Ajankohtaista aiheesta: suomalainen työ

Brändi on yrityksen viimeinen todellinen kilpailuetu

Maailmassa, jossa tieto on demokratisoitu, brändi on ainoa asia, jonka yritys voi omistaa. Näin sanoo mainostoimisto Staartin perustaja Juuso Kemi. Suomalaisen työn liiton haastattelussa Kemi kertoo, miten brändi rakennetaan ja ihmettelee, miksi Suomessa keskitytään mieluummin kulujen leikkaamiseen kuin brändien rakentamiseen.

Paikka on auki – kiinnostuitko?

Työmotivaatiomme on läntisen Euroopan heikoimpia. Suomi on uupuneiden maa. Näin pomosi huijaa sinua. Onko työkaverisi narsisti? Lasketko päiviä seuraavaan lomaan?

Verkkokaupan parhaat palkittiin eCom Awards -gaalassa

Dermosil-brändillä tunnetuksi tullut Dermoshop Oy pokkasi eCom Awards -palkintogaalassa pääpalkinnon eli Vuoden verkkokaupan tittelin. Ensimmäistä kertaa järjestetyssä gaalassa jaettiin palkintoja yhteensä 18 kategoriassa, ja voittajiin lukeutuivat myös mm. Fiksuruoka, Finnish Design Shop ja VIBAe.

Kotimaisuuden ylistys vai hintatietoinen valinta? Selvitys suomalaisten kulutusvalinnoista ja yritysten näkymistä

Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita. Tätä varten kehitetty uusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.

Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa -mittaristo 2024

Mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he sanovat suosivansa suomalaisia tuotteita? Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta kuluttajamarkkinoilla ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa. Mittaristossa tarkastellaan euromääräistä kuluttamista ja asenteita suomalaisuutta kohtaan.

Suosimmeko vain vai valitsemmeko todellakin kotimaista?

Lähes kaikki näkemäni asenneselvitykset kertovat samaa viestiä, että me suomalaiset olemme erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Toisaalta olen kuullut monta kertaa yritysten edustajilta, että ostaessaan asiakkaat päätyvät hintaan pohjautuvaan ”rationaaliseen” valintaan, eli hinta ratkaisee, eikä mikään muu. Mutta onko todellakin niin, että me suomalaiset uskottelemme, jopa itsellemme, tekevämme hyviä valintoja, mutta todellisuudessa emme niitä tee?

Hyviä valintoja – kaikkina aikoina

Muistan elävästi, miten kävelin lapsena Lahden Seppälässä ja sain kauan haaveilemani pinkin neuleen. Elettiin 90-luvun alkua. Samaan aikaan Simo Vaatehuoneelta myi silkkipaitoja hintaan ysiysi ja urheilukaupungissamme viiletettiin kahisevissa tuulipuvuissa joka paikkaan. Jumppasimme ystäväni Katin kanssa itsekudotuissa säärystimissä Anne Sällylän tahtiin. Ja hiukset oli tietysti krepattu, kuinkas muuten.

Piiroisen uusi Pepita-mallisto on kotimaisen yhteistyön voimannäyttö

Suomessa suunniteltu ja valmistettu Piiroisen uusi tuolimallisto Pepita
lanseerataan 11.4.2024. Pepita on syntynyt Piiroisen ja muotoilutoimisto
Aivanin yhteistyönä ja se on suunniteltu kauniiksi ja rauhoittavaksi elementiksi
oppimisympäristöihin. Malliston pääsuunnittelija on muotoilutoimisto Aivanin
perustajaosakas, teollinen muotoilija Saku Sysiö.