö. Järjestelmässä saattaa olla useampi samanniminen henkilö, jolloin sukunimen perään muodostuu numero.

Katso kuvallinen ohje kirjautumiseen.

Asiakasrekisterissämme jo olevat jäsenyritystemme yhteyshenkilöt:

Mikäli et muista salasanaasi, voit luoda uuden salasanan klikkaamalla jäsenpalvelun kirjautumissivulla olevaa ”Unohtuiko salasana?” -linkkiä. Käyttäjätunnus on aina muotoa etunimi.sukunimi.ext@suomalainentyo.fi.

Esimerkki: matti.mörttinen.ext@suomalainentyo.fi

Jäsenyyden päättäminen

Jäsenyys on toistaiseksi voimassa oleva. Jäsenyys ei lakkaa, vaikka merkin voimassa olo päättyisi. Mikäli jäsenyyttä ei haluta jatkaa, tulee se irtisanoa kirjallisesti lomakkeella. Jäsenyys on voimassa irtisanomisvuoden loppuun asti.

Suomalainen työ