Yhteiskunnallinen yritys

Vastuullisuus vaikuttaa suomalaisten ostopäätöksiin

Suomalaiset pitävät tuotteita ja palveluita valitessaan tärkeänä, että yritys pystyy osoittamaan toimintansa vastuullisuuden. Tätä mieltä on Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan 87 prosenttia suomalaisista ja määrä on kasvanut parin vuoden aikana peräti 11 prosenttia. Lähes neljä viidestä suomalaisesta on lisäksi valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän, jos he tietäisivät yrityksen käyttävän voitoistaan vähintään puolet yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen.

Joko yhteiskunnalliset yritykset ovat sinulle tuttuja?

Yhteiskunnallisista yrityksistä on aiemmin puhuttu julkisuudessa varsin vähän, vaikka Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Yhteiskunnallinen yritys -merkin jo yli parille sadalle yritykselle ympäri Suomea ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli viisi miljardia euroa.

Yhteiskunnalliset yritykset kantavat yhteiskuntavastuun

Viimeaikainen uutisointi kohdistaa yhteiskunnalliset yritykset valokeilaan. Kun hoivakodeissa ilmenneiden laiminlyöntien seurauksena on alettu peräänkuuluttamaan julkisia palveluja tuottavilta yrityksiltä yhteiskuntavastuuta, nostavat Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneet yritykset ansaitusti päätään. Mitä yhteiskunnalliset yritykset oikein ovat ja miksi niiden merkitys palvelutuotannossa on tärkeä? Mikä tekee niiden liiketoiminnasta vastuullista?

Folkhälsanille on myönnetty Avainlippu ja Yhteiskunnallinen yritys -merkki

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Samfundet Folkhälsanille, Folkhälsan Välfärd Ab:lle ja Folkhälsan Utbildning Ab:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle, sekä Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeuden osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.

Vaikuttavin kuntahankkija -palkinto myönnettiin Tampereen kaupungille

Suomalaisen Työn Liitto ja Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO palkitsivat yhdessä ensimmäistä kertaa kunnan, joka on huomioinut hankinnoissaan erityisesti niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Palkinto jaettiin tänään Julkiset hankkijat ostopäätösten äärellä -seminaarissa Suomen Kuntatalolla. Palkinnon kriteereinä on, että kunta on huomioinut yhteiskunnallisia vaikutuksia omissa hankintalinjauksissaan ja että kunta on edistänyt yhteiskunnallista yrittäjyyttä omissa hankinnoissaan.

Tutkimus: Vastuullisuuskysymysten paino kuntien hankinnoissa nousee tulevaisuudessa

Kuntapoliitikot ja kuntien hankinnoista vastaavat virkamiehet painottavat kuntien hankinnoissa vastuullisuuskriteereitä vielä varsin vähän. Kuntiin hankittavien tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutukset, eettisyys ja sosiaaliset kriteerit jäävät kuntapäättäjien mielissä viimeisiksi, kun heiltä kysytään kuntahankintojen tärkeimpiä valintakriteereitä. Vastuullisuustekijöiden painoarvon nähdään kuitenkin nousevan ja päättäjät uskovat erityisesti ympäristötekijöiden painoarvon kohoavan tulevaisuudessa.

Seksuaalisuudesta kannattaa puhua – Sexpo

Alansa suurin ja vanhin toimija Sexpo-palvelut oy järjestää seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin erikoistuneita terapiapalveluita sekä kouluttaa seksuaalineuvojia, -terapeutteja ja -kasvattajia. Toiminnanjohtaja Tommi Paalanen kertoo, miksi Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneelle Sexpolle on niin tärkeää häivyttää häpeää seksuaalisuuden ympäriltä.

Vastuullinen yritys huolehtii ympäristöstä ja työntekijöistään

Suomalaisen Työn Liitto selvitti kyselyssään vastuullisen yrityksen tunnusmerkkejä sekä liiketoiminnassa suomalaisia ärsyttäviä tekijöitä. Suomalaisten mielestä vastuullisen yrityksen tärkeimmät tunnusmerkit ovat ympäristövastuu, suomalaisen työn arvostus ja toiminnan avoimuus. Eniten suomalaisia yritystoiminnassa ärsyttivät välinpitämättömyys työntekijöistä, veronkierto ja johdon palkkiot ja edut.